Vyrába ešte nejaký výrobca plynové kotly (pre rodinné domy) na ústredné vykúrovanie, ktoré by mali hrubší výstup - aspoň DN 6/4", či viac?
Zháňam plynový kotol na UK, ktorý by mohol byť napojený na samotiažný systém radiátorového ohrevu, bez obehového čerpadla. Poradí niekto?
Pred 20 rokmi vyrábala firma attack kotol s večným plamienkom a bez použitia elektriny,pre samotiažný systém.To je v dnešnej dobe kondenzačných kotlov už prežitok.
Attack, hej, vyrába ešte. Ale s výstupom teplej vody z kotla o priemere G1". Neviem, či to nie je málo pre samotiažný systém UK a či sa kotol nebude prehrievať.
Doma mám v samotiažnom systéme vyše 25-ročný plynový stacionárny kotol od slovenského MODRAtermu. Škoda, že ich už nevyrábajú. Rozmerovo malý, šikovný kotlík, účinnosť okolo 92% (ak sa dobre pamätám), s výstupom G 6/4". Vyrábali sa rôzne prevedenia - s plamienkom, bez plamienka, také, onaké,... Vtedy ma stál v prepočte okolo 450 € a patril ku takým tým najlacnejším kotlom. Veď už v tom čase boli na trhu aj iné kotly po 600, 800, 1000, 1500 €. Ja môžem svoj kotol iba chváliť!
Teraz zháňam niečo podobné, podmienka: výstup aspoň G6/4". Chcem veriť, že aj teraz v dobe chorého "ekologického, či energetického šialenstva" niekde, nejaký výrobca ešte vyrába NORMÁLNY výrobok.
@petersd U kamarata dom prizemie,podkrovie,7 radiatorov asi 120m2 vykurovanej plochy steny zatial nezateplene to vykuri na samotiaz aj kotol s 1"col vyvodmi.
No, teoreticky to pripúšťam aj ja, že to môže fungovať samotiažne aj cez 1"col, chcel som si byť ale naistom. Totiž nikdy som nezapájal kotol s tak malým výstupom do samotiaže.
Napr. niekedy "dávno" sme pri montáži UK v RD štandardné 1/2" colové vývody panelových radiátorov automaticky hneď prevárali na väčšie. Nikdy nás to nenapadlo nechať to tak ako z výroby. Nechceli sme riskovať. Teraz to ale mám aj prakticky odskúšané, že samotiažné kúrenie funguje dobre aj cez 1/2" colové prípojky.
Možno na to prídem, že samotiažné kúrenie dokáže byť dobre "živené" aj z kotla z 1" colovým, či aj menším vývodom 🙂
@petersd No teda! My sme to totiz u toho kamarata robili ako rekonstrukciu medenym potrubim tak,ze z kotla ide1", radiatory na prizemi sme dali med 20mm a na poschodie 15mm, kotol samozrejme v pivnici.Na spiatocku kotla sme dali aj cerpadlo s ochozom, ze keby nestaci samotiaz,putsi sa cerpadlo.Zatial ho nebolo treba zapinat...
@mattyrv A prečo neísť do samotiaže, keď to priestorová dispozícia domu dovoľuje urobiť samotiaž? Všade dookola zuri u ľudí energetické šialenstvo, menia všetko za LEDosvetlenia, či treba, alebo nie, lebo že vraj treba šetriť. Ale že im cca 50 watové obehové čerpadlo beží v kuse celú topnú sezónu, tak to im nevadí ???...
Ja celý život tvrdím jedno: "Čo dokáže fungovať samo, nech aj samo funguje!"
@petersd tak to ti beriem, ale zas zoberme si kondenzačný kotol... sú tam už nové čerpadlá, ktoré spotrebujú ako led žiarovka... a neviem či by som šiel do starého stacionára, ktorý zožerie aj hlavu... pri dnešných zimách ti stačí kúriť max 60 stupňovou vodou a to spĺňaš kondenzačný režim... ako pri kúrení drevom čert vem.. aj my sami pri kúrení drevom používame samotiaž... ale pri plyne aj tak do toho kotla prúdi elektrika, ktorá ti zapáli plameň, riadi ti ventilátor... dokonca aj mnoho starých kotlov mali v sebe 230 voltov a boli závislé na elektrine...
