Ahojte
V prílohe mám schéma kúrenia aké by som chcel.
Systém by pozostával z troch možných zdrojov tepla, akumulačnej nádrže a dvoch okruhov podlahového kúrenia.
Systém by mal fungovať nasledovne:
Po zakúrení v jednom zdrojov tepla by šlo cez trojcesták alebo zmiešavací ventil teplo priamo do podlahy. Po zohriatí teploty priestoru podľa izbového termostatu by sa preplo kúrenie na ukladanie tepla do akumulačky.
Ako hlavný zdroj vykurovania bude slúžiť kotol na tuhé palivo. Elektrokotol by sa zapol automaticky iba vtedy ak by teplota vody v akumulačke klesla pod 15°C alebo teplota v priestore by klesla pod 15°C. Teplovodné kachle budú slúžiť iba ako občasný zdroj vykurovania - sú uvažované iba vyhliadkovo tak by som chcel systém na to mať pripravený.
Hľadal som na nete ale obdobnú schému som nikde nenašiel. Vedeli by ste mi niekto poradiť kde by som našiel schému podobného systému.
Ďakujem
Mam nieco podobne, akurat trosku inak zapojene. Vystup kotla a vstup do kurenia su riesene priamo do akumulacky. Maly a velky okruh riesi kompaktna jednotka z cerpadlom a termoventilom, kurenie trojcestny ventil s teplotnym cidlom. Elektrkotol je podla mna zbytocnost, staci spirala do nadrze. Na teplovodne kachle potrebujes dalsie armatury, podla mna sa to oneoplati, ked uz mas jedno funkcne ohnisko v kotli, kachle stacia teplovzdusne, je s tym vo vseobecnosti menej problemov a na atmosferu a obcasne dokurenie stacia.
@andiablo koľko ťa bude stáť takýto systém? To fakt toto potrebuješ? Už len riadiť to ako si opísal nebude jednoduché. Oveľa si to zjednodušíš ak podlahovka bude priamo z akumulačky a tá bude napájaná zo zdrojov tepla. Odporúčam obrátiť sa na niekoho kto tomu rozumie - projektanta. :-)
@viktor811 nie nevybuchlo viem že takto napriamo by to nemohlo byť - chýba tam celá regulácia
@paloleky@slavoslav@poliacik321 - toto mám len nástrel ako by som to veru, že chce. Inak sa zhodneme lebo aj aj si myslím že takýto systém je komplikovaný. Tiež som uvažoval o tom že kachle dať mimo systému, že to budú len teplovzdušné a pokoj.
Chcem toto riešiť cez projektanta kúrenia len som chcel získať nejaké info o Vašich skúsenostiach. Som zástanca jednoduchých riešení. Čím komplikovanejší systém tým je vyššia pravdepodobnosť, že niečo nepôjde ako človek chce.
Final teda dám urobiť kotol na tuhé a elektrokotol.
Tuhý bude hlavný zdroj a elektro-kotol iba v prípade ak teplota v miestnosti klesne pod 15°C alebo keď pôjdem na dlhšie preč, aby si to samo temperovalo chalupu na 18°C.
A otázka na záver: Nemáte niekto schému takéhoto zapojenia? Chcel by som si to kuknúť pred tým ako pôjdem za projektantom, aby som sa ho mohol pýtať. Dik
@andiablo trochu prekombinované, už tých okruhov je veľa. 1500l nádrž sa bude dlho nahrievať, treba ísť po poriadku, výpočet strát návrh kúrenia , rozvodov a prepojenie je až posledné. To sa dá urobiť jednoducho ale aj ladomatom, poistným ventilom ale aj dochladzovacou výhybkou.
@andiablo Nazdar, na vykurovanie mi to pride sialeny system. Ale k tomu nech ti radia odbornici. Ake mas vobec tepelne straty a zateplujes vobec ? Lebo mne to pride (co sa vykurovacieho systemu tyka) ako dom z minuleho storocia z 80tych rokov (ak ma tepelne straty take, ako uvazujes kurenie). Lebo za kurenie (uz len investicne) das majetok. Ked si to porovnam ze rovnaku plochu vykurujem 3kw elektrokotlom do podlahovky... V prvom rade treba zistit tepelne straty pripadne doprojektovat/ doplnit vacsie zateplenie a okresat tepelene straty kym mozes, az potom projektovat kurenie.
ja by som tom doplnil este o solarne kolektory a teplene cerpadlo a cele by som to poistil pecou na peletky a k tomu minimalne 6tonovu nadrz :-p a teraz vazne: cely system mi pride zbytocne komplikovany... a v dobre postavenej novostavbe to bude aj nenavratna investicia a to nehovorim o nulovom komforte
floydian vam dobre radi
no stavba je 30Ytong a 20 EPS na to, podkrovie 40cm izolácie, sokel 15cm XPS. Podlaha 20cm EPS100S.
Teplené straty bez rekuperácie vypočítali 8,9kWh/rok .
