Zdravim vsetkych,
googlil som, prekopaval modru strechu a ine fora o vzduchotechnike, pisal som do firiem ktore sa zaoberaju vzduchotechnikou a klimatizaciou a vysledok = chaos a dezorientacia na trhu :(
tak dovolte aby som sa na vas obratil o pomoc a radu.
staviam montovany dom, dvojposchodovy. okna budu tienene externymi zaluziami.
chcem dat rekuperaciu - blacksr navrhla rozvody z PE potrubia, priemer 150>125>100
a teraz pomoc prosim - chcel by som vediet ako by som mohol cez tieto existujuce rozvody v lete chladit???
neviem ci je lepsie kupit jednoduchu rekuperacnu jednotku a dat do domu nastene klimatizacie, alebo ci skusit najst RJ ktora aj chladi?
neviem ako silno vedia RJ co aj chladia, realne vychladit/ochladit dom v letnych horucavach.
len pre info, nechcem robit zemny register.
takze ak mi viete poradit budem vam vdacny.
pozeral som NIlan, Atera, Paul F, a vsetci nieco ponukaju, ale neviem ci to stoji za to, alebo ci radsej dat zopar nastenych klimatizacii a tak to poriesit cele.
idealne by bolo ak by to islo cez RJ, ale neviem ktora by bola najoptimalnejsia, najvhodnejsia a aj cenovo rozumna.
kurenie mam riesene podlahovkou a radiatormi na poschodi cez plynovy kotol, takze tie RJ ktore ponukaju aj ohrev TUV mi budu asi zbytocne drahe. ale zas tie ktore ponukaju chladenie tak automaticky maju aj ohrev TUV alebo aj kurenie - tak teraz neviem.
poradte mi prosim vas - ak teda rozumiete tomu co som tu napisal :)
dost sa bojim toho ze v ked nastanu horucavy v lete a mam montovany dom cize ziadna akumulacna stena na chlad, tak proste nebude toho miesta kde sa schovat pred teplom. a teploty v dome 27-28 a viac je pre mna utrpenie.
takze musim to nejak schladit. mozno pockam prvu sezonu ako to bude prebiehat a potom domontujem nastenne klimatizacie, ale ak by to slo cez RJ a cenovy rozdiel oproti beznej a tej co chladi by nebol az taky velky, tak by som to chcel poriesti cez RJ.
poradte mi prosim, ktorym smerom sa uberat a ake konkretne jednotky by ste odporucali?
dakujem moc pekne za akukolvek radu.
JD
@jaro_v aha, ty to chces za RJ. Obycajne sa dava pred a vyuziva sa to aj ako predohrev. Ja som napisal 1,5kWh (to je 1,5kWh len 1 hodinu) denne, to je inne :). Aby si uchladil dobry NED v teplejsom pocasi by si potreboval 15-20kWh. Vymeniky potrebujes 2. Jeden v nadobe kde je vacsie mnozsto studenej vody (napriklad zaradenej pred bojlerom ako predhorev) a druhy v tej RJ. Ak si to myslel napojit to napriamo do jedneho vymenika tak ten maly ojem vody pojme strasne malo tepla.
Proste moj pohlad, zbytocna investicia.
@majkoj u mna to bolo skor myslene ako s minimalnymi nakladmi ziskat kusok "chladu" z vody, ktory sa inac nevyuzije. Bez riadenia (len ON/OFF), bez regulacie...
@jaro_v tiež sa pripájam k názoru @majkoj že chladiaci výkon, ktorý dostaneš z 250 litrov vody za deň nebude mať žiadny citeľný efekt. V prípade môjho "experimentu" so studničným chladením, chladič dáva trvale okolo 1,5kW chladiaceho výkonu pri prietoku vody zo studne okolo 100 lit/h. Je to taký malý výkon, že nemá šancu vychladiť dom "na počkanie" za pol hodinu, ako klasická klíma. Počas horúčav musí ísť toto chladenie zo studne nonstop 24h, aby teplota v dome nestúpala. Presnejšie, keď je zapnuté chladenie, teplota cez deň aj tak stúpa cca o 1 stupeň - ale pomalšie ako bez chladenia. A v noci zase teplota klesne o 1 stupeň. Ešte k zriaďovacím nákladom: kvalitný chladič niečo stojí, treba počítať niekoľko sto eur.
Vzduchom nevychladite citelne skoro vobec, to by ste museli hnat prietoky 500 a viac m3/hod... Ale uznavam ak nemate chladiace stropy a nechcete investovat do klimy a jej nakladnej prevadzky, tak lepsie ako nic.
Janko22...
Rád a s pobavením čítam tieto diskusie.
Auto stojí 20 x menej ako dom, ale diskusiu na tému, že by si náš ľud v masovejšom meradle sám staval
automobily, veru len tak ľahko nenájdeš... :-D Zato domy (a pokiaľ možno čo najkomplikovanejšie) si tu stavia každý... Janko22 je dôkazom tejto axiomy.
Otázky (a odpovede ani nečakám):
1/ Ak staviaš montovaný (= dobre zaizolovaný a navyše vonkajšími žalúziami tienený!) dom, potrebuješ vôbec nejaké špeciálne komplikované chladenie s nejakou špeciálnou komplikovanou vzduchotechnikou? Čo to staviaš v Chorvátsku na pláži? Alebo je to nejaký hotel s vývarovňou, že to potrebuješ takto riešiť?
2/ Máš na to....? - keď to chceš...? Máš..........?! Tak si to daj spraviť firme, čo to vie robiť. :-D
3/ Nestačila by úúúúúplne jednoduchá lokálna rekuperácia na každé podlažie...? http://www.regulus.sk/sk/lokalne-reku... ... - a môžeš si ich dať trebárs aj 3, alebo 4. A bez potrubí - jednoducho na fasádnu stenu.
4/ A počul so už o tom, že v sendvičových stavbách s malou tepelnou zotrvačnosťou je dobré vyplniť niektoré vnútorné priečky nepálenou tehlou...? Zlepší sa Ti nielen tepelná zotrvačnosť objektu ale vôbec celkovo klíma (relatívna vlhkosť apod). 8-)
Nechcel som ani poučovať, ani sa posmievať. Len sa akosi.... čudujem. 8-(
@leonardom ja si pamatam doby, kedy sice ludia auta nestavali, ale vsetko si na nich robili sami aj s kopou "vylepseni". To, ze to teraz nerobia nie je tym, zeby nechceli, ale sa to proste uz neda, lebo prave tie auta su tak komplikovane. Na dome , vykurovani a chladeni nic komplikovane nie je pokial ovladas kalkulacku a fyziku ZS (no dobre mozno SS :) )
-To, ze dobre zaizolovany dom s akumulaciou nepotrebuje vobec chladenie, je len ciastocna pravda. Vsetko zavisi od dlzky trvania toho obdobia.
-Co je zle, ked niekto skusa nieco urobit sam ? Je to len otazka ziskania informacii a od toho je toto forum. Potom aj navarit doma moze prist niekto iny :)
-Nie nestacila, tie lokalne RJ su len nudzove riesenia (je problem zabezpecit vetranie celeho priestoru), kde sa neda pouzit ine. Aj ked firmy budu tvrdit ine :)
@kamilhe nerozmýšlal si umiestnit do studne napr. trubkový výmenník tepla (hada) v ktorom by cirkulovala nemrznuca zmäs (soľanka)? Neplytval by si pitnou vodou a ani chladič by ti nezamrzol. ;-) Neviem či to už tak niekto skúšal, je to len taký nápad....
@monster7843 áno, rozmýšlal. Odradilo ma to, že týmto riešením by sa ohrievala voda v studni, čo by mohlo viesť ku množeniu baktérií vo vode a tiež po čase by sa znížila účinnosť chladenia. Takto čerpám iba tolko vody, kolko pritečie do studne - chladenie / predohrev RJ teplotu v studni neovplyvňuje.
Ešte k plytvaniu pitnou vodou:
studňa funguje ako drenáž - odkláňa podpovrchový prameň od základov domu. Predtým mi tiekol prameň cez štrkové lôžko pod základmi - drenážnu studňu som urobil na doporučenie statika.
Teraz, pokial nečerpám vodu cez chladič, voda odteká volne zo studne prepadom do dažďovej kanalizácie dole kopcom (potrubie zo studne je o 20 cm nižšie ako je päta základov domu). Voda z prameňa skončí v potoku pod kopcom tak či onak, tak iba využívam jej teplo(chlad) predtým ako odtečie preč.
@monster7843 myslím, že keby sme točili studenú solanku v medenom "hadovi" v studni, voda v studni by pomaly chladla, po čase by mohla aj zamrznúť.
Riešenie by mohlo byť prečerpávanie vody z jednej studne do druhej vzdialenejšej studne (alebo vsakovacej jamy) cez výmenník voda-solanka. Po takom výmenníku som už pátral - dal by sa použiť výmenník voda-voda na ohrev bazénov.
ahojte vsetci,
tak po dlhsom case sa opat hlasim s tou istou otazkou.
je mozne cez rekuperacne rozvody chladit?
rozmyslam ze by som kupil kazetovu klimatizaciu a cez nejaky potrubny rozdelovac natlacil studeny klimovy vzduch do rozvodov na rekuperaciu.
videl alebo pocul uz niekto o takomto niecom?
aj ked mam dobre zatepleny dom, zial vonkajsie zaluzie este nemam a tak vnutorna teplota sa na prizemi pohybuje okolo 28-29 stupnov co je dost velky problem, a hore na poschodi az 32 - v tychto extremnych horucavach.
ma niekto nejaky napad ako sa vyhnut montovaniu nastenych klimatizacii a vyuzit existujuce rozvody rekuperacie?
dakujem za akukolvek radu alebo diskusiu.
@janko22 nie, pokial chces dodrzat nejake zakladne podmienky na vykon a hluk tak to proste nepojde. Vzduch ma malu tepelnu kapacitu, cize ho musi byt vela aby si dodal nejake teplo. Rekuperacia v beznom dome bude mat prietok nejak 200-400m3/h a na to su stavane aj rozvody. Aby si mal chladiaci vykon v radoch kW, by si potreboval ten prietok mat niekolko nasobne vacsi. A to tade proste nepretlacis, bez hluku.
@abobo ee :)
@kamilhe Ahoj, velmi ma zaujalo tvoje riesenie. Rozmyslam nad niecim podobnym. Aky typ cerpadla si pouzil? Z fotky to vypada na obehove, nezavzdusnuje sa ti system? Na nasavacom potrubi bude asi spatna klapka.
Nerozmyslal si v lete pustat tu vodu do zavlahoveho systemu? To mam v plane ja.
@janko22 Je možnosť kúpiť chladivový výmenník ,ktorý namontuješ pred rekuperačnú jednotku, predeň ale musíš dať filtračný box min G3, ale ja osobne by som odporučil filter väčší a vyššej triedy filtrácie F6 a k tomu vhodnú externú kondenzačnú jednotky, ale samozrejme je potrebné to všetko zregulovať a prepočítať aby výmenník nenamŕzal a vhodne zvoliť výkon....ale toto celé je len ľudovo povedané zlepenec, škoda že si sa nerozhodol skôr že potrebuješ aj chladenie. Sú na trhu zariadenia (nebudem im robiť reklamu) ,ktoré by ti v lete chladili v zime kúrili (TČ vzduch-vzduch) a samozrejme z rekuperáciou tepla a filtráciou. A niesu ani moc drahé keď si spočítaš koľko treba investovať do úpravy tvojej rekuperačky. V tvojom prípade ti poviem kúp si splitku ;-) .
@cajka5 Čerpadlo som použil DC50E-1280S, nájdeš aj na Aliexpesse. Je to 12 voltové DC čerpadielko s nastavitelnou rýchlosťou - to označuje "S" na konci typu, ďalej "80" znamená výtlačnú výšku 8 metrov. Z tejto rady čerpadiel vyrábajú veľa rôznych typov s rôznou výtlačnou výškou, napätím aj 24V. Rýchlosť čerpadla sa nastavuje napäťovým signálom 0-5V, resp. potenciometrom. Čerpadlo je v studni meter pod hladinou. Čerpadlo napájam z ATX zdroja zo starého počítača.
Na fotke nie je čerpadlo ale prietokomer, pomocou neho sa automaticky udržiava nastavený prietok studničnej vody cez chladič. Regulácia prietoku je v tomto prípade dôležitá, lebo hladina v studni môže kolísať, alebo sa zanesie filter na sacom koši čerpadla, alebo sa nazbiera vzduch v potrubí za chladičom a voda potom stečie do kanalizácie. Preto sa rýchlosť čerpadla musí jemne dolaďovať tak, aby sa udržal približne rovnaký prietok vody. To je dôležité zvlášť v zime, aby nezamrzol chladič.
Áno, rozmýšľam ako vodu z chladiča využiť na polievanie - zišla by sa automatická závlaha. Plánujem vodu z chladiča priviesť do kubíkovej nádrže, kde sa cez deň zohreje a potom automaticky z tejto nádrže nejakým kvapkovým systémom zavlažovať s časovým spínačom.
Ešte jednu vec by som chcel vylepšiť: prehodiť chladič v lete za rekuperátor, tzn. chladiť čerstvý vzduch z rekuperátora do izieb. Tak predpokladám že sa mi podarí schladiť vzduch viacej a dosiahnuť vyššiu účinnosť. A na jeseň zase vrátiť chladič naspäť pred rekuperátor.
Na saní čerstvého vzduchu zvonka do chladiča som dal hrubý vatelín a mením ho raz za 2 mesiace.
@kamilhe K cerpadlu: Ak som spravne pochopil je to ponorne cerpadlo. Nemali ste problem s utesnenim, resp predlzenim napajacieho a ovladacieho kablu? Bolo by mozne ho pouzit ako nasavacie, na konci hadice spatna klapka? Podla prevedenia totiz tak vypada...
Ja som objednal cerpadlo-ponorne-barwig-typ-04-10-l-min z Hej.sk. Skuste prosim pozriet ci by vyhovovalo.
Samozrejme to vase je technicky lepsie prevedene hlavne BL motor, aj by mi viac vyhovovalo, kedze vrt ma maly priemer a uz mam jedno cerpadlo ponorene, tak by som len pridal dalsiu hadicu s klapkou a napojil na DC50E-1800S.
K prietokomeru: tento typ aky vyuzivate?
K rekuperatoru. Aky typ rekuperatora mate? Ja som este nekupoval, chcem si vsetko naplanovat a kupit naraz. No asi mi vychadza najlepsie DUPLEX 180 EC4 aj ked cena je vysia, no ma vsetko co treba.
Predpokladam, ze ak rekuperator ma Bypass tak nevadi, ked je chladic pred rekuperatorom, pretoze v zime dochadza k ohrevu a v lete k ochladovaniu vzduchu, ktory prejde bypassom priamo do izieb.
Profesionalne sa toto riesi ale ako pisete , pred rekuperatorom ohrievac, za rekuperatorom chladic, no dost predrazene...
Ahoj @cajka5 , to čerpadlo Barwig-04 ktoré si vybral, vyzerá že má jednosmerný komutátorový motor a tak by sa jeho rýchlosť mala dať ovládať znížením napätia. Píšu, že pri polovičnom napätí by mohlo ísť trvale. Obávam sa len, že pri trvalej prevádzke bude maž príliš malý prietok na chladenie domu.
K čerpadlu DC50E: Je to ponorné čerpadlo, ale má problémy s vodotesnosťou. Nemôže pracovať ako samonasávacie. Pripojenie káblov som vyriešil vo vodotesnej elektrickej skrinke, ktorá pláva na hladine a 1m pod skrinkou je upevnené čerpadlo na hliníkových profiloch, ktoré visia na tej plávajúcej skrinke. Elektronika čerpadla je asi pol metra pod hladinou.
Ku vodotesnosti: Na začiatku zatekalo do čerpadla okolo kábla. Keď som potom čerpadlo týždeň sušil, opäť fungovalo. Potom som obmotal čerpadlo aj jeho elektroniku gumenou vulkanickou páskou (na rýchlu opravu vodovodného potrubia). Toto škaredé riešenie fungovalo 2 roky - až do minulého mesiaca. Pred 2 rokmi som reklamoval čerpadlo u výrobcu a vtedy mi poslali grátis ďalší kus, tak ho idem vymeniť. Musím vymyslieť nejaké lepšie tesnenie čerpadla - nenapadá ťa niečo?
Prietokomer som si vyrobil zo starého fakturačného prietokomeru ešte z bytu. Na najrýchlejšie litrové kolečko som nalepil plastovú 3cm osku na na jej vrchu hliníkové koliesko s 10 dierami po obvode. Pomocou LED a fototranzistora dostávam 1 pulz na deci vody. Na počítanie Impulzov som si naspájkoval takú elektroniku s jednočipákom PIC , ktorý raz za 2 min upraví rýchlosť čerpadla. Riadiaci systém tiež meria CO2 v dome a automaticky zapína zvýšené vetranie rekuperátora.
Videl som na internete aj hotové prietokomery s pulzným výstupom cez kontakt.
K rekuperátoru: Nechcem robiť antireklamu, vyber si hociaký iný rekuperátor, len nie španielskeho pôvodu. 2x som reklamoval výpadky motorov, nakoniec namontovali silnejšie motory, ale tie zas príliš počuť.
Presne, rekuperátor má bypass, ten sa v lete otvorí. Teraz chladím vonkajší horúci vzduch napr. 30° schladí na 20°. Ale keď je von 35°, tak schladí len na 25° - čo už nemá ten efekt. Preto rozmýšľam chladiť na výstupe z rekuperátora pri zatvorenom bypase: napr. ak by bolo von 35°, rekuperátor schladí na 26° a chladič dochladí na 16°.
Ešte malé odporúčanie keby si sa chcel pustiť do studničného chladenia: na prvý pohľad to vyzerá easy, ale realizácia zaberie dosť vela času. Je to vhodné pre zručného domáceho kutila, ktorý sa vyzná v elektronike. Keď nemáš vela volného času, zváž kúpu rekuperátora so zabudovaným tepelným čerpadlom - ktoré na druhej strane spapá aj viac elektriky.
@kamilhe Ahoj, dakujem za vycerpavajucu odpoved.
Realizacie studnicneho chladenia sa nebojim, uz som zvladol aj horsie :-).
To utestnenie cerpadla moze byt problem, asi bude navrhnute, ze sa chladi okolitou vodou, takze jedine utesnenie, tak aby medzi cerpadlom a vodou nebola vzduchova medzera. Ja by som siel do celkoveho zaliatia epoxidovym dvojzlozkovym lepidlom.
Este ta poprosim ake rekuperacie by si odporucil bez tepelneho cerpadla, co by si si dal ty, a s tepelnym cerpadlom co by ti vyhovovalo.
Dakujem
Zdravím.
Chcem sa opýtať. Má niekto skúsenosti s RJ PAUL FOCUS 200 ? Mám zhruba 2 mesiace na to, aby som začal z montážou rozvodov vzduchu a dovtedy musím rozhodnúť pre konkrétnu RJ. Táto sa mi celkom pozdáva aj keď nie je najlacnejšia.
@cajka5 dík za tip na izoláciu, tiež som rozmýšlal zaliať čerpadlo, epoxid, dentakryl...
Inú rekuperáciu neviem poradiť, lebo mám skúsenosť iba s jednou značkou, ktorú nemôžem odporúčať. Keby som druhý krát staval, asi by som dal rekuperátor s entalpickým výmenníkom, ktorý (vraj) dokáže udržať vlhkosť v dome v zime. Ja som mal problémy s extrémne nízkou vlhkosťou, čo sa mi podarilo vyriešiť znížením vetrania v zime s reguláciou CO2 - štandardný nízky prietok 90m3/h. Ak sa zvýši CO2 napr. pri varení na plyne, automatika jednorázovo prevetrá na vyšší výkon.
Cenné info nájdeš na blog(bodka)zdravydom(bodka)sk , pozri blog Potrebujem riadené vetranie?
Keby si chcel vodný výmenník premiestňovať medzi vstupom a výstupom rekuperátora, nechaj si dostatočný priestor medzi stropom a zaveseným rekuperátorom na stene. Medzi chladičom a rúrami by sa hodili najlepšie nejaké rýchlospojky. Ja mám na chladič pripojené hliníkové flexihadice priemer 250 a tie sa velmi ťažko nasadzujú na hrdlá chladiča.
@cajka5 ked som to riesil pred 3 rokmi, tak na pocudovanie ich slovenska pobocka mala vyhodnejsiu cenu, ako nemecka mater, vraj je to vdaka tomu, ze maju nejaku extra dohodu, ze tu tie jednotky montuju a finalizuju z montaznych setov.
Zdravim Vas. Nerozmyslal niekto vyuzit energiu zo zachytenej dazdovej vody o objeme napr 4000l na letne chladenie a zimny predohrev RJ?
Tento zasobnik by bol doplnany zo studne v pripade potreby.
a neboli by tie naklady zbytocne vysoke ? 4 kubiky nadrz je predsa len dost velka a ked mas studnu, tak ti potom staci uz len vsakovacia a mas stropne chladenie .. a plus problem s kvalitou vody v nadrzi ..