výhoda samoťiaže: nepotrebuje elektriku.
nevýhoda samoťiaže: - stále beží večný plamienok,spotreba plynu
- otvorená spaľovacia komora,vykuruje kotolňu(u KK uzavretá)
- teplota spalín je nad 100°C,teplo ide do komína (u KK sú
spaliny okolo 50°C,podľa toho ako sa kúri)
- hrubé rozvody rúr,väčšie tepelné straty rozvodmi
- pomalý nábeh a väčšia spotreba plynu pri rozkúrení
@mattyrv Doteraz som mal (stále mám) plynový PKM 18SA. Termostat na kotle je nastavený na 50 - 55°C. Ak udrú veľké mrazy, tak na tých pár dní to dvihnem na max. 60°C. Aj keď je to obyčajný teplovodný kotol, nekoná sa ani žiadna tzv. nízkoteplotná korózia, a to funguje cca 25 rokov. (Systém samotiaž, vykurovaná plocha 150 m2)
Hej? Nový kotol vravíš, lebo ten starý zožerie aj hlavu?... Tak si porátaj, kedy sa Ti vráti tých 2000 - 3000 € eúr, za nový kotol? Ale uvážuj len s tým rozdielom na plyne, ktorý by Ti akože mal ušetriť nový kotol oproti starému! Nikdy sa nevráti !!! Lebo už keď sa budeš blížiť k obdobiu, že by to mohlo byť vrátené, tak už bude mať nový kotol taký vek, že Ti všetci budú odporúčať jeho výmenu. A zase s tvrdením: "Veď tento vám zožerie aj hlavu!" 🙂
@marko337
- môj starý kotol nemá žiaden večný plamienok, ale elektro zapaľovanie
- spaliny 100°C ?... To si kde nabral?... Na hliníkovej odťahovej rúre - na kolene hneď nad kotlom, v pohode udržím ruku...
- hrubé rozvody?... Kotol má vývod/spiatočku 6/4". Hneď nad kotlom sa to rozbočuje na dva strany domu 5/4" rúrou a po krátkej vzdialenosti na 1" a potom 3/4".
- Po zapnutí kotla po úplnej odstávke už po cca 15 - min. cítiť na radiatory, že sa ohrieva,... a za cca polhodinku je už cítiť aj v izbe, že sa kúri.
Keby som nemal rokmi overené dobré fungovanie môjho (samotiažneho) systému, určite by som teraz zháňal niečo lepšie a i "modernejšie",... ale nechcem, nemám dôvod. 😉
@kejsix > Ja tiez ma stary atmosfericky plynovy kotol, takze podme spolu pocitat. Rocna spotreba plynu u mna na kurenie je nejakych 2500 m3 plynu. Dajme tomu nech kotol ma 80% ucinnost tak na teplo do kurenie ide 20 000 kWh a 5 000 kWh su straty. Pri kondenzacnom kotly dajme tomu bu som mal spotrebu 2000 m3 plynu - 100% ucinnost. Rocne usetrim 5000 kWh - co je priblizne 200 euro. Novy kondenzacny kotol zacina na cene tak 1200 euro. K tomu treba pripocitat cenu pripojenia. V mojom pripade by k tomu bolo treba pripocitat cenu vyvlozkovania komina a prekopanie kurenia. V pivnici kde mam existujuci kotol, tak nemam kanalizaciu. Takze mozeme sa bavit o investicii 2500 - 3000 euro s navratnostou 12 - 15 rokov. Nepocitam, ze priehliadky na kondenzacny su drahsie a porucha kotla pocas tych 10 -15 rokov podstatne pravdepodobnejsia. Dakujem, neprosim.
@asdfb 80% u stareho kotla je mokry sen, realita ak je nad 60%, tak je to uspech. A ja nikomu nic nenutim, ak si nepostrehol. Ale je fajn, ze si tie stare haraburdy dokazete obhajit nerealnymi cislami. Kto chce kam... uzivajte 🙂
@kejsix Napísal som, že 92 %, no zdôraznil som, že "ak sa dobre pamätám". Vychádzam z oficiálnych tech. údajov výrobcu kotla. V tom staršom príspevku som si nebol dočista istý, no teraz už som, že tak nejako to bolo. Totiž objavil som na trhu nový kotol od známeho českého výrobcu, ktorý je oficialne určený na samotiažné systémy a kotol má 92% účinnosť.
