Rekuperacia umiestnena v nevyuzitom podkrovi bungalovu

Ideme stavat bungalov kde sme povodne nechceli priestor pod strechou nijako vyuzivat, ale na navrh nasho projektanta by sme tam teraz chceli umiestnit komplet celu rekuperaciu - rury, rozdelovac aj rekuperacnu jednotku. Vstup do podkrovia bude z technickej miestnosti a v tej casti s rekuperacnou jednotkou budu osb dosky aby sa tam dalo dostat. Otazka znie - moze to tak byt? Nie je tam nejaky problem/ znizenie funkcnosti? Mate to niekto takto spravene?
Odpovedať
Tu si mozes pozriet vacsinu domov z modrejstrechy s rekuperaciou http://www.modrastrecha.sk/blog/andym... Pokial si dobre pamatam ani jeden nemal rekuperacnu jednotku pod strechou.
Odpovedať
Cez zimu bude problem s vychladanim jednotky. Ked ju vypnete, tak vychladne takmer na uroven okolneho prostredia a pri zapnuti bude nejaky cas ochladzovat vzduch prudiaci do miestnosti, kym sa samotna RJ "nevyhreje". Navyse moze este nastat kondenzacia vody v potrubi. Ano, mozete ju nechat bezat stale cez cele zimne obdobie aby nevychladla ale vtedy budete zase bojovat s extremne nizkou vlhkostou v dome. Aj ked sa takto obcas RJ montuju, vseobecne sa to nepoklada za dobre riesenie. Uz len samotne rozvody tahane nevykurovanym priestorom nie su dobre riesenie. Urcite pocitajte so znizenym komfortom.
Odpovedať
Pokial viem,tak RJ by mala bezat non-stop a nemala by sa vypinat.Skor treba dat pozor na spravne nadimenzovanie vykonu vzhladom ku konkretnemu domu a ludom v nom. Osobne by som RJ daval na povalu iba v pripade,ze fakt nie je mozne ju dat inde. Aj ked si viem predstavit nejaku Eps kocku v ktorej by bola ulozena aby jej nebola zima. Takisto treba venovat zvysenu pozornost zaizolovaniu rozvodov.
Odpovedať
Pokial si pamatam @ladajaskva ju ma na povali..
Odpovedať
My mame rekuperaciu aj rozvody na povale, nad zateplenym stropom. Ale povala je este zateplena aj medzi krovom, a rozvody su v izolacii skryte. Samotna jednotka je zaizolovana polystyrenom od vyroby predsa. Bezi nonstop na take nejake minimum, nema zmysel ju vypinat.
Odpovedať
Myslim ze ak by bola RJ umiestnena na povale nad zaizolovanym stropom (cize v podstate pri vonkajsej teplote),tak by ten polystyren vo vnutri RJ nestacil..
Odpovedať
@realistanr Ja si to skor predstavujem tak ze by sa kvoli rekuperacii dala nejaka izolacia aj priamo pod strechu. Kolko cm by bolo podla teba treba?
Odpovedať
Ak si zoberies ze chces zateplit dajme tomu 150m2 strechy a dala by si napr. 20cm izolacie tak to mas 30m3. Kubik vaty stoji od 20€. Cize by to stalo 600€ len material. Spravit kocku 1x1m z 25cm eps ta bude stat do 50€...Osobne nevidim dovod zateplovat celu povalu iba kvoli RJ.
Odpovedať
@luck4 Mam rozvody v nezateplenom podkrovi, funguje to vyborne. Jednotka nema byt v podkrovi, da sa vsak zavesit pod strop, aby nezaberala miesto v technickej. Jednotka musi mat vysoky vykon, aby sa vzduch nestihol ochladzovat. Tiez zabudovany doohrev. Rury spiro teba izolovat kaucukom, plast nebude fungovat, kuk album
Odpovedať
Profilova fotka
@peto99 to si vazne presvedceny, ze cim rychlejsie tade prudi vzduch tym mensiu tepelnu stratu budes mat ? :-D
Odpovedať
@majkoj na to, aby vzduch prebral chlad z podkrovia, musi prudit dost pomaly v potrubi. Ak som dobre pochopil, kalkulacia najnutnejsej vymeny vzduchu v zime je 40 m3/h ? Ak je to tak, celkovy vykon jednotky potom staci 200 m3/h. Podla mna je to malo. Teraz mam nastavenu minimalnu intenzitu vymeny na 150m3/h, buducu zimu ju znizim na 100 m3/h. Jednotka pritom ide na minimalny vykon, je uplne nehlucna a vzduch nie je studeny. Moj dom ma daleko od NED, preto ma par Eur navyse za doohrev netrapi. Rozvody na izolaciou maju vyhodu v pristupnosti na opravu a cistenie. Okrem toho sa daju lahko a lacno prekryt vatou.
