Ahojte,
Prišiel som ku Vám po radu a dopredu sa ospravedlňujem ak by som odpoveď mohol nájsť v inom vlakne, ale myslím ze každý prípad je špecifický.
Sme mladí skoromanželia a kúpili sme starší menší dom ku ktorému bola asi pred 10 rokmi urobená prístavba. Suterén ma rozlohu cca 80m2 a takisto aj podkrovie. Hodnotu tepelných strát nemám k dispozícii ale fasáda je zateplena polystyrénom, základy predpokladám ze niesu zateplene, robili sme novú strechu ktorá je zaizolovaná 40cm sklenou vatou. V dome je iba elektrika, plynová prípojka nieje. V minulosti sa kurilo elektrickým kotlom ktorý ohrieval vodu do radiátorov. Takisto je tam aj bojler na vodu. Riešime ako urobiť kúrenie aby sme neplatili astronomické sumy za elektriku. Trubky ktoré vedú od kotla do radiátorov sú obrovské ako na titanicu dokonca aj ventil na uzatváranie pri kotli je jedno veľké "koleso". Známy kurenar nám odporučil vymenit el kotol za novší ktorý uprednostňuje vodu TUV a potom ide do radiátorov. Vymenit všetky rúry za menšie a tým zmenšiť prietok vody. Radiátory sú asi 3 ročné v celom dome takže tie by mohli ostať. Podlahové kúrenie vylúčil keďže podlahy sú už všade urobene takže by sme to ťažko všetko rozbijali. Infrafolie zas neodporúčajú na väčšie izby (spálňa cca 20m2) kuchyňa spojená s obývačkou... Viem ze tento môj opis nieje dostatočný ale ak sa nam niekto pokúsi poradiť čo by bolo najvhodnejšie, budeme radi.
@vsetkymenauzexistuju jedine zatepliť čo sa vôbec ešte dá a ked si doma kúriť do krbu či kotla na drevo,úž mi prišiel nový cenník elektriny zaplatím o 50 Eur viac ročne
meniť el kotol je blbosť , ved má 100% účinnosť i starý, ja som len lepšie zaizoloval hrubšie potrubie, kotol je v suteréne a trochu to vykuruje, to teplo sa i tak nestratí ,ostáva v dome , len dojde o niečo menej do miestností, no sú vlastne vykurované nepriamo z rozvodov, ak dáš tenšie rúry rýchlejšie vychladne, bude menej vody, ked sa hod nekúri pri sadzbe DD5, pri priamom vykurovaní nie je potrebný žiadny zásobník , ten sa oplatí len pri akumulačnej sadzbe , tá je síce niečo lacnejšia no efekt tepelnej pohody je nižší , nedá sa tak regulovať ako priamoohrev, tiež mám starší dom, primárne kúrenie el kotlom za 25r žiadne náklady na servis či opravy dokurujem krbom , ked mám náladu a ešte ma to nezruinovalo, niekto prefajčí za mes. 100 Eur a nešetrí
Ano to je pravda niekto prefajci mesačne 100e.. Ja viem ze tam veľmi výhodné kúriť nebudem ale vrámci možnosti z toho chcem vyťažiť čím viac :/ rúrky sme plánovali schovať do stien nech trčí len pri radiatore takže to by asi moc rúry nevykurovali.. O tepelnom čerpadlá toho veru veľa neviem asi by som si to mal začať študovať
@marko337 radiátory sú tie panelové nie tie staré... Duzu a zita19 neviem co vám mam nato odpisat dnes som sa registroval pretože som chcel nejaké rady to je cele.. Je možné že medzi toľkými príspevkami mal už niekto podobný problém ako ja.. Ale môj problém nieje primárne v hrubých trubkach ale v mesačných platbách za elektrickú energiu
@vsetkymenauzexistuju trubky urcite vymen,no aj tak by som nemala odvahu v starsom dome kurit elektrinou. Nemate moznost dotiahnut plyn? My mame elektricky bojler a to je zrut elektriny. Buduci rok dame plynovy.ak je kotol stary,mozno ma zmysel ho vymenit,to si porovnaj parametre a spotrebu tohto a nejakeho novsieho. Aj znizenie a zateplenie stropov pomoze.
@jakino tak.ja mam osobnu skusenost u svokry boli hrube ruly na kureni v okruhu bolo 200litrov vody a dali sme 16mm alpex a v okruhu bolo uz len cca 80litrov vody a spravilo to rozdiel.v spotrebe plynu nieco cez 800m3.ale stym ze som musel zateplit strop v pivnici aby nesla zima hore .a este jedna vec pred vymenou potrubia som cez zimu chodil do pivnici v tricku a po vymene uz v mikine bolo tam o dost chladnejsie
@vsetkymenauzexistuju Keď je tam urobené el.kúrenie tak kúriť elektrikou.Kúriť len v miestnostiach kde sa najviac zdržujete a ostatné radiátory vypnúť.Trubky na čo meniť,zbytočné,to spotrebu neovplyvní.Aj starý kotol môže byť,teplo vám komínom neutečie ako pri plynovom kotli.Zbytočné náklady ,pokiaľ to funguje treba to využiť na doraz.