Takže by som chcel nakoniec ostať len pri verzii kotol na tuhe + elektrokotol. Nahriať podlahovku a po dosiahnutí požadovanej teploty ostatnú energiu ukladať do aku nádrže.
@andiablo Som laik, ale mrkol som si na podorys domu (kocka), garaz mas pokial som si vsimol dobre odizolovanu od domu, cize ziaden velky tepelny most sa nekona, izolacie mas tiez OK.
Inac , ja som porobil zmeny v izolacii, nechal som si to cele preratat a navrhnut teplovodnu podlahovku, vyslo ma to sice na 100vku, ale usetril som nasledne pri podlahovke dalsich 5 stoviek (podla vypoctu bohate stacili vacsie rozostupy trubiek v podlahe, ako tie co sa "davaju", tym padom menej okruhov, menej trubky atd..)
Teraz som si vsimol > "Teplené straty bez rekuperácie vypočítali 8,9kWh/rok "... na m2 je to az ""moc dobre cislo" (este aj bez rekuperacky).. Pozri udaj: max tepelna strata pri -15, a este zaujimavy pre teba je kWh/m2 za rok.
Inac kolko vide cca to riesenie z akumulacnou nadobou ? (len pre info). Inak to nemusi byt zle, jeden znamy viem ze jeden den do tyzdna kuri do akumulacky (objem neviem), a "tyzden" s tym nasledne kuri.
@andiablo pri zapojeni zdroja priamo do akumulacky je elektrokotol zbytocny, nahradi ho spirala priamo v nadrzi... zapajat najprv do okruhov je zbytocna komplikacia, uz pol hodinu-hodinu po zalozeni je v hornej casti voda zohriata a moze ist do kurenia. Na obrazku je zapojenie, ako to mam ja, plus je tam ohrev TUV prietokom a priprava na solar, kurenie podlahove+stenove.
@paloleky Poprosil by som podrobnejšie vysvetliť akým spôsobom zabezpečuješ kúrenie tuhým palivom tak, aby nedochádzalo k prehrievaniu vody v kotly najmä ku koncu kúrenia, keď teplota v AN dosahuje max. hodnôt. Na akú teplotu vyhrievaš vodu v AN a ako využiješ teplo z kotla ku koncu kúrenia, keď teplota v kotly je nižšia ako v AN. Mne tam ostáva tepla tak na 3 hod. vykurovania, ovšem ja mám iné zapojenie a viem to využiť.
@floydian návrhová teplota je -16°C sever Slovenska. Kukal som to ešte raz a som sa sekol o pár núl :-)
Tak to uvediem na pravú mieru.
Ročná potreba tepla je 8995 kWh/rok = 32,347GJ/rok
Merná potreba tepla na vykurovanie je 49,7 kWh/m2.rok
Merná potreba tepla na vykurovanie je 17,8 kWh/m3.rok
Tak takto by to asi bolo uvedené.
Rozpočet aj s akumulačkou mám na kúrenie (EPS, potery s robotou, dva komíny, celé kúrenie, kotol na tuhé palivo, elektrokotol, a tepelné čerpadlo na TUV - Aristov 110 ) na 12 000EUR)
Kukal som aj tepelné čerpadlá na kúrenie ale moc sa mi do nich nechce. Možno o pár rokov.
@viktor811 Kurim prvu zimu, viacmenej temperujem na 10-15C, dom je este bez zateplenia a zatial nie je obyvany... pri takomto rezime som sa k takej situacii nedostal, este sa s tym len ucim narabat... zatial to riesim odhadometricky, ak je nadrz do troch stvrtin nabita, je to este na jedno prilozenie... nesnazim sa to nejako prehanat a keby sa mi to nahodou podari, bude tam dochladzovaci okruh.
Pri kureni ma nadrz v hornej casti 85-90, zatial tam mam len jednoduchu regulaciu s termostatmi, ku koncu pri poklese teploty odpaja kotlove cerpadlo termostat, po zahriati este parkrat pusti zohriatu vodu do nadrze. Mozno nie uplne idealne riesenie, ale chcel som to mat jednoduche, s jednym zasobnikom na teplo aj tuv a s moznostou doplnenia dalsich zdrojov. Solar je v plane tento rok, casom mozno TC (ked ma prestane bavit natahovat sa s drevom :) ). Ine zapojenie bude v tomto pripade asi komplikovanejsie, ale mozno sa mylim, nie som odbornik a necham sa poucit.
@andiablo Nepises max stratu objektu pri -16 - ocakavam ze to moze byt niekde do 6kW. Pises ze ratas z dvoma kominmy (opat, rok 2015 :) ), tie by som zvazil. Co sa tyka tepelnych cerpadiel, praveze si myslim ze je najlepsi cas nad tym premyslat - dovodom su dotacie, ktore sa uvolnia tento rok, cize mozes nan dostat dotaciu az 2000 eur tusim.
