Viem, ze na temu kurenie je tu uz milion tem, ale aj napriek tomu by som chcel vediet aky rezim vykurovania pouzivate (ekvitermika, casova automatika,...), aby ste v dome dosiahli stabilnu teplotu s co najmensimi vykyvmi.
Preco sa pytam?
Nemam problem vykurit dany priestor na pozadovanu teplotu, ale mam problem udrzat "teplotnu pohodu".
Najprv trocha informacii o mojej vykurovacej sustave:
- bungalov, vykurovacia podlahova plocha cca. 120 m2
- podlahovka bez radiatorov, cementovy poter
- KK Baxi Nuvola Platinum HT 24 (modulovane cerpadlo, min. vykon 2,7kW)
- nastavena ekvitermika s vplyvom vnutorneho termostatu na 60%
- hysterezia nastavena na 0.5C
- pozadovana teplota 21.5C
- ziadne utlmy
- ziadne casove ramce
- narazove vetranie cez okna (rekuperacia bude spustena az na jar / leto 2018)
Kurenie mi funguje nasledovne:
1. Teplota v referencnej miestnosti poklesne na 21.4C
2. Zapne sa kotol a zacne kurit :-)
3. Podla zvolenej krivky a teploty vonku kotol kuri cca. 3 - 6 hodin, kym teplota v referencnej miestnosti nedosiahne teplotu 22C
4. Kotol sa vypne a teplota v priebehu 1 - 2 hod. este vystupi cca. na 22.3C (tato teplota je v celom dome okrem spalne, kde je o 0.5C chladnejsie - zamerne)
5. Dom "chladne" cca. 14 - 16 hodin (podla sposobu vetrania a vonkajsich podmienok, najviac tepla aj tak vypustime cez narazove vetranie oknami)
Referencna miestnost je chodba, ktora je v strede domu. Teraz uz viem, ze bola zvolena zle, nakolko cez chodbu idu vsetky privody a spiatocky a je tam najstabilnejsia teplota. Kym tu poklesne teplota na 21.4C (aby sa zacalo kurit), tak v ostatnych miestnostiach poklesne teplota na 21.4 - 21.0C.
To by vsak nebol az taky problem :) Problem je, ze kotol stoji moc dlho, pricom teplota vzduchu je viac menej ok, ale pocitova "od noh" (neviem to inak nazvat) je uplne ina... Kym sa "zohreje" podlaha resp. pocitovo je teplota ok, prejdu cca. dlasie 2 - 3 hod.
Ked som presiel na kurenie "cistou" ekvitermikou (vplyv vnutorneho termostatu na 0), tak "teplotna pohoda" bola OK t.j. teplota vzduchu + pocitova od noh, ale tu mi vadi, ze kotol ide cely cas = 24 hod. Sice nekuri nonstop, ale cerpadlo ide stale. Nema sice velku spotrebu, ale predsa + jeho zivotnost.
Casovu automatiku som neskusal, lebo neviem ako nastavit to, ze ma kotol kurit aj napriek tomu, ze este nema kurit - podla termostatu, ked teplota vzduchu je stale napr. 21.7.
Ako nastavit kurenie tak, aby sa teplota vzduchu drzala v intervale 21.5C - cca. 22C a pritom nedochadzalo k velkym "vychladnutiam" podlahy / stien?
Ake nastavenia pouzivate vy? Viem, ze kazdy dom je iny, ale predsa :)
osobne by som dal termostat na ine miesto a zmensil hysterezu na minimum.
na margo zivotnosti cerpadla mozem povedat tolko, ze mne cerpadlo bezi od oktobra do aprila. Cerpadlo ma viac ako 10 rokov. Resp malo, par dni dozadu som menil kotol aj s prislusenstvom, mal som este nekondenzacny. Teda podla mojich informacii cerpadlu viac skodia caste zopinania ako beh samotny.
@kevy mensiu hystereziu ako 0.5 neviem nastavit. Presun termostatu mi asi nepomoze, nakolko ani v najchladnejsej izbe mi teplota vzduchu za 12 hodin nepoklesne o 0.5C. Cerpadlo mi ide len raz za 24 hodin - po dobu co sa kuri, ak neratam TUV...
Podla toho co opisujes, tak problem nie je v regulacii ale v tepelnych stratach. Mas zaizolovany dom?
Neexistuje aby dochadzalo k takym vykyvom pocitovej teploty v zateplenom dome. Jedine moze dojst k vzostupu teploty, ked slnko svieti do okien.