Odpovedať
Nemyslim si, ze je problematicke mat jednotku na povale nad izolaciou. Ak jednotka bezi nema sa preco nejako vyrazne ochladzovat a da sa jednoducho spravit spominana eps bedna alebo ako u nas zateplena strecha. Rozvody je treba mat urcite izolovane, obalit ich do vaty je lacne. Pri tom ma napada taka offtopic otazka. U nas je to tak, ze mame izolaciu 18cm medzi krokvami strechy, potom je prazdna malicka povala (kde je rekuperacia) a strop zatepleny 45cm. Ako sa v takomto pripade pocita tepelny odpor? Asi to nebude tak, ze sa spocitaju obidve konstrukcie, ale asi ani tak, ze sa nebude vobec ratat tych 18 cm...
Odpovedať
Článok sa načítava...
Profilova fotka
@peto99 to sa mylis, tym, ze bude prudit rychlo stratis viac energie. Netreba si mylit teplotu a energiu. Teplota sice bude pri rychlejsom prudeni vyssia, ale mnozstvo stratenej energie bude vacsie. To je ako tvrdit, ze zvacsenim prietoku podlahovky znizim jej vykon :)
Odpovedať
Profilova fotka
všetko by som sa snažil viesť a osadzovať v izolačne uzavretej obálke domu. pri ťahaní rekuperácie treba na to myslieť už pri stavebnej časti projektu. ťahanie vnútorných rozvodov v nevykurovaných priestoroch zbytočne zvyšuje investíciu a tiež riziko možných budúcich problémov, hlavne pri odfušovaných detailoch.
Odpovedať
@maros_kollar prave som riesil s @asex, ze pri pouziti bypassu v letnych horucavach moze neizolovane spiro potrubie a mozno aj plastove hadice aj v uzavretej obalke domu kondenzovat. Rozvody treba izolovat kompletne, ci su v podkrovi alebo nad SDK. Alebo vylucit letny bypass ako asex. Ak je potrubie dobre izolovane, bude bez problemov fungovat aj v nevykurovanom podkrovi. Akurat sa nedaju pouzit plastove hadice. Okrem toho sa rury daju este navyse lahko a lacno prekryt vatou.
Odpovedať
Profilova fotka
@peto99 ak mám predtým soľankový výmenník alebo zemný kolektor tak ok. ale ak fungujem len na letnom bypasse tak mi to nejako nevychádza. ale rád sa nechám poučiť. má @asex nejaký príklad z praxe, resp.modelovú situáciu.
Odpovedať
@maros_kollar @asex OK: modelovy priklad: Som na letnej dovolenke, necham rekuperaciu bez zemneho vymennika /ktory je zbytocny, ak mam predohrev alebo rotacny vymennik/ pustenu s bypassom. Su uz tyzden horucavy, v dome je posledny den 27 stupnov. Pride nahle ochladnenie s dazdom , teplota klesne z 37 na 17, uplne bezny pripad v lete. Rekuperacia bude vhanat 17 stupnovy vzduch do interieru s 27 stupnami. Neizolovane rozvody nad SDK budu kondenzovat takmer naisto. Ak su v mineralnej vlne, navlhne vlna alebo SDK. Nechcem Ta poucovat, lebo som laik. Len si myslim, ze je skoda bypass nepouzivat, hlavne vtedy, ked potrebujem rychlo vyvetrat teplo z domu a nechcem zapinat klimu. Zemny vzduchovy vymennik ma len malokto, navyse je tiez riskantny prave v kondenze.
Odpovedať
Profilova fotka
@peto99 tým že veľmi rýchlo vyvetráš teplo, vyrovnávaš i teploty medzi prívodným vzduchom a interiérom, takže i riziko kondenzácie je nižšie. výmena vzduchu sa deje v krátkom časovom úseku. všetko má svoju postupnosť i náhla teplotná zmena klímy sa deje v nejakom časovom úseku. všeobecne si myslím že je to skôr problém regulácie, a nie neizolovaných rozvodov.
Odpovedať
Profilova fotka
@maros_kollar @peto99 Rekuperačnú jednotku treba vždy dávať do interiéru, v princípe sa jej najlepšie páči v garáži kde nie je v zime moc teplo ani zima. Problém v podkroví nesúvisí so samotnou jednotkou ale s odtokom kondenzu ktorý nesmie pri vytekaní z rekuperácie zamrznúť, respektíve celá jednotka nesmie zamrznúť inak by sa zničila zamrznutou vodou... Ak by proste zamrzla hadička, voda by nemala kade odtekať a jednotka by sa začala plniť vodou až by sa proste zaplavila elektronika a jednotka by bola kaput... rozvody vzduchu by mali byť vždy čo najviac v interiéry, hovoriť o rozvodoch že môžu byť v nezateplenej časti je nezmysel, to že na hadiciach bude 2-5cm izolácie nič nerieši, straty energií by boli značné... a celá rekuperácia je potom zbytočná.... Problematika kondenzácie na stenách potrubí súvisí s vysokou relatívnou vlhkosťou vzduchu v letnom období... Ak máme vo vnútri teplotu 27 stupňov a relatívnu vlhkosť 70% a pustíme si do domu chladnejší vzduch ako 22 stupňov, tak sa nám na vonkajšej strane vedení začne kondenzovať vnútorná vlhkosť... V princípe to nemusí byť nič dramatické ak to nebude trvať moc dlho... nastane to však len ak máme zapnutý letný bypass. Prirovnal by som to k orosenému pivu, ale aj to po chvíli vyschne to isté nastane aj v dome... Môžem použiť príklad z akvária do ktorého napustíme studenú vodu, sklo sa síce orosí, ale nie až na toľko aby začala voda stekať, lebo aj voda v akváriu sa postupne zohreje a rosenie pominie... ...pre náš dom je však rozhodujúca vnútorná vlhkosť a rozdiel teplôt...
Odpovedať
Pekny prispevok :-) len jedna poznamka: "hovoriť o rozvodoch že môžu byť v nezateplenej časti je nezmysel, to že na hadiciach bude 2-5cm izolácie nič nerieši, straty energií by boli značné... a celá rekuperácia je potom zbytočná...." trochu Ti asi naburam filozofiu, ale rekuperacia je hlavne vetranie, nie setrenie. Aj najlepsie fungujuca rekuperacia usetri takmer bezvyznamne mnozstvo energie na kureni, par Eur rocne. Pokial mi projekt nedovoli instalovat rozvody vnutri, pokojne mozu byt aj v podkrovi. Stale je lepsie kvalitne nutene vetranie, ako ziadne, a to aj bez uspory energii. mam rozvody v podkrovi, jednotku vnutri, funguje senzacne, uspora je nulova. Stale si mysli, ze je to najlepsia vec, ktoru mam v dome :-D
Odpovedať
Profilova fotka
@peto99 ak je izolácia v podkroví ale pod izoláciou tak je to v pohode, ak je v chlade tak aj vzduch rýchlo chladne.... ale máš pravdu že vetranie je hladne o vetraní a až potom o šetrení... kto si v dnešnej dobe nedá do domu riadené vetranie zajtra bude ľutovať ale hlavne zníži svoj komfort.
Odpovedať
@asex "kto si v dnešnej dobe nedá do domu riadené vetranie zajtra bude ľutovať ale hlavne zníži svoj komfort." skus upresnit, mal si na mysli vo vseobecnosti riadene vetranie, alebo konktretne "riadene vetranie s rekuperaciou"?
Odpovedať
Profilova fotka
@ultrarecall tak pochopiteľne že s rekuperáciou, je príjemnejšie keď je vonku -10 a z rekuperácie ide +18, v dome je vyvetrané žiadny a pocit chladu... Poslednou dobou sa čoraz častejšie stretávam s ľuďmi čo ľutujú že nedali rekperáciu, problém je v tom že si mysleli že to bude stáť min 5000€, ja to viem spraviť do 3000€. čo pri cene domu nie je až také rozhodujúce číslo....
Odpovedať
@asex v lete som sa snazil chladit dom bypassom, pokial bola teplota nad 20 stupnov, trvalo niekolko hodin, kym sa vnutri aspon trochu ochladilo, takze o kratkodobom kondenze nemoze byt reci. Mozno problem kondenzu zvelicujem, ale mokre rury nad SDK niekolko hodin v noci asi nikto mat nechce. Mne by 18 stupnovy vzduch vadil, vzdy v mrazoch zapinam doohrev na 22. Intenzita vetrania 150 m3/h. Trochu vela, ale chcem odvetrat chcemikalie z domu.
Odpovedať
@asex "je príjemnejšie keď je vonku -10 a z rekuperácie ide +18, v dome je vyvetrané žiadny a pocit chladu" - to urcite, ale kolko je takych dni v roku, 10%? a kvoli suchemu vzduchu co citam, tak aj rekuperacky pustaju na nizsie prietoky vzduchu v tomto obdobi ako by bolo optimalne. takze je to az taky problem? "Poslednou dobou sa čoraz častejšie stretávam s ľuďmi čo ľutujú že nedali rekperáciu" skus upresnit znovu prosim, oni mali riadene vetranie bez rekuperacie a lutovali ze nedali riadenie s rekuperaciou? Alebo nemali riadene vetranie vobec?
Odpovedať
@peto99 "Mne by 18 stupnovy vzduch vadil, vzdy v mrazoch zapinam doohrev na 22." - tomu nerozumiem, to iba v mrazoch zapinas doohrev na 22? Ked je vonku 10, 15, 21, uz ti to nevadi? "Intenzita vetrania 150 m3/h" - fuuuha, nechce sa mi to hladat, ale zda sa mi ze som tu cital ze maju nastavene cez zimu na 30m3/h (okrem narazoveho vetrania). problem so suchym vzduchom nie je?
Odpovedať
@ultrarecall doohrev mam pusteny na 22 celu zimu, v jari a v jeseni na 20, v lete vetram automatickym bypassom jednotku pustim na 14. Mam v dome vlhkost 30-40. Vzduch je prijemny. Chcem novostavbu poriadne vyvetrat, neskor intenzitu v jednotke znizim.
Odpovedať
@peto99 "doohrev mam pusteny na 22 celu zimu, v jari a v jeseni na 20" snazim sa to pochopit, v zime by ti nestacilo 20 tak ako na jar a jesen? alebo z opacneho pohladu, na jar a jesen uz nepotrebujes 22, uz ti staci aj 20? dovod?
Odpovedať
Profilova fotka
@ultrarecall vo všeobecnosti ľudia púšťajú rekuperáciu (riadené vetranie) na tabuľkové výkony čo je viac ako je reálna potreba a preto potom v zime majú problém so suchým vzduchom. Nepoznám nikoho kto si dal do domu riadené vetranie bez rekuperácie... keď už niekto investuje do vzduchotechniky tak nemá význam riešiť iba vetranie bez spätného získavania tepla. Stretávam sa s ľuďmi čo si to vôbec nedali, lebo ich odradila cena... V drevodomoch sa stretávam s veľmi vysokou vlhkosťou. Každý drevodom je v podstate obalený vo fólii a niekde tá vlhkosť musí ísť... Sucho v drevodome majú zväčša taký deravší....kde im to prefukuje prirodzene... Ja mám rekuperáciu aj v byte a riešil som to práve kvôli vysokej vlhkosti ktorá je teraz minulosť...
Odpovedať
Profilova fotka
@ultrarecall dovod je uplne jednoduchy :) . Tepelna pohoda v dome je statisticky definivana vtedy, ked sucet teploty vzduchu a priemernej teploty povrchov miestnosti je 38C. A podla izolacie je teplota stien na jar a jesen vyssia, preto ti staci aj mensia teplota vzduchu.
Odpovedať
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?