Pasivny dom + infra folie do podlahy = najlacnejsie riesenie z kratkodobeho aj dlhodobeho hladiska?

Caute, posledne dni prechadzam starsie aj novsie temy, robim si prepocty a stale pridem k tomu, ze pre kvalitne spraveny pasivny dom je najekonomickejsie riesenie vykurovanie prostrednictvom vykurovacich infra folii v podlahe + elektricky bojler na TUV. Ake su vase nazory/postrehy? Bol by som rad, keby som mal nejaku spätnu väzbu. Uvazujme nad situaciou (nemam uplne presne cisla, este nemam hotovy projekt): 1) dom s uzitkovou plochou 175 m2, poschodovy, takmer idealna kocka 2) takmer vsetky okna na juh, maximalizacia solarnych ziskov, kvalitne trojskla 3) zaklady na penovom skle, steny z 15 cm betonu + 25-30 cm EPS, vzduchotesnost na urovni n50 = 0,2 1/h, adekvatne zateplena strecha, ktora bude plocha 4) kvalitna rekuperacia Zaroven: - okres Poprad, relativne chladne podnebie, na hranici pozemku je plyn, a pozemok je dostatocne velky (takze moznost TC s kolektorom), v dome budu byvat 4 osoby Pri vypoctoch som pouzival znamy cesky web - https://vytapeni.tzb-info.cz/tabulky-... - predpokladam, ze tie ceny vo vypoctoch budu u nas velmi podobne. Zohladnuje to prakticky vsetko, vratane zivotnosti zariadeni, servisu atd. Kedze nemam presne hodnoty, tak som skor odhadoval. Vyslo mi, ze vykurovacie folie budu daleko, daleko lacnejsie na instalaciu + budu lacnejsie aj z dlhodobeho hladiska, ak sa zohladni aj zivotnost zariadeni, servis atd. Ano, mesacne platby budu samozrejme nasobne napriklad v porovnani s TC, ale vo vysledku stale usetrim. Realne zvazujem len elektricke folie, kondenzacny kotol alebo tepelne cerpadlo zem/voda. Je to tak? Ale robim niekde chybu? Problem je akurat s ohrievanim TUV. Ak budem kurit elektrickym bojlerom, tak sa pravdepodobne nedostanem na A0, kvoli primarnej energii. I ked neviem, ci ma to ma nejako extra trapit - ak zacnem stavat buduci rok, tak mi staci A1 a dalsie kolo dotacii (jar) urcite nestihnem. Ak by vsak dotacie pokracovali, tak by stalo za zvazenie dat si lacne tepelne cerpadlo cisto na ohrev TUV. Nizke naklady, okolo tisicky povedzme, avsak mne to pride z principu ako blbost. Bude mi to ochladzovat technicku miestnost, ktoru som si predtym vykuril. Samozrejme, v letnych mesiacoch to ma COP väcsie ako 1, takze nejaky prinos tam bude. Ale vidim to skor ako nutne zlo, ak by som chcel dosiahnut A0. Potom uz ostavaju solarne kolektory alebo fotovoltaika, ale tam by to bolo asi podstatne drahsie...
Odpovedať
Profilova fotka
@vincuro Pokiaľ použijete odporové káble alebo fólie už to nebudeš moc zmeniť (relatívne veľmi draho a pracne) Keď chceš kúriť eletrikou tak skôr klasická podlahovka a elektrokotol.
Odpovedať
@logo22 - hmm, to ano, ale ak by som dal klasicku teplovodnu podlahovku, tak mi to zasadnym sposobom zvysi investicne naklady a potom je mozne, ze to uz nebude take lacne, aby sa to oplatilo. Skusil som to zmenit vo vypocte na elektrokotol + teplovodna podlahovka. vid. obrazok v prilohe - uz to je mesacne drahsie ako TC. I ked je pravda, ze celkove tepelne straty som odhadol len tak uplne od oka - 5 kW (ak to tam spravne chapem, tak to je este pred zohladnenim rekuperacie).
Odpovedať
Inac, aby som si trosku sam protirecil - ak som sa kusok pohral so vstupmi, velmi mierne som zvysil spotrebu a zapocital som dotaciu na TC, tak v tom pripade vyslo prave tepelne cerpadlo ako najvyhodnejsie. Aj oproti infra foliam. Otazka je, ci je lahke sa dostat k dotacii na TC, alebo je to komplikovany proces cez vybrane firmy, pri ktorych je to drahsie prave o tu dotaciu. To si este musim nastudovat.
Odpovedať
Tak pasiv? A0 ? A1 Či ako teda? 175m2 dost, a odhadovana cena na m2 za pasivne prevedenie. ? Ja chapem ze to je lakave, ale tie echt pasivne so vsetkym na juhu vedia vyzerat cudne , pomaly uz nevyzeraju ako domy, len par projektov som videl peknych/obstojnych. Podla mna je tato esteticka vada prislis vysoka dan za pasiv. My mame skoro kocku , celkova potreba energie budovy 11kwh (m2.a). Samoztejme ze FVE, TC, rekuper... A nemuseli sme robit kompromisi s dispoziciou. Tie najpasivnejsich s pasivnych vyzeraju ako EKo šopa na vidlakove ( rozumej stodola obyta drevom s jednou stranou presklennou ) No mozno ten tvoj bude prave ten pekny pasiv.
Odpovedať
@vincuro za mna by som to az tak detailne neriesil lebo sice ti teraz vychadzaju najvyhodnejsie kable ale energie pojdu z roka na rok hore od januara cca o 10% a tym ze si das odporove kable si zavries moznost zmenit zdroj vykurovania do buducnosti. Za mna na zaciatok urcite teplovodna podlahovka a elektrokotol a casom urcite TP. Nik nevie kde bude tochnologia za 10 a viac rokov. to uz tabulka v tejto chvili nezohladni.
Odpovedať
Profilova fotka
@janopopovec uz neviem kolko krat som to napisal, A1 ci A0 nie je znak pasivity domu... @vincuro chapem tvoju dilemu velmi dobre. Dom ale stavias na desatrocia a obmedzit sa na elektricke kable (je jedno v akej forme) len z dovodu investicie sa mi zda trosku kratkozrake. Ja osobne by so na to isiel uz spominanym riesenim s vodnou podlahovkou a elektrokotlom.
Odpovedať
Profilova fotka
domnievam sa, že v dohľadnej dobe ešte stále bude plyn cenovo najstabilnejší zdroj, musí sa ťažiť, a teda aj predávať. @vincuro nekontroloval som Vaše grafy, ale TS a TUV sú fixné hodnoty pre výpočet , ak je kWh plynu 3x lacnejšia ako kWh el. len TČ s COP nad 3 má šancu, fólie sú na konci poradia. No a základ na penovom skle je účinný ako.....Penové sklo v základoch nie je tepelná izlácia lepšia ako lomový štrk
Odpovedať
@majkoj Ja dobre viem co je pasiv, naroky na oblaku, vzduchotenost a potreba vykurovania pod 15 kwh (m2.a) ale v konecnom dosledku je jedno ako to dosiahnes, nuz a modernym technologiam sa tu zrejme nevyhnes. Nuz ratat mozes nielen male tepelne straty, ale sposob a ucinnost kurenia ako aj dodatkove vyrobne zdroje. V konecnom dosledku je jedno ci ti teplo dodavaju pasivne slnecne zisky vhodnou orientaciou , ci masivna fotovoltaicka elektraren, ale kompbinacia vsetkych modernych ucinnych systemov spolu. Bud urobis dom tak tepelne izolovany s dobrou orientaciou a nizkou tepelnou stratou kde mozes dat pokojne aj priamovyhrev, alebo to docielis inak. Alebo sa myslim a ide cisto len o izolacie , straty a pasivne zisky vs potreba kurenie v kwh/ rok? Urcite je podlahovka zlaty standart , dobra investicia a vizia do buducnosti.
Odpovedať
Profilova fotka
Na hranici pozemku mas plyn takze najlacnejsia varianta bude plyn + klimatizacia + fve Pretoze kotol 1000 + 50€ servis kazdy rok + plyn co spalis a toho bude malo Problem pasivnych a A0 domov nieje vykurovanie ale chladenie Posledne roky je 6mesiacov teplota nad 20° a s toho 4mesiace nad 30° v okrese poprad to bude troska nizsia teplota ale aj tak ... Slnecne zisky v zime niesu take ucinne kedze jednak je slnko maximalne 8 hodin ale byva ho len par dni do tyzdna a navyse staci ze budes mat zaclony a zisk bude este mizivejsi.....
Odpovedať
@janopopovec taký tu už bol, domy cez 30 kwh/m2/rok a písal, že keď sa dá TC tak je to pasív. Chlapík stavia domy a všetky svoje tak označoval a zrejme aj označuje, nakoľko má na svojom FB blokol a ešte chcel aj žalovať. Lenže takto to nefunguje. Niečo iné je pasívny dom, niečo iné je A0...
Odpovedať
@sappa ten slnečný zisk by som v bezoblačných dňoch nepodceňoval, keď boli pred 3 rokmi tie veľké mrazy (presne si pamätám 7.1.2017), tak nám kúrenie cez deň ani len nezaplo, vonku bolo vtedy okolo -25'C a v obyvačke som behal v trenkách, lebo sme boli ako v skleníku. Na druhú stranu ak je zamračené, tak sa začína kúriť, už keď klesne teplota pod 10'C. S tou ochranou pred teplom súhlasím, pri projekte je preto treba myslieť na presah strechy, ktorý pomáha v letných dňoch, a samozrejme exteriérove žalúzie/rolety, okná v noci otvorené a cez deň pozatvárané.
Odpovedať
Profilova fotka
@janopopovec nie, pasivny dom technologiami nemas ako spravit :). Tych 15kWh/m2/rok totiz plati pre mernu potrebu tepla a ta s kurenim nic nema. Jedina technologia co ju dokaze ovplyvnit je rekuperacia. PS: moj dom na kurenie potrebuje do 10kWh/m2/rok energie, ale pasivny rozhodne nie je.
Odpovedať
Článok sa načítava...
@sappa "Problem pasivnych a A0 domov nieje vykurovanie ale chladenie " Toto plati ale skor pri lahkych konstrukciach , tazke konstrukcie maju vyhodu...Problem je skor pri oboch v tieneni...
Odpovedať
Ing, Arch Tacheci isiel na to uplne inak akoby sa ocakavalo a porusil viacero pravidiel pri stavbe pasivneho domu. Okna dal vsetky na sever, kedze vnutro ma v podstate lahku stavbu pretoze zateploval z vnutra, rozhodol sa okna dat na sever, jednoduchou uvahou, v zime je pocet slnecnych dni menej pritom potrebuje viac ziskov , a v lete zas je to opacne a nakaldy na chladenie by mu vlastne prevysili slnecne zisky. Zateplenie podlahy robil 25cm eps a daval cidla a meral rocny pohyb teplot pod doskou. Teploty sa pohybovali od 13 stupnov po 16. Z toho mi vychadza tak ako hovoril aj Jan45 , ze zakladat tak draho na penove sklo , je uplne neefektivne. Dolezite je skor dobre zateplit obalku hlbsie pod teren. Jeho dom ako kvazi lahka stavba ma potom skor problem s vyregulovanim teplot, pretoze ma kratke reakcie a ak pride viac ludi na navstevu musia vetrat, alebo ked jeho syn doloval bitkoiny tak kurili len pocitacom :)...jednu miestnost pritom vykuria dvaja spiaci ludia...
Odpovedať
Profilova fotka
@maxogo V tom merani teploty pod podlahou je logicka chyba. Dom totiz tu cast vykuruje.
Odpovedať
@majkoj ano, ale pri 25cm zateplenia , plus doska je pod doskou 13 stupnov?
Odpovedať
Profilova fotka
@maxogo ano aj nie ono totiz masivna konstrukcia ma vatcsiu akumulacnu schopnost ale ak sa tato konstrukcia ohreje je ovela tazsie ju vychladit
Odpovedať
Profilova fotka
@maxogo zateplenie neznamena, ze teplo tade neprechadza. Ked urobis kocku s 1m hrubymi stenami a das ju do -20C, je len otazkou casu kedy bude -20C aj vnutri. Paradoxne pri tvojom priklade namerias pod doskou vysiu teplotu ked bude horsia izolacia.
Odpovedať
Profilova fotka
@virnik27 akurat do primarnej energie sa pocita aj TUV a len ohrev TUV v beznom dome len elektrickym bojlerom vychadza okolo 20kWh/m2/rok
Odpovedať
@maxogo ja man 24 cm v podlahe a čidlo mám v makadame pod zakladovou doskou. Max som mal 19,8 cez leto a min. 13,2 . Teraz je tam 16,3. Ale základy sú zateplené od dtciek 15 až 30 cm po zakladovu dosku.
Odpovedať
@sappa keď bude poriadne zateplená a vo vnútri budeš udržiavať konštantnú teplotu, nebude sa mať ako ohriať. teploty kolíšu a to kolísanie inteligentné systémy využívajú na udržiavanie rovnomernej teploty.
Odpovedať
Profilova fotka
@slavoslav ako chces udrzat vo vnutri konstantnu teplotu? Ked mas vonku 35 4tyzdne v kuse ? Pripadne nad 30° 4 mesiace a vnoci pokles na nejakych 19-20 Rekuperacia ma tiez nejaky limit dokedy dokaze drzat teplotu na rozumnej hodnote ale potom pride bod zlomu a uz to stupa Ja nehovorim ze je to rychlo len ze to nastame a teraz strelim od brucha Drevodom tyzden Ytong 3 tyzdne Tehla 3.5 tyzdna Vpc a beton 6 tyzdnov A nasledne nastane co? Drevodom vyvetras hned ako teplott poklesnu aj ked uz si uveareny ytongu a tehle to potrva tyzden a vpc s betonom 3 tyzdne kym sa zase vychladia kedze s jednej strany maju izolaciu ktora im brani ochladzovat a s druhej strany mmaju teplotu o parstupnoc nizsiu ako maju sami
Odpovedať
@14054 takze rovnake udaje ako uvadza Tacheci. @majkoj nie som si isty ci to bude tak markatny skok a nikto to este nespocital, kde je to ekonomicky opodstatnene, niekde bude asi bod zvratu...zateplenie podlahy mi pride ekonomicky racionalnejsie ako zakladat na sklo...cisto len ekonomicky pristup uplatnujem, fyzika samozrejme nepusti a bude to tak ako hovoris, len mnoho faktorov neberieme do uvahy, ono pod tym domom je to aj urcitym sposobom kolektor, vzhladom na okolie...cize teploty tam budu mat iny priebeh ako vo volnej krajine... A dalsia pravda je , ze teploty poslednych 30 rokov boli vyssie. ..toto su zaujimave data http://www.shmu.sk/File/sms/dunajsky_... plus hurbanovo minuly rok http://www.shmu.sk/sk/?page=2120
Odpovedať
@sappa zeby vetranim v noci?
Odpovedať
Profilova fotka
@sappa ak je v noci pokles na 19-20°C tak dokážeš v dome za tých 8hodín vetraním znížiť teplotu o 2-3°C a cez deň s minimálnym vetraním zase tie 2-3 stupne naberieš naspäť....samozrejme že takto nedokážeš udržať teplotu v dome celý deň na 22"C ......no stačí to zvládnuť na 25-26°C ......(ono ani nie je nič moc keď máš vnútri 22°C a vonku 35°C to je najlepší spôsob ako si privodiť nejaké zdravotné problémy.....o tom koľko je doporučený rozdiel sa asi dá dosť dlho debatovať lebo to bude tiež dosť individuálne...ale bude to do 10°C....skôr menej.)
Odpovedať
Profilova fotka
@maxogo ja nechcem povedat, ze penosklo je to spravne riesenie, ja len upozornujem, ze tvoj argument proti nie je velmi spolahlivy. PS: vetranim v noci budes tazko znizovat teplotu, ked mas von tropicku noc. A tych bolo pozehnane, pricom aj zisky pasivneho domu su v lete nezanedbatene.
Odpovedať
Profilova fotka
@eagleowl pokial neustale nebehas von a dnu, je absolutne bezpredmetne kolko je dnu a kolko je von...
Odpovedať
Profilova fotka
@majkoj keď je tropická noc samozrejme to nejde ľahko :-) ale dá sa povedať že to stále ide.....otázka je koľko je v dome cieľová teplota....a ja si myslím že by nemala určite byť 22°C keď je vonku cez 35°C
Odpovedať
Profilova fotka
@eagleowl No dlhodobo to nepojde. Vnutri domu varis, spotrebuje energiu to vsetko znamena zdroj tepla. Aj ked mas tienenie , velko okna maju najhorsiu izolaciu a stresna krytina ma bezne skoro 80C. Aj keby si vyhladil vzduch, nakakumulovanu energiu za noc nevyvetras. A preco si myslis, ze by 22C byt vnutri nemala ? Na to nie je ziaden logicky dovod.
Odpovedať
@majkoj moj argument vychadza cisto z racionalneho stanoviska Tacheciho, samozrejme je to otvorena tema, casto krat zalozena na tabulkovych vypoctoch...13:30 minuta https://youtu.be/6FFYuy_oSB4
Odpovedať
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?