Cerpadlo ma ist stale, aspon u mna na geminoxe idu cerpadla cely cas co je kotol vo zimnom rezime.
Nastavenie vplyvu vnutorneho termostatu ma stabilizovat regulaciu a nie este viac rozhasit.
@xaxaxaxa samozrejme, ze mam dom zaizolovany :-) Vsak trva 14 - 16 hodin, kym mi poklesne teplota o 0.5C a pritom vetrame oknami - prievanom minimalne 3 x denne.
Ja netvrdim, ze mi je zima. Len sa mi nezda, ze nekurim 16 hodin :-) Tazko to vysvetlit, nikdy som nemal podlahovku. Ked sa kuri, je vsetko OK, podlaha nie je nijak extra tepla, nakolko do nej ide cca. 30C voda (vonku 0C), ale je rozdiel uz po 12 -16 hodinach - pocitovo...
Cely problem je ten ze mate betonovy poter a mate 16 hodinove medzery.
Treba znizit teplotu vody z 30 dajme tomu na 27C a skratit tych 16 hodin
Podlaha vychladne a zacina byt na nohy zima. To je nevyhoda betonu
@sprite001 ja mam dvojokruhovy plyn. kotol geminox a mam ekvitermiku so zapnutym vplyvom vnutorneho cidla termostatu. Termostat je v spodnom obytnom otvorenom priestore, cca 70 m2 takze nie je to vyslovene chodba. len minuly rok som mal zapnuty vplyv vnutornej teploty, predtym nie, ale myslim, ze so zapnutym je pohoda lepsia, resp predtym sa stavalo, ze kedze krivka nebola presne nastavena tak cele dni bola teplota 0.5-1 stupen pod alebo nad nastavenou, teraz je cely cas presne na nastavenej.
V sucasnej dobe sa kotol vypina a zapina niekolko krat denne, vacsinou ked kontrolujem modulaciu tak ukazuje ze bezi na 1%, ale neviem ci je to nejaky zmysluplny udaj.
Cerpadla bezia stale.
Ekvitermika je o tom, ze kotol nastavuje teplotu vstupnej vody do podlahovky v zavislosti od vonkajsej teploty. Cize ked nebezia cerpadla, ako by mal vediet ze ma dohrievat vodu vsakze
@gkrivanek čiže mi to stále vychádza na cistu ekvitermiku. Teraz mam krivku naschval o nieco strmsiu, aby sa rychlejsie nakurilo.
Myslíš, ze anhydrit by bol na tom lepsie? Podľa mna by sa síce skôr nakuril, ale rýchlejšie vychladol...
Viem o com hovoris. Mam vykurovanie betonovymi stropmi a zo zaciatku som mal taky isty pocit ako mas ty a bola vyzva to nastavit.. Ono totiz aj ked som dve hodiny tlacil teplo do betonu teplota sa takmer nemenila. Resp povrchova teplota minimalne a vzduch sa ohreval este s oneskorenim. Vychodisko bolo kurit 1-2 hodiny a potom hodinu nie a az nasledne vyhodnotit zmenu teploty. Nasledne podla zmeny vyhodnotit ci opatovne kurit alebo zas az ked teplota klesne pod zelanu.
@xaxaxaxa viem ako funguje ekvitermika a ze čerpadlo musí bežať :-) Len ked nastavím vplyv vnútorného priestoru na 60 alebo 40%, tak po dosiahnutí požadovanej teploty sa vypína horak aj čerpadlo. Neviem mu povedať nekur, ale toč čerpadlo... resp. som na to este neprisiel...
@sprite001
áno aj ja idem na len na čistú ekvitermiku. Zvažoval som kúpu vnútorného termostatu, ale keď som sa dočítal čo sem pred pár dňami dával @quakdafak vlastne tvoje slova to len potvrdzujú tak som to zavrhol. Kotol mi ide stále na 31-32C a kúrime na cca 23C. Krivka 0,4 posun -1 a uvidíme čo prinesú nižšie teploty. Čerpadlo ide stále aj kotol za 24 hod sa od včera zapol 2krát ale je mi to jedno chcem mať v dome tepelnú pohodu a nie chodiť 16hod. po studenej podlahe nehovoriac, že máme malého ktorý sa prevažne hrá na podlahe.