Alebo kúpiť kachle a kúriť briketami,ale tak sa dajú vykúriť len dve miestnosti cez otvorené dvere.
Ak máte dobre zaizolovaný dom,kúpte si niekoľko ohrievačov elektrických do 2kW-sú lacné a môžete kúriť priamo v miestnosti a nebudete mať straty cez ústredné kúrenie.
@martin25 Tiež som mal teplo v pivnici ale to preto že tam bol starý plynový kotol bez izolácie .Po výmene kotla už je tam o dosť chladno len 10°C.Trubky sú oceľové,hrubé 5cm ale sú zaizolované.
Ak má ten elektrický kotol v obytnom priestore a nie v pivnici tak ani trubky nemusí izolovať ,budú vykurovať.
Vymena trubiek v prvej rade zvysi komfort byvania. To znamena, ze teplota nebude kolisat. Kotol bude pruznejsie reagovat na poziadavku vykurovania, a dobeh kurenia nebude nekonecny, teda nebudete prekurovat.
@hoblinka13 el. kotol ten dnešný je taký istý ako ten prvý s pred x rokov má takú istú účinnosť,výmenou nič nezískaš, množstvo vody nemá žiaden vplyv na spotrebu, stále potrebuješ rovnaké množstvo energie, to teplo sa nikam nestratí, akurát ak máš menšie množstvo vody bude mať vyššiu teplotu ,ked bude množstvo vody dvojnásobné bude stačiť polovičná teplota, taký istý je rozdiel medzi radiátorovým a podlahovým kúrením, do radiátora ide teplejšia voda lebo je na malej ploche s menším objemom vody ako je v podlahe , ale množstvo energie potrebuješ rovnaké
@jean2 najskôr píšeš že rúrky spotrebu neovplyvnia, no na konci , že je strata cez ústredné kúrenie, kam sa to teplo stratí?
Hrube truby sa pouzivali v minulosti hlavne pri kotloch na tuhe palivo bez pouzitia akumulacnej nadoby na zabezpecenie maximalneho mnozstva vody v systeme, pricom teplota v dome bola len velmi tazko regulovatelna. Dnes sa dba na komfort a pozadovanu teplotu, preto pouzivame kotle z vysokym vykonom a malym mnozstvom vody aby dokazali pruzne reagovat a aby bola teplota miestnosti "konstantna". Cim sa samozrejme da na nakladoch za vykurovanie usetrit dost znacne percento energeii co v minulosti neexistovalo, kedze energie (elektrina, plyn, uhlie, drevo) boli za babku, a preto ked dnes prideme k nasim babkam maju doma 26°, teplotu reguluju otvaranim okien a placu nad uctami a malymi dochodkami. Velke trubky ostali pre nasu staru skolu, ktora ma problem pochopit vyhody ekonomickeho kurenia :-D zil som v dome zo starymi rodicmi, ktori mali v suterene 30rocny plynovy kotol a kotol na drevo kde 90% tepla slo kominom. Vsade colove truby, kurenie samotiazou, v dome doslova sauna celu zimu. Kazdorocne 2000€ za plyn a k tomu 8-10m dreva. Na otazku, preco kurite cely den spalnu a mate tam cely den otvorene okno padla odpoved "mame radi v spalni chladny a cerstvy vzduch, a radiator sa neda zavriet lebo ventil zozral vodny kamen" :-D moje postrehy boli brane na lahku vahu, napad vymenit stary plyn za kondenzacny a vymenit tri stupacky za 1/2col-3/4col boli vysmiate. Takze urcite pouzit radiatory z cim najmensim mnozstvom vody, a tenke potrubia. Idealne system kde je 80-100 litrov vody.
@dzamino to je blbosť výrobcovia pretláčajú malé za veľké prachy, prečo sa robí podlahovka miesto radiátorov , má oveľa väčšie množstvo vody a lepšiu tepelnú pohodu, obsedíš pri radiátore ktorý má 90 st?
@dzamino hrubé sa používali pre samospád bez čerpadla , tu nie je reč o starom plynovom kotli s nízkou účinnosťou , ale o elektrickom ktorý má stále 100% účinnosť , nemá komín, ako pružne reaguje podlahovka ked ju treba nahrievať i deň? máš ešte daľšie nesprávne argumenty?