Potom by ti odpadol minimalne jeden komin, teplo z absolutnym komfortom, navratnost uz zmysluplna, a rocne by ta vyslo kurenie menej ako cena dreva (zalezi po com bezia u vas ceny, bez potreby rubania, zhanania, prikladania, plne automatizovane ). Lebo ked si odratas cenu : komina, elektrokotla (lebo uz je zbytocny, ked tyzden nebudes doma, nastavis si rezim), a kotla na pevne palivo a doplnis dotaciu od statu, si natom financne tak isto (cca, to by si si musel presne zratat) , a komfortom si niekde uplne inde (v konecnom dosledku by sa tvoja schema vykurovania absolutne zjednodusila).
@floydian no ak dajú nejaké dotácie na tepelné čerpadlá tak potom už by to veru šlo. Inak moc asi nie. Odrádza ma tá cena.
Maximálnu tepelnú stratu objektu nemám v správe nikde uvedenú. Je tam len merná teplota tepla na vykurovania pri -16°C a to je 49,7kWh/m2.
Maximálnu stratu objektu teda neviem vyčítať a ani vypočítať
@floydian
No tak našiel som vzorec pre stratu
Merná tepelná strata budovy . (rozdiel teplôt) = tepelná strata
170,54. (-16°C-21°C) = 170,54 . 37 = 6,30 kW.
Teraz už len kuknúť nejaké rozumné tepelné čerpadlo.
@majkoj Ale no tak, naco ta ustipacna poznamka ? ;) Ty mas TC tak porad. @andiablo -vi by zjavne stacil vykon 6kw, narychlo som pozrel na webe, uz za 5 tisic sa da kupit TC s tymto vykonom - vzduch-voda, pracuje do -25. Ty si siel do zem-voda, ake su tam benefity ? A co porovnanie cena/vykon ? dik
@floydian nie, to bola vazne myslena otazka, ak hladas lacne da sa kupit stavebnica od Zeravika, ak hladas nieco co ma lepsi regulator da sa poobzerat po hotjet alebo wamak atd. Zem voda ma staly vykon, aj v zime. Vzduch voda je pre mna nudzove riesenie, je najmenej ucinne a vykonne ked potrebujes najviac tepla. Ale fungovat funguje.
@andiablo ak nie je ina moznost, kludne vzduch voda. Ale preco davat nieco co je hlucnejsie a vtedy ked potrebujes najmenej efektivne ked sa da to urobit poriadne ? V nedalekej obci nepovolili vzduch voda koli hluku :)
@majkoj no to stou nedalekou obcou nevnimam moc ako argument, to by sa museli kazdeho pytat ake si ide dat vykurovanie, co mi pride divne ;-) Ale inac ma to zaujima. Na tejto stranke : http://www.abeceda-cerpadel.cz/cz/vzd... sa tiez zasadzuju o zem-voda pred vzduch-voda. Urcite tam stoji par veci za uvahu. (hoci tam tiez pisu, ze TC sa oplati za akychkolvek okolnosti, comu prirodzene neverim).
Co sa tyka nakladov - celkovych investicnych, vytiahnem tvoje udaje z profilu, nech sa na ne nemusim pytat >
WAMAK DBS 06 4751€
Upgrade regulatora 121€
Cerpadlo primaru 130€
WAMAK Boiler 200l 1315€
WAMAK Akumulacna nadoba 300l 864€
Ostatny material na instalaciu 550€
Zemny kolektor material+bager 1700€
----------------------------------
vseho vsudy > 9450,- eur plus robota, mozme ratat cca zaokruhelne nahor 10 000,- eur. Ak sme optimisti a dostaneme dotaciu, tak by to bolo 8 000 eur dokopy za kurenie a TUV. Je tam podla Teba este niekde priestor na usporu ? Ake su prosim ta u teba prevadzkove naklady (rocne cca ?).
@andiablo > skus si mrknut ten link, mozno sa dozvies cosi zaujimave. Z tych 12 000eur, odhliadnuc od poterov, EPS a trubky v poteri (tie das tak ci onak) si mal vyclenene na kurenie a TUV ?
@floydian minulu sezonu islo na kurenie 750 kWh (82e), na TUV nieco cez 900kWh (100e). Tuto sezonu sme pri kureni na 790 kWh. Moju cenu nemozes brat ako smerodajnu, vela veci tam mam lebo som ich chcel, nie preto, ze boli nutne.
Co ti je divne , vsak podavas stavebne kde vykurovanie je :)
@majkoj Pre mňa sú to nenormálne čísla, veď ja len na bežnú spotrebu v domácnosti spálim 280 - 350 kWh/mesiac (záleží či prídu deti domov alebo nie) a to elektriku nepoužívam ani na TUV ani na kúrenie.
@majkoj@floydian@poliacik321@paloleky
No pôvodný rozpočet bol 12 000 EUR na kúrenie.
Teraz som to upravil nasledovne:
Tepelné čerpadlo NIBE split 2 (všetko v jednom - kúrenie, TUV a chladenie), celé v podlahovke, malinké kachle v obývačke - časom (teplovzdušné). Suma sumáru ma to vyjde cca 15 000 EUR (celkovo aj s potermi, eps, regulácia a pod.). Nárast o 3000 eur ale počitam, že tepelné čerpadlo to rýchlo vráti.