Ja by som to na tvojom mieste neriešil a nastavil tak aby tebe bolo dobre.Každý má iné požiadavky, priority a možno nejaký ten kubík by si ušetril s tým termostatom ale či to stojí za to to nechám na teba. Neriešim či spálim za deň 4, alebo 5 kubíkov a čí sa dostanem na nejaké smiešne mesačné poplatky ako sa to tu veľa krát rieši, veľa krát aj za cenu , že sa vstupné náklady počas životnosti zariadenia nevrátia. Pre mňa je a bude dôležitá tepelná pohoda a až na druhom mieste budem riešiť náklady.
@sprite001 ano bolo to trochu laborovania ale uz je spokojnost. Nastastie dodavatel tepelneho cerpadla mal prepracovany riadiaci sw takze si mu mohol zadat co ma robit na zaklade nasich skusenosti.
@stokibb mas absolutnu pravdu ;-) Cista ekvitermika aj mne vyhovovala najviac co sa tyka pohody - len musim vychytat este tu krivku, lebo nad 22.5C mi je uz moooc teplo :-D
@sprite001
áno treba to skúšať, ktorá ti bude najlepšie vyhovovať a nebude prekurovať respektíve nedokurovať. Ale netreba to meniť 2 krát za deň :-) daj tomu čas skúšaj min.24 hodín, poprípade vieš ešte nejaké veci doriešiť aj škrtením okruhov. Ak niekde si OK a inde nedokuruješ, alebo prekuruješ. Je to beh na dlhé trate ale verím, že keď sa to podarí stojí to za to. Ja tiež už sa babrem s nastavením 2 mesiace, a ešte nie som celkom spokojný. Teplotu drží cca na 23C či je +10 alebo 0. Keď bolo von teplejšie tak kotol šiel kratšiu dobu a potom chvíľu stál. Pekne si to kotol + krivka vie regulovať. Ja som však prišiel na to, že keď som priveľa priškrtil okruh tak kotlu to vadilo a začal cyklovať a naháňať horúcu vodu nad požadovanú teplotu kotla. Otvorením prietokov ide stále a na požadovanú teplotu. Len zase musím zvýšiť otáčky čerpadla aby som do 2 okruhov dostal vyšší prietok. Takže vždy keď mam trochu času s tým experimentujem nastavujem a sledujem správanie kotla a systému.
@sprite001 uplne rovnaky problem ako som mal ja (aj kotol) :) je niekolko moznosti riesenia:
1) najjednoduchsia je to dat cisto podla ekvitermiky a hladat spravne nastavenie na svoj domcek, teda ak chces aby ti nebola kosa od noh - neriesis cerpadlo, kedze k tomu nespravili casovy program pre cerpadlo.... ale vyriesili to takto, .... tak to ide non-stop, ked klakne, hold klakne.
2) to je uz celkom harakiri : )) vyhodit kotlove cerpadlo a nahradit ho dostupnou nahradou, ale toto sa da riesit aj ked cerpadlo klakne...
3) doplnit obehove cerpadlo a negacne ho spinat voci kotlovemu, tu vraj treba anuloid (ten vraj dvyha teplotu spiatocky, cize u mna nepouzitelne, nakolko kurim z velmi nizkou teplotou vody na KK) ci je to pravda som od ziadneho kurenara nedostal racionalnu odpoved, jedina vec ktora ma napadla aj to z pohladu elektrotechniky je, ze ked budem ladovat cez ine cerpadlo vodu do systemu, tak ako sa sprava to kotlove cerpadlo... roztocia sa jeho lopatky alebo nie... ak ano tym, ze je to elektromotor, moze tam vzniknut indukcia a moze si tam trochu uzit to vinutie elektroshow :) nedocital som sa nikde ci to cerpadlo ma dake blokovanie voci chodu na prazdno, alebo ci je dako inak osetrene, voci takmyto stavom. Kedze som mal malo info. tak som od tohto upustil a verim tomu, ze to cerpadlo jenoducho je postavene na prevadzku 24/7 a ked klakne tak scenar c.2 teda podla ceny orig.cerpadla. Inac ak by cerpadlo nemalo problem z negacnym cerpadlom, tak je to dobre riesenie, ktoremu ale treba doladit regulaciu kotla.
Tak toz teraz otazka ci sa ti s tym chce az na tolko serkat, mne nie, takze som ostal na variante jedna, za dalsie kotol ma zaruku 5r.... ma to zmysel riesit ? Skor by som sa zameral na nastavenie kotla a systemu tak aby robil to co chces a to je aby si nemal chladnu podlahu, ale vlaznu. Este jeden detail pri ziadanej teplote 21.5 ti tento kotol ak mas dobre zaizolovanu stavbu, nikdy nedokaze spravit teplu podlahu. Tepelna pohoda je vseobecne okolo 23-24C to ze projektanti 20C beru ako referencny bod....
@sprite001 Este k tej referencnej miestnosti, ak je to tak ako pises a dodrzal si navod kde umiestnit regulator kotla tak to mas dobre, praveze potrebujes najstabilnejsi priestor, zvysok si doreguluj na prietokoch.
K regulacii cez termostat mne sa nepodarilo prist na vhodny % pomer vnutorneho priestoru, ci som mal 15% alebo 90% stale som mal teplotu vzduchu 24-26C ale musel som chodit v papuciach a hrubych ponozkach :-D
Zatial ficim na vonkajsom cidle, chodim po dome na boso a neni mi kosa na labky, cely cas mam relativne ustalenu teplotu v dome 23-23.5C ja som spokojny.
@quakdafak uz som rozhodnuty, ze prejdem len na cistu ekvitermiku. Riesit nejake dalsie cerpadlo... to asi nie :-)
To, ze podlaha nebude tepla viem, ale je citelny rozdiel ked sa kuri resp. 2 - 3 hod. po ako po 12 hodinach.
Aku krivku a posun mas nastavenu - len cisto pre informaciu?
Ono ani konstantna teplota v dome neznamena automaticky stale rovnaku pocitovu teplotu. Mne je niekedy zima a teplomer ukazuje 23 a inokedy zas teplo, ked ukazuje 22.
Ja sa toho bojim. Nastavovania v dome. Ked mojej zene raz zima a raz horuco. Podlahovka vsade. Izbove termoataty v plane a rekuperacia. Hlavne som ju uistil, ze moze vyvetrat oknom kedy bude chciet. Horsie bude ked bude chciet pritopit. Teraz tukne do termostatu a radiator raz dva horuci.
@sprite001 k veciam co sa pytas sa az tak neviem vyjadrit, ale tiez som vcera riesila s kurenarom kurenie, nastavovanie a pod. Mame TC/ podlahovku a podla mna tiez zle umiestneny hlavny termostat - tak ako ty. Vyrobca TC urcil miesto kde by mal byt - tiez ho mam v chodbe (nie vstupnej) a je to blbost. Termostat vzdy ukazuje najvyssiu teplotu - ako ten tvoj. Takze aj ked by mal kurit, nekuri, lebo mu je teplo a musim ho nastavit na napr. 25C, aby zacal...bezne v tychto dnoch mam na tom hlavnom termostate 23-24... ]-( ]-( ]-(
Vcera kurenar skrtil rozvody, tiez mi nieco hovoril o korekcii teploty (to som uplne nepochopila) =-) =-) =-)
Nam zatial velmi teplota nekolise, pod 20,5 sme sa este nedostali...mne tu niekto radil nastavit to konstatne - napr.hlavny termostat na 23, nastavit teplotu v miestnostiach a nechat bezat...ci to je spravne netusim. Kurenar ale tvrdil, ze redukovana teplota (co mame teraz nastavenu) by nemala byt nizsia ako 2 stupne od tej pozadovanej pocas kurenia...
Vetrame klasicky, ale mame aj lokalnu rekuperaciu...
@pistikus neviem ako mas dom po energetickej stranke...my uz splname tu pozadovanu normu na NED a tiez som sa bala toho co pises...no teplota v dome je zatial uplne v pohode, vobec nam tak nekolise ako na starsom dome. Tam sme mali plyn, radiatory, zaplo sa a bolo super za chvilku. Tu zimu vobec nepocitujem, zatial mame bezne teplotu v rozmedzi 20,5 - 21C, ked zasvieti slnko tak este viac aj bez kurenia... Mne sa dokonca zda, ze je pocitovo teplejsie...ked pridem domov ani raz som nemala pocit, ze je mi zima...v minulom dome to tak bolo a hned som zapinala kurenie... :-N :-D
@lenka_21
Tu ani tak nejde o energetickú stránku. Nemuseli sme ísť podľa najnovšej normy. Priorita je komfort.
Výkyv v kúrení nebude to je jasné. Ale bude výkyv u manželky a toho sa bojím, že ako poriešiť kúrenie.
Ako píšem teraz jej je chladnejšie tak ťukne do termostatu a za chvíľu ma teplejšie. V dome ťukne do termostatu a nepocíti to tak ako keď je teplo od radiatora + nábeh. Ale tak ťukne v obývačke gombíkom a zapáli si krb.
Nejde o úsporu ani tak, skôr o komfort.