Vies aky je cas nabehu kurenia kde je 80litrov vody, a aky je cas nabehu a dobehu kurenia kde je 200litrov vody? Ked sa strati poziadavka na kurenie od termostatu (napriklad pri rannom svite sa objavia tepelne zisky na presklennych plochach, co s energiou ktora je v 200litroch vody? Vyvetras ju oknom? Nebavme sa teraz o ucinnosti kotla a komine, bavme sa o presnej regulacii teploty v dome pri vykyvoch pocasia, slnku atd. Kedysi som z liatinovych radiatorov ktore maly nizku efektivitu vypieval 20-30 litrov vody, dnes sa pouzivaju radiatory v ktorych je desatina vody, pricom plocha je viac ako dvojnasobna a tak isto vykon. Dnes sa bezne pouzivaju radiatory aj na nizkoteplotne kurenie, len ich treba mat spravne dimenzovane. Mnozstvo vody a teplota vody nezodpovedaju tepelnemu vykonu radiatora. Ale jeho plocha. Neviem aku mas podlahovku ked ju nahrievas den, ale ja nic nenahrievam, len dohrievam, a nestane sa mi, ze by som mal teplotu v miestnosti hoci len o stupen vyssiu ako je pozadovana
@dzamino nerieš nábeh raz sa naakumuluje pred zimou a už sa len prikuruje, nový KK na plyn ide v kondenzačnom režime len do 60 st, čím nižšia teplota tým vyššia účinnosť, preto musia byť rádiátory na väčšie množstvo vody i na väčšiu plochu, pokiaľ je vonku teplejšie musíš kúriť na nižšiu teplotu , vtedy nemôžeš kúriť na vysokú, radiátor má stále rovnakú plochu i objem , musíš tak regulovať teplotu
a tepelné zisky? ked svieti slnko termostat vypne a kúri slnko otvorím dvere na severnú stranu ,
ked máš podlahovku a vypne termostat teplo bude sálať i pol dňa tam je dlhá odozva pri zmene teploty, kopa energie je v betone takže ked budeš mať vyššie tepelné zisky budeš mať teplejšie
@dzamino máš ty vôbec poňatie, koľko vody je dokopy v 20 m dvojcolových rúr a 20 m colových rúr? Je v nich presne 5 litrov vody. Vieš mi povedať, ako pri výmene týchto rúr za 20 m trištvrtecolových a za 20 m polcolových ušetríš 120 litrov vody?
@duzu nemusis riesit, ale mal by si. A to je na kazdom co ako a preco riesi. Ty neriesis rozdiely od ziadanej teploty priestoru, niekto ano. A pre tepelnu pohodu je vykyv zly element. Pre niekoho 19C v pohode, rano sa budit do 15C v pohode, 26C otvorene okno v pohode. Ked tu bola tema o regulovatelnosti systemu tak sa smialo. Nieco ako rychlost nabehu ma totizto zasadny vplyv na regulovatelnost systemu. Kazdy nech si kuri ako chce.
@rvs rýchlosť nábehu môžeš riešiť v stane , lebo tam okamžite vychladne ked nekúriš, no v dome kde je kopa akumulačného tepla len tak rýchlo nevychladne, neušetríš nič ak nebudeš kúriť pokiaľ si v práci či v noci, ked začne kúriť musí to dobehnúť , vtedy máš zbytočne rozdiely zmena tepelnej pohody , každý rieši požadovanú teplotu, je jedno na akú teplotu, niekto viac iný menej , sú to jeho peniaze a tepelná pohoda. ak nekúriš od večera do rána vychladne o stupeň 2 ale nie o 5, ved nebývaš v zime v stane a k tej rýchlosti za aký čas sa zmení vonkajšia teplota skokovo a za aký čas sa to prejaví v dobre zaizolovanom dome? , naviac máš vonkajšie čidlo , upravuje sa podľa neho krivka kúrenia a už v predstihu reaguješ na zmenu teploty, rádiátor reaguje rýchlejšie , len preto že nie je v podlahe no ako rýchlo nabehne tak rýchlo i vychladne , ale spotreba energie musí byť rovnaká pri oboch systémoch , ak má byť rovnaká teplota
@jakino mas na ustrednom kureni dokopy 40m rur? Tak fajn, kludne si daj aj 5"ve ked ti to vyhovuje, bavime sa tu o mnozstve vody vo vykurovacom okruhu, tj. truby a radiatory, o efektivite kurenia, teplotnej pohode a rychlosti nabehu/nezelanom dobehu kurenia. Aky je rozdiel medzi 200litrami vody a 80timi litrami. Aky je rozdiel medzi malym 30litrovym liatinovym radiatorom a dvojnasobne vacsim(plochou) nizkoobjemovom radiatore. Preco dnes vidim radiatory ktore maju 4-6litrvov zmesy a polcolove medene trubicky, ked podla teba je vyhodne mat truby z titanicu, bude to v cene potruby?
@duzu klidne stoj cele dni pri dverach a reguluj :') nie kazdy to ma vsak za potrebu