Ešte raz pripomínam, že vychádzam z oficiálnych čísel a nie zo subjektívnych - ničím nepodložených rozjímaní typu: "ta určite - ani vo sne" 🙂
@asdfb To je predsa jasné, čísla nepustia ... !
Ten mnou novoobjavený kotol 🙂 stojí u výrobcu 1500 Kč + DPH. Skolaboval som 😮
@petersd 1500Kč? Kotol za 60€ asi nič moc. U toho 25r. kotla to mohlo byť tak 62%, ak vôbec. Ako to môžeš porovnávať s nejakým súčasným modelom? Ak to nieje supertajné, určite pridáš odkaz 🙃
@kejsix S tou cenou som urobil preklep. Tu je to správne: Destila DPL 18 A-H, cena v eurech 1 475 bez DPH. Pozri si na ich webe parametre.
Čo sa týka tých čísel o účinnosti kondenzačných - nekondenzačných?... Je mi to nad slnko jasnejšie, že každý jeden predajca bude chváliť to, čo predáva, výrobky - ktoré sú aktuálne trendové. Je mi jasné aj to, že nové, je nové, ale určite nie s tak dramatickými rozdielmi oproti starým (dobre udržiavaným). Keď si porovnávam moje výdaje na kúrenie s mojim 25 ročným kotlom a výdaje známych s kondenzačnými a neviem akými "super" kotlami, tak moje výdaje sú +/- porovnateľné s ich výdajmi. Takže určite to nie je porovnanie 90%-tnej a 60%-tnej účinnosti.
Som presvedčený, že úspory energie sú viac závislé na zateplení domu, než na type kotla.
@kejsix > Takze mi chces tvrdit, ze nezatepleny dom zo 70 rokov s vykurovanou plochou 130 m2 v Turci ma rocnu spotrebu tepla na kurenie 15 MWh ? Takze ak by som presiel na teplene cerpadlo s SCOP 3, tak mam rocnu spotrebu elektiny na kurenie 5 MWh ?
5 rokov dozadu sme mali par dni mrazy - naobed bolo tak - 15 - to bolo najteplejsie a nadranom az -23. V tych dnoch som mal hodinovu spotrebu plynu 1.4 m3. Takze nech zoberie tvoju ucinnost 60%, tak pri najakych -18 stupnoch by som mal tepelne straty len na urovni 8 - 9 kWh. To myslis vazne ?
@kejsix Pre mňa su dôležité peniaze.Ja so starým liatinový Prothermom s elek iskrou,ktorý je jediným zdrojom vykurovania kupeným pre 10 rokmi za 300€,platím za plyn mesačne 48€.Domček 120m2,10 ročný.Kedy by sa mi vrátilo 1500€ za kondenzák?Možno na konci jeho životnosti.
@petersd Však daj niečo k tomu starému kotlu, či už zrazu tie percentá nehrajú vlastne žiadny význam a prechádzame k porovnávaniu vydavkov v rozdielnych objektoch a situáciách? Klasika. Hlavne že ja mám subjektívny, ničím nepodložený názor. A ty si čím podložil tie udávané parametre tej starej haraburdy? Ničím 😉
@kejsix > Takze zaruku ti kto potvrdil kto ? Mas opravnenie na instalaciu plynovych kotlov ? Ja nie, takze niekomu za to montaz musim zaplatit. Takze smola, ma tvoja montaz zadarmo nezaujima, lebo ja nemam moznost si to montovat zadarmo a tak isto ma zaujima aktualna cena kotlov a nie za ty si pred x rokmi kupil za x euro, ked sa teraz pozriem do cennika a kotle zacinaju na x +300 euro.
@asdfb Sak pisem, ze rocne chodi revizak. Aj mi ho spustal. Napojit styri trubky, to uz je len nadludsky vykon. Ale opakujem: Ja Ti nic nenutim, akurat som faktami presvedceny, ze s tou ucinnostou pri starych kotloch verite nezmyslom, ale su to vase penazenky borci.
@kejsix > Plynovu varnu dosku mu musel prist zapajat servisak, lebo by padla zaruka. Jasne ale plynovy kotol moze zapajat fero mrkvicka z hornej dolnej.