Zdravim,
prosim o radu - kupili sme holodom s podlahovym kurenim bez radiatorov, byvame od januara. Je to 2-podlazny zatepleny dom (s ciastocnym 3. podlazim - kde to umoznuje klesajuca strecha). Na prizemi je rozdelovac na 5 okruhov (dlzky od 40 - 80m), na poschodi 7 okruhov (dlzky 35 - 70m). Rozdelovace Herz ,okruhy su plasthlinik 16x2, rozostupy 20cm. Kotol Junkers Cerapurcompact zsb 24-1 de, umiestneny pod strechou na 2.NP. Prepojenie kotla s rozdelovacmi je plasthlinikovou rurkou 26x3 - ku kotlu je vyvedeny jeden privod a jedna spiatocka, niekde v stene alebo podlahe rozdeleneT-ckami medzi oba rozdelovace. Problem je, ze pri uplnom otvoreni vsetkych okruhov je prietok na jeden okruh priblizne 0,3 - 0,4L/min. Pri teplote vody do podlahy 45 st. je teplota na spiatocke o cca. 16 st. nizsia (merane termokamerou). Ked vonkajsia priemerna teplota klesla pod -5 st. (minimum v noci -14), teplota vnutri v priebehu 4.dni klesla pod 18 st.. Dalsie klesanie zastavilo az zvysenie teploty vykurovacej vody na 55 st. Pri uplnom uzavreti jedneho z rozdelovacov sa prietoky na druhom zvysia na cca 0,8 - 0,9 L/min, co je este stale menej nez je spocitane v projekte (0,9 - 1,4 L/min pre jednotlive okruhy). Okruhy boli preplachnute a odvzdusnene, prietoky sa nezlepsili.
Boli sa na to pozriet dvaja kurenari - prvy povedal ze pri priamom pripojeni kotla k podlahovemu kureniu to cerpadlo nema sancu dosiahnut pri tychto priemeroch trubiek v podlahe a mnozstve fitingov medzi kotlom a rozdelovacmi potrebne prietoky (kotol je o poschodie vyssie a na protilahlej stene ako prvy rozdelovac na 1.NP). Navrhol nam pridat ku kotlu cerpadlovu skupinu oddelenu anuloidom. Cerpadlova skupina co navrhol, sa robi s cerpadlami s maximalnym vytlakom 7,5m, v kotli je cerpadlo s vytlakom 6m (Wilo Yonos PARA TSL12/6).
Druhy kurenar (ktory instaloval kotol - nerobil ale rozvody kurenia), potvrdil ze kotol a cerpadlo v kotli pracuje spravne a urcil ako problem prepojenie kotla a rozdelovacov - tym padom by pridanie cerpadlovej skupiny iba prenieslo problem z cerpadla v kotli na cerpadlo v zostave. Namiesto toho navrhuje pridat cerpadla do rozdelovacov a vymenit privod a spiatocku a teda ich akoby prerobit na zmiesavacie rozdelovace ako v systeme s podlahovym kurenim a radiatormi. Na skusku pripojil do spodneho rozdelovaca medzi privod a spiatocku cerpadlo - to dvihlo prietoky na maximum (2.5L/min - maximum co ukazu prietokomery), po otvoreni ventilov aj na hornom rozdelovaci a zatvoreni ventilov pri kolti boli prietoky na spodnych okruhoch cca 1,5L/min, na hornych okruhoch cca 0.8L/min.
Prosim o vas nazor, da sa s tym robit este nieco ine? Ktore riesenie by bolo lepsie - naozaj by cerpadlova skupina s cerpadlom s vytlakom 7,5 - 8m nepomohla? Oddelenie kotloveho okruhu by odstranilo aj tlakovu stratu kotla, co by tiez mohlo trochu pomoct? Alebo je jedina moznost dat cerpadla do rozdelovacov?
Dakujem
Skuste spravit najprv tlakovu skusku ci to niekde netecie.
Ak takto kolisu prietoky tak bud je problem cerpadlo alebo cerpadlo....ak vylucime nejake nepravdepodobne upchatie trubky.
Napad toho druheho kurenara je mozno dobre riesenie ale treba vylucit vsetko ostatne. Podla mna ma skorej pravdu kurenar c.1.
Kazdopadne mam tiez rozdelovac na kazdom poschodi a po nejakych 6-7 okruhov a mne to taha iba cerpadlo v kotli. Neviem ake mate tepelne straty v dome. Ja mam dvojpodlazny cca 143 m2, ako som vravel kazde podlazie ma vlastny rozdelovac, t.j. z kotla idu dve potrubia do kazdeho rozdelovaca a nasledne sa to rozdeluje. Mam raju 9K ktoru mam nastavenu na 7 kW maximum a teplotu na 32 stupnov ohrev. Po celu zimu nebol problem, nabeh podlahovky je do troch hodin a staci mi kurit 2-3x za den, 45 nebodaj 55 C voda do podlahy je podla mna problem aj v izolacii.
@qwoptu v tom vasom popise chyba resp. je opomenuty projektant! Bolo to navrhnute len kurenarom? Aj sebelepsi kurenar len zo skusenosti nemoze navrhnut system ktory pojde ako hodinky. (Dufam, ze to otec nebude citat :)) vela z nich sa ozaj trafi, no z casu na cas nieco moze vyskocit ako pravdepodobne u vas...
Aj v tomto stadiu by sa to dalo dalej komunikovat s projektantom... Zbytocne tuto jednu profesiu podcenuje vela ludi...
@qwoptu ten Vas cely nefunkcny system je vysledkom setrenia a setrenia.
Pri takychto typoch domov sa vzdy ale vzdy pouzije
Kotol
Anuloid
a bud jedno velke cerpadlo pre oba rozdelovace s pouzitim stromaxov pred rozdelovacmi , alebo top su dve cerpadla ku ktorym su na prislusnom poschodi priradi termostat.
+ to napajanie plasthlinikom rozdelovac je akosi rozsireny narodny sport v poslednom case proste same chyby za ktore si v 80% mozu sami zakaznici lebo beru najlacnejsich majstrov.
Vo vasom pripade to neberte osobne ked ste dom takto kupili nech si z Vasho pripadu zoberu ponaucenie ostatny.
@gkrivanek no pozor. Urcite som nesiel po najlacnejsich majstroch. Mam kilometre trubiek v podlahe. Vytapanych cez 200 m2, 3 rozdelovace a ziaden anuloid, ziadne pomocne cerpadlo, poschodovy dom. V zime aj ked nebol obyvany dom som topil na 21 stupnov a voda do podlahovky isla v priemere cca 35 stupnova.
Mimochodom zadavatel pravdepodobne kupil holodom s takou vybavou, takze kde akoze setril?
Vies aj poradit k veci obcas, tak to skus a hned nekritizuj.
@pistikus keby si sa furt ty stretaval s takymito pripadmi inak by si rozpraval.
Ved som pisal ze to setrenie nieje jeho pripad ked tak dom kupil.
V zivote ti v 3 podlaznom dome nebude normalne fungovat podlahovka s kotlovym cerpadlom.
Ake mas prietoky 0.4l / za minutu?
@gkrivanek este som to ladil, sem tam nejaky vzduch sa ukaze na poslednych vetvach ale je to okolo 0,8. Rozostupy mam ale 0,15 m a v kupelkach 0,10. Tak to v pohode staci. Teraz zateplujem, tak to bude uplne stacit.
@qwoptu výška od spodnej podlahovky po kotol je min 8 m, píšete o čerpadle 6 m. anuloid by chránil čerpadlo v kotli, ďalšie čerpadlo by zabezpečovalo prietoky . Je úplne jedno, či je v rozdelovači alebo v kotolni.
2 problemy:
- pripojenie kotla PEXALPEX 26x3 je poddimenzovane, hlavne ak mas po ceste T-cka s redukovanym prietokom, ktore vyrazne zvysuju hydraulicku stratu
- kotlove cerpadlo je na tuto zostavu prislabe (hydraulicka strata z poddimenzovanych prietokov, nevhodnej konfiguracie a vyskoveho rozdielu etazi
RIesenie je prerobit PEXALPEX bud na ocel 28mm alebo 32mm, pripadne PEXALPEX 40mm (ak uz teda), Tcka pouzit plnoprofilove, kotol s anuloidom a 2 cerpadlove skupiny v rozdelovacoch aLebo ako hovori @gkrivanek velke cerpadlo a Stromax. Ja by som zvolil skor riesenie s 2ma cerpadlami v rozdelovacoch
Dakukjem za prispevky
- Nemyslim ze nekde je unik - system drