zdravim Vas vsetkych.pred asi tyzdnom som kupil starsi dom.hospodarska cast kamen a pristavba v ktorej sa byva z tehly,postavena v roku 1972.jedna stena ostala kamenna.nakreslil som priblizy plan stavby.chcem to vykurovat asi 15 kw krb vlozkou obostavanou samotovymi tehlami koli akumulacii tepla.sirka izby je asi 5x4m a kuchyna je asi 5x3,5 + chodba a kupelna.chcem to riesit prieduchmi do izieb ako som nakreslil na planiku.mohlo by to takto solidne vykurit takyto typ stavby?vdaka za rady a tipy.kazdopadne chcem mat ohen v dome.umiestnenie krbu chcem zanechat vzhladom k tomu ze nechcem prestavovat komin a myslim ze to umiestnenie nie je az tak zle,ale ak je tu daky krbar tak si necham poradit.vdaka za rady a tipy
@schympanze Dobrý večer. Neuvádzate jednu dôležitú informáciu: či plánujete aj znížiť tepelnú stratu domu. Ak necháte pôvodnú, tak môj prvý pocit je, že 15 kW vložka je málo, chcelo by to rezervu na rýchle rozkúrenie. Teplo si ten dom dlho neudrží, dúfam, že máte aj iný zdroj tepla, ktorý sa "zobudí", keď nebudete doma.
A ak plánujete aj znižovať tep. stratu domu - čo vrelo odporúčam - treba dať primerane silný krb. Po zateplení môže stačiť len 5 kW. Záleží, čo všetko chcete tomu domu vyviesť. :-D
@schympanze Tak treba začať najprv koncepciou tepelnej obálky domu, nie opačne. Ak toto nevyriešite koncepčne, budete otrokom prikladania a komfort slabý.
takze az na jar.kupil som ho v zlom obdobi.teraz aby som cakal do jary.zatial byvam v starom byte ale ak by sa predal tak musim ist do domu.preto by som to chcel spravit co najskor.hmm. :-|
@schympanze OK. Odporúčam skôr teplovodnú krb. vložku alebo krb. kachle. Aby ste si urobili teplo do zásoby. K tomu akum. nádobu a na ňu napojené radiátory. Lebo ak má krb byť jediným zdrojom tepla, teplovzdušný určite nie!!! A vôbec nehrá rolu akumulácia v ňom. To tým vzdialeným izbám moc nepomôže.
Rekonštrukciu idete robiť podľa projektu?
Dá sa to urobiť aj tak, ako Vy chcete resp. MUSÍTE. Ale: než sa začne bývať, treba zatepliť podlahu - lebo s tým už nepohnete, keď sa nasťahujete. A ten krb. Len ho musíte dimenzovať tak, aby fungoval dobre teraz i potom, keď znížite stratu domu.
no nespomenul som ze mam aj rozvody kurenia.sice z pod domu z kotla ale su tam a dali by sa vyuzit.ale nechcel som kurit vodou... tu podlahu urcite ako prvu. chcem taky klasikejsi zdroj tepla.ale to asi nebude mozne
Zdravím Vás, určite by som sa neunáhlil s tým riešením prostredníctvom krbovej vložky. Riešil by som najprv v jarnom období zateplenie domu, následne si vypočítal alebo dal vypočítať tepelné straty domu a podľa toho zvolil variantné porovnávacie riešenia a investoval do najvýhodnejšieho riešenia. Otázka je tiež v akom stave máte vnútorné rozvody a potreba ich rekonštrukcie. Pokiaľ uvažujete len tuhé palivo, vymeňte zdroj tepla za novší a účinnejší a vložku využívajte len sporadicky.
marosh_kollar: Treba rozlišovať medzi okamžitou stratou (kW) a výkonom ukladaným do akumulačných stien (tiež kW). Akumulačný výkon môže byť väčší, maximálny výkon kúrenia nemusí byť závislý na hrúke izolácie.
schympanze:
Váš návrh kúrenia je v princípe dobrý. Je lacný a okamžite vám rieši vykurovanie. Akurát treba vyrátať výkon vložky či bude stačiť. môžem spočítať ak je záujem zadarmo. Dosť by pomohlo zateplenie, nebude treba dlho kúriť, na výkon kúrenia to nebude mať vplyv. Upozorňujem že tento dom nie je vhodný na výkendové bývanie, lebo trvá pár dní kým sa nahreje.
Dom môžete zatepliť na jar, to vám tiež vypočítam. Zateplenie domu zníži straty a zvýši tepelnú pohodu. Vykurovanie bude fungovať rovnako, akurát budete kúriť menej často. Máte akumulačné steny a tie pohlcujú značný výkon kým sa nahrejú. ked sa nahrejú tak sú dlho teplé aj bez kúrenia. izolácie iba (výrazne) spomalí ich chladnutie.
Akumulačná obstavba krbu šamotovými tehlami nebude fungovať, je to nevhodný materiál. Na obstavbu krbu sa používa magnezit alebo betón. Vy už akumulujete do stien, obstavbu krbu pre začiatok nepotrebujete.
pri krbovej vlozke si daj pozor aj na to, aky priemer komina je potrebny. Ono sa to da riesit aj redukciou, ale nam to krbari vobec neodporucali. Myslim, ze na krbove kachle nie je potrebny az taky velky priemer komina ako na krbovu vlozku, ale to ti skor poradia krbari. Asi vzdy zalezi od konkretneho typu krb.vlozky/ kachiel.
@katkajurko2
15 kW je smiešny výkon a potiahne ho aj 16 cm vložka. Samozrejme je lepšie je mať väčšiu, ak si v budúcnosti zoženiete slušný spaľovač dreva na 30 až 100 kW.
Predpokladám že tí krbári robili ešte pred mesiacom v pekárni pri páse. :-)
@radopp a na čom. zateplením znížim prechod tepla do vonkajšieho prostredia. zvýšim akumulačnú schopnosť stien, tým že vytvorím na vonkajšej stene tepelný odpor. Čím mám lepšie zateplený objekt s dobrou akumulačnou schopnosťou stien, tým viem lepšie využívať ich tepelný potenciál. Potrebujem menší výkon na ich akumulovanie s menšou spotrebou paliva a vyššou efektivitou.
@radopp pri Vašich vysokých výkonoch so zateplením sa riskuje prehriatie objektu, a tepelná nepohoda. Vysoký výkon, vysoká spotreba paliva, rýchle chladnutie stien s malou hrúbkou izolácie.
maros_kollar:
Majme bungalov 10 x 10 x 2,6 m s betónovým stropom. Alfa pre steny je 7,7, pre strop 10. Plochy stien sú 200 m2, stropu 100 m2.
Výkon ukladania do stien je:
200 m2 x 7,7 W/K.m2 + 100 m2 x 10 W/K.m2 = 1 500 W/K + 1 000 W/K = 2 500 W/K = 2,5 kW/K
Povedzme že akceptujeme okamžité zvýšenie teploty vzduchu o 2 C = 2 K:
Výkon akumulácie cez vzduch bude: 2,5 kW/K x 2 K = 5 kW
Cez sklo krbu ide polovica výkonu.
Výkon krbu = 2 x 5 kW = 10 kW
Uvedené údaje sú pre betónovú stenu. Táto stena rýchlo uloží nárazové zdoje tepla ako slnko (5 kW = 10 m2 skla na juh), varenie (sporák má dokopy asi 3 až 4 kW) alebo krb.
@schympanze Dobrý den. Já si myslím, že výkon 15 kW znamená, že ten teplozdušný krb bude rozžhavený do běla a bude nacpaný dřevem k prasknutí. Pokud tam bude doutnat zbytek polena, tak výkon klesne třeba na 3 kW. Čili při velkých mrazech bude potřeba ládovat do krbu, jak v té písničce U kanónu stál a stále ládoval a ládo... :-D :-D :-D . Rozvod teplého vzduchu vyžaduje rozvody velkého průměru a taktéž musí být zajištěna cirkulace, což bude druhé potrubí, případně díry v dělících příčkách mezi místnostmi. A to bych tedy nechtěl ani zadara. Mě se od pasu zdá tepelná ztráta toho domu tak na hranici max.výkonu krbu, možná to bude až za hranicí. Ale to se musí spočítat přesněji, jak je střelba od pasu. Nicméně i tak topení teplovzduchem, kde je potřeba trvalý oběh obrovského množství vzduchu, je zrovna pro tento objekt nevhodné. Po totálním zateplení, případné výměně oken a dveří by se s teplovzduchem mohlo i počítat. Ale osobně bych to nedělal a ani to nikomu nedoporučuji. A u tohoto domu to rovnou vylučuji. :-p
S pozdravem Laďa
Súhlasím že je to na hrane ale je to lacné a okamžité riešenie. 15 kW bude možno málo, existujú aj väčšie krby a pece. Naspäť môže ísť vzduch cez otvorené dvere. Keď zateplí dom, tak ten krb využije tiež, viď výkon do akumulácie stien.
maros_kollar:
Betón sa do 200 C nepoškodí, treba iba dilatačné medzery aby nepopraskal. Ťahy pecí sa dajú stavať z betónu a tam je vyššia teplota, akurát sa spraví výstelka zo šamotu. Stavať pec celú zo šamotu je ekonomická sebevražda. Magnezit je tiež drahý.
"Pasívny" bungalov 10 x 10 m, pri 40 cm izolácii by bola strata 60 W/K a
- priemerná denná strata v mesiacoch:
september - 10 kWh
október - 24 kWh
november - 37 kWh
december - 51 kWh
január - 48 kWh
február - 42 kWh
marec - 41 kWh
apríl - 23 kWh
máj - 7 kWh
jún - 4 kWh
- vnútorné zisky: 9 kWh/deň
- slnečné zisky cez 10 m2 južného skla g = 0,6 v priemere za deň:
október - 14 kWh
november - 8 kWh
december - 6 kWh
január - 8 kWh
február - 11 kWh
marec - 17 kWh
apríl - 18 kWh
Potom vykurovanie by bolo treba v priemere za deň:
november - 19 kWh
december - 36 kWh
január - 31 kWh
február - 21 kWh
marec - 15 kWh
Tepelná kapacita bungalova bude:
steny: 200 m2 x 250 kg/m2 = 50 ton ... 50 x 0,26 = 13 kWh/K
strop: 100 m2 x 15 cm x 2200 kg/m3 = 33 ton ... 33 x 0,26 = 8,5 kWh/K
podlaha: 100 m2 x 5 cm x 2200 kg/m3 = 11 ton ... 11 x 0,26 = 2,5 kWh/K
nábytok: 1 kWh/K
spolu: 25 kWh/K
Alkceptovateľný rozsah teplôt: 24 C - 22 C = 2 K
Využiteľná kapacita: 25 kWh/K x 2 K = 50 kWh
Ak vás nebude baviť páliť celý deň drevo a vadí vám zvýšenie teploty o 2 C, môžete si postaviť akumulačnú pec. 50 kW pec stojí asi 1 000 eur. Životnosť má neobmedzenú. Pec nie je nárazové kúrenie, v dome bude stabilná teplota. Podobne ako v kamenných domoch, v zime stabilne teplo, v lete stabilný "chládok". Bez ventilátorov, senzorov a počítačov. Dokonalý ostrovný systém.
A niečo podobné môže mať aj pán/pani schympanze.
@radopp prečo tu modulujete výpočty, ktoré priamo nesúvisia s predmetom diskusie ? majme niečo X a vytvorme z toho Y ako nám príde. skúste pánovi urobiť ten komplexný výpočet úplne zadarmo a erudovane mu poradiť.
@radopp urobím Vám taký výpis Vašich tvrdení v niekoľkominútových odstupoch
1.maximálny výkon kúrenia nemusí byť závislý na hrúke izolácie
2.Dosť by pomohlo zateplenie, nebude treba dlho kúriť, na výkon kúrenia to nebude mať vplyv.
3.Máte akumulačné steny a tie pohlcujú značný výkon kým sa nahrejú
4.izolácie iba (výrazne) spomalí ich chladnutie
5.môžete si postaviť akumulačnú pec. 50 kW pec stojí asi 1 000 eur
Moje tvrdenia:
1.Maximálny výkon kúrenia je závislý od hrúbky izolácie.
2.na výkon kúrenia to bude mať vplyv i na jeho cenu.
3.to je samozrejmosť, hrúbka izolácie udáva pri rovnakom výkone rýchlosť jej naakumulovania znížením tepelných strát do exteriéru
4.výrazne spomalí ale aj urýchli nahriatie stien pri nižšom výkone
5.,6. akumulačná pec je lokálny zdroj tepla a pri nezateplenom dome a nevyriešenom systéme cirkulácie vzduchu tepelnú pohodu v ostatných miestnostiach nedosiahnete.
Ten pán bude z toho celý zmätený.
Z uvedeného náčrtu neviem nič presné vypočítať, chýbajú rozmery, materiály, rezy.
Na modelovom bungalove by bolo s 20 cm izoláciou a bez južných okien vykurovanie 8 MWh za rok, s 20 cm izoláciou a 10 m2 južného skla by to bolo možno 2 MWh. Možno by ste navrhol dom aj úplne bez potreby vykurovania.