Problem s rekuperaciou - vlhnutie privodneho potrubia

Zdravím, potreboval by som poradiť. Máme rekuperačnú jednotku Sentinel Kinetic B. Novostavba, bungalow, bývame prvý mesiac. Na vstupe do domu je elektrický predohrev. Potrubia rekuperacie idu v podhlade (nad sadrokartonom). Problém je nasledovný. Na vstupe do domu, ako je predohrev, pod ním mi začal vlhnúť sadrokartón. Následne, keď prišli mrazy zničoho nič vyhodilo istič a vypadol elektrický predohrev. Je zjavne v skrate lebo nejde nahodiť, resp. stále vyhodí istič pri pokuse o zapnutie. V čom môže byť problém? Pripájam fotku. Firma čo mi robila rekuperáciu tvrtí, že problém je s parozábranou, ktorá nie je nad rekuperačnými rozvodmi alebo pod nimi rovno nad SDK. Čo si o tom myslíte? Budem vďačný za každú radu. Druhá vec je, že na rekuperačnej jednotke sa mi zráža voda na filtri, ktorý je asi prívod a odvod z interieru a tiež na tých potrubiach..zráža sa dokonca tak, že na rekuperačnej jednotke dole sú kvapky vody (pritom odvod kondenzu je napojený). Vdaka
Odpovedať
1
2
A kedy boli tie mrazy? Aj ten prechod potrubia cez stenu je zatepleny? Potrubie vyspadovane von? Nevypinas jednutku a neznizujes vykon? Ten izolacny rukav by mal byt oblepeny paskou tak, aby jeho vonkajsi plast plnil funkciu parozabrany. No a ked je uz vzduch jednotke tak by to uz malo byt jedno, ved sa tam predsa vonkajsi vzduch ohreje tak ze vlhkost z neho sa uz nema ako zrazit a hlavne sa tam valia take m3 ze uz nema sa ani kedy zrazit (pokial ta jednotka nie je uplny hnoj). Najskor bude sucastou problemu slaba jednotka. Nechcem strasit. Ja mam v realnej prevadzke 3 roky Daikin VAM350FA, privodne potrubie 3 m cez interier (zaizolovane imbecilmi, takze o tom si nerobim iluzie) bez predohrevu a bez odvodu kondenzu (ani tam ziadna moznost pokial vidim nie je). Vacsinu casu bezi na polovicny vykon ale zatial nebol ziadny problem s kondenzaciou. Pravidelne periem filtre a vysavam jednitku a nie je v nej ani naznak po vlhkosti. Druha moznost je ze tam naprsalo, preto sa pytam na spadovanie.
Odpovedať
@xaxaxaxa no.. neviem či je to dobre vyspadovane :( V princípe o tom ako dobre to je nainštalované neviem nič, lebo nie som odborník. Každopádne, može byť problém v tom, že som na noc nastavil výkon rekuperačky iba na 20%..čo je asi 60m3/h?? Myslíš, že tam mohlo napršať?? Neviem či je prechod cez stenu zateplený..tipujem že nie :( Zdá sa mi, že to zateplenie končí v polke toho dohrevu... nepoznáte niekoho z Prešova/Košíc, kto by sa mi na to kukol?
Odpovedať
Profilova fotka
no ja si myslim, ze firma nevie o com hovori :) Ak dobre vidim na tom predohreve nie je ziadna izolacia, takze sa tam bude garantovane zrazat voda. Privod do rekuperacie musi byt dostatocne zaizolovana a to PAROTESNOU izolaciou. Samostatna izolacia nestaci, pretoze, vodna para sa dostane cez nu na ruru kde sa vyzraza a potom navlhne cela izolacia atd.. Skor by to malo vyzerat nejak takto http://www.modrastrecha.sk/blog/majko...
Odpovedať
@stanno "Každopádne, može byť problém v tom, že som na noc nastavil výkon rekuperačky iba na 20%..čo je asi 60m3/h" <== to je urcite problem, neviem ci hlavny ale je to problem ktry moze viest ku kondenzacii a je to tiez hygienicky problem. Preco to robis, ved v noci je najvacsia potreba vetranie (vsetci doma, clovek ma v noci vacsiu citlivost na zvysenu koncentraciu CO2, po vecernom kupani, atd...)?
Odpovedať
@majkoj fúúú.. čo teraz? ako to zachrániť? Ako vlastne zaizolovať ten predohrev? A druhá vec, mohlo z tej vyzražanej vlhkosti poraziť ten predohrev??
Odpovedať
@xaxaxaxa urobil som to preto, lebo to dosť ochladzovalo dom. Bolo cítiť ako ide z výduchov dosť chladný vzduch. Cez deň je to nastavené na 30%. Čidlo vlhkosti si to posúva tak v rozmedzí 30-45%.
Odpovedať
Ked je ta izolacia suvisly rukav a je poriadne zapaskovany, tak hentake rura v rure riesenie nie je treba. V amerike sa aj rozvody centralnej klimatizacie v domoch izoluju len takto. Nie je to na 100% asi vzduchotesne, ale chcel by som vidiet kolko pary prejde cez tu hlinikovu foliu. Ale samozrejme kriticke miesto je prechod cez stenu tam sa celkom kondenzacii neda vyhnut, takze preto to treba vyspadovat von (vonkajsie hlavice maju nosy na odvod kondenzatu) a zabezpecit odostatocny prietok vzduchu aby nemal cas sa ochladzovat v usti potrbia.
Odpovedať
@xaxaxaxa každopadne keď si rozklikneš tú moju fotku, tak uvidíš, že to nie je asi dobre zaizolované...izolácia končí v polke dohrevného zariadenia a na vonkajší múr akoby ide neizolovaná.. mám pravdu? To bude asi základný problém si myslím. Uvažujem dobre?
Odpovedať
@stanno Chladny vzduch citis lebo nema celkom izbovu teplotu ale napr 18st a je tam zvyseny prietok (fuci), ale ako moze ochladzovat dom? Urcite cast tepla odchadza lebo ucinnost vymeny moze byt tak 60% (aj ked v manuale sa pise 95% ucinnost ale neviem ako to sikmaci myslia), ale zeby to citelne ochladzovalo dom (este pri teplotach ake mame teraz na jesen, co budes robit v zime, das to na 0?), to sa mi nezda. Vyduchy nemaju byt nad miestom kde sa zdrziavaju ludia (postel, sedacka), z dovodu prievanu. Podla mna cela ta sarada s snimacmi vlhkosti a CO2 a neviem coho a regulacia po 1 percente je len sposob ako vytiahnut z ludi peniaze. Daikin ma 2 rezimy (vysii tlak na privode alebo na dovode a dva stupne vykonu 50% a 100%) a zda sa ze to staci.
Odpovedať
@stanno No ja som tiez laik (ako napokon aj vacsina monterov klimatizacii a VZT), ale myslim, ze jasne ze je to problem. ALe podla mna pri prevadzke na 100% by sa problem neprejavil. U mna ako som napisal to vyzera velmi podobne (rozvody robili asi absolventi osobitnej skoly) az na ten predohrev ktory tam nie je. A zatial ani naznak vlhkosti v potrubi alebo v jednotke. Rozdiel je ze ide non stop min 180 m3/hod. Ale ked vidim tu kvalitu, tak nevylucujem ze aj ja budem mat problem pri dlhotrvajucich silnych mrazoch.
Odpovedať
Profilova fotka
@xaxaxaxa ale kondenz na nasavani nevznika z vnutorenej strany rury ale z vonkajsej, takze neviem co chces spadovat :). Ano v USA to maju takto, LENZE to su obrazky z Floridy :). Hlinik je v podstate parozabrana, lenze nesmie byt poruseny a hlavne tej izolacie tam musi byt dostatok aby povrchova teplota tej izolacie bola nad rosny bodom. A na to par cm mineralnej vlny nestaci (nie za kazdych podmienok). A samozrejme to musi byt urobene vsade, nie ze pred doohrevom trci nezaizolovana rura...
Odpovedať
@majkoj Kondenz vznika aj z vnutornej strany, pretoze potrubie je tepelny most az na fasadu, ak nie je preruseny (v mojom pripade nie je preruseny a na obrazku od OP tiez nie). V nom sa moze zrazat vlhkost zo vzduchu odchadzajuceho z domu a za vhodnych podmienok aj zo vzduchu nasavaneho (lebo aj privodne potrubie sa moze silne ochladzovat, kedze je izolovane od interieru a idu tam velke prietoky vonkajsieho vzduchu. Preto je uzitocne aby tam bol spad a je to aj v montaznom manuali k daikinu a robia sa tie polgulove vzt hlavice s nosom na odkvapkavanie kondenzatu. S tou amerikou som chcel povedat to ze tie hlinikove rukavy sa daju utesnit dostatocne aj paskami (aby to fungovalo pri teplotach ake su teraz) a myslel som rozvody vnutornej klimatizacie/teplovzd. kurenia, kde beha v lete dajme tomu 17stC vzduch a vonku v exterieri je 30st 100% vlhkost (na tej Floride napr.)
Odpovedať
Článok sa načítava...
@majkoj ale take riesenie ako si ukazal je lepsie. Pouziva sa to aj na rozvod chladeneho vzduchu v komercnych prevadzakach v civilizovanych krajinach.
Odpovedať
Profilova fotka
@xaxaxaxa nie, nevznika z vnutornej strany, nema ako. Vzduch nasavas z von a ten je v zime suchsi ako ten vnutri. A aby vznikol kondenz, musela by teplota v rure byt nizsia ako ta von a to sa akosi nema ako stat. Na tej Floride ale nemaju na rure 2cm izolacie a hlavne v nej nejde vzduch, ktory ma casto menej ako 0C ako v tomto pripade :)
Odpovedať
Na riesenie toho prechodu cez stenu su inak teleskopicke zostavy, ktore maju v sebe izolaciu, len ich tam treba dat predtym, ako sa urobi fasada.
Odpovedať
@majkoj "nie, nevznika z vnutornej strany, nema ako. Vzduch nasavas z von a ten je v zime suchsi ako ten vnutri. A aby vznikol kondenz, musela by teplota v rure byt nizsia ako ta von a to sa akosi nema ako stat." Ja hovorim o vzduchu ktory sa vyfukuje von aktory obsahuje ovela viac vlhkosti ako vonkajsi vzduch v zime. Moze kondenzovat na usti rury.
Odpovedať
Profilova fotka
@xaxaxaxa ale my sa tu CELY cas bavime o nasavani :-D, vid foto
Odpovedať
Profilova fotka
@stanno k tvojemu problemu s predohrevom, zavolat firmu nech to pride opravit. Ak ten problem vznikol kondenzom (nepravdepodobne, s tymmusi predohrev pocitat) tak to aj tak nie je problem tvojej parozabrany, ale to ako to cele bolo urobene. Co s tym ? Nuz treba to poriadne zaizolovat, lenze to treba urobit aj v tej stene...
Odpovedať
@majkoj: Co sa tyka povodneho problemu tak problem je jasny a to ze tam vobec nie je izolacia No ja predpokladam, ze odvod vyzera tak isto akurat tam nie je nic co by mohlo odist a tym zvestovat problem :) A ty tvrdis ze pri nasavani nemoze kondenzovat vzduch v rure, lebo povrch rury nemoze mat nizsu teplotu ako nasavany vzduch, co nie je celkom spravne (preco sa predmety v noci rosia a zamrznu, ked "musia" mat rovnaku alebo vyssiu teplotu ako vzduch). Ale je to uz off topic.
Odpovedať
@majkoj tak som zvedavý či to daná firma bude vedieť opraviť :/ .. ak nie, poradíte mi inú firmu z Prešova a okolia, čo by sa na to pozrela? Vďaka. Veľmi ste mi pomohli.
Odpovedať
@xaxaxaxa nasavaciu ruru som pozeral zvonku a vo vnutri naozaj to vyzeralo sucho.. Takže kondenz pravd. vzniká po vonkajšej strane potrubia. No nič. Pridú sadrokartonari dať dole sadroš a uvidí sa čo ma tam čaká :-S
Odpovedať
ešte jedna otázka? Je potrebný ten predohrev? Je možné ho vyhodiť a používať rekuperáciu bez toho? Alebo kúpiť nový a poriadne izolovať? Ak áno, akým spôsobom izolovať ten predohrev?
Odpovedať
Profilova fotka
@xaxaxaxa ak zanedbame pripad, ze tie predmety su na zemi a tym padom na ne padne rosa, ktora sa vyzraza vo vzduchu, tak sa rosia preto, ze v noci sa ochladia a rano ked sa zvysi teplota a vlhkost su studensie (tepelna kapacita) ako okolity vzduch :). Takze nie v nasavani sa vlhkost nema vnutri ako vyzrazat :)
Odpovedať
Profilova fotka
@stanno Pri všetkej úcte k modernej technike, nebolo by lacnejšie otvoriť štrbiny na oknách? Rekuperáciou pri max. účinnosti získate pri -15°C za h cca 1,5kW energie, ale na dohrev spotrebujete 2kW. Rekuperácia áno, ale inú ako máte a v priestore so zdrojom tepla.
Odpovedať
@jan45 ja tiež vidím, že rekuperácia má svoje muchy, ale už v dome je a chcem ju sfunkčniť, aby sa ňou vetrať dalo. Akú typ rekuperácie máte namysli vy? A čo myslíte tým "priestorom so zdrojom tepla"?
Odpovedať
Profilova fotka
@stanno rekuperácia má odoberať teplo z odsávaného vzduchu a odovzdávať ho vzduchu nasávanému. Pre malý plusový rozdiel teplôt v interiéri a exteriéri teplo odobraté zo vzduchu nestačí zohriať nasávaný vzduch, spôsobuje diskomformitu interiéru. Preto sa musí dohrievať a ak sa dohrieva drahšou energiou ako sa vykuruje, efektivita klesá na úroveň ventilátora. Iné je to v prostredí, ktoré majú technologický zdroj tepla, kuchyne, dielne s horúcou prevádzkou, tu je aj efektivita vyššia. V súčasnej dobe sa už umelému vetraniu dá ťažko vyhnúť, ale aj tak preferujem primitívnejšie spôsoby. Váš problém je vo veľkom objeme, ktorý odsávate, je to zbytočné. Ale za hlavný problém pokladám novostavbu, vlhkosť je veľmi vysoká a spôsobuje kondenzáciu na každom predmete, ktorý má teplotu o niečo nižšiu ako interiér. Po čase to ustúpi. Ten predohrev ani nevymieňajte, v takom tvare má minimálnu funkčnosť, aby odovzdal dostatočné teplo do privádzaného vzduhu musel by mať iný rozmer odovzdávacej plochy.
Odpovedať
@jan45 TEda ten predohrev bud vyhodit, alebo iba dobre zaizolovat a snažiť sa dom vysušiť? Je pravda, že v miestnosti, kde vznika ten kondenz (malé WC pri vstupe - severna stena) je stále dosť vlhko a zima.. Nanešťastie tam nemám žiadne kúrenie urobbené v tom WC. Stále sa snažím tam mať otvorené okno, vtedy to tak nekondenzuje a dokonca to aj vyschne, ak je pekne. Ale potom je tam zasa riadná zima. Mal by som tam dať nejaký zdroj tepla, aby sa to prehrialo? (Ďakujem za vaše rady a vysvetlenie)
Odpovedať
Profilova fotka
@stanno na prehriatie WC stačí 40W žiarovka, stále otvorené okno v horšom počasí vracia vlhkosť späť.
Odpovedať
Treba privodnu ruru riadne zaizolovat. A ked si myslite, ze uz je to dost, tak este raz. A nechat rekuperaciu bezat nonstop, hlavne v zime nevypinat. 20% uplne staci, dolezite je to, aby si vzduch nesiel smerom, ako sa mu zachce. Ja mam bez predohrevu, rotacny vymennik, takze nezamrza ani pri -20. Hlavny ucel rekuperacie je mat cerstvy vzduch bez toho, aby som mal otvorene okna. U mna ten ucel plni perfektne, kedze meriam CO2. Uspora je len druhorada. Ja si moderny dom bez rekuperacie neviem predstavit.
Odpovedať
@stanno Nevetrať vo WC oknom, ale dať tam odťah a napojiť na RJ. Prívodnú rúru poriadne zaizolovať a utesniť. Rosí sa preto, lebo vonkajší povrch rúry je chladný a kondenzuje na ňom vzdušná vlhkosť. Vo WC súpne teplota a RV sa stabilizuje. El. predohrev nedávať preč, keď ho už máte. Aspoň pôjde RJ v riadnom rekuperačnom režime.
Odpovedať
1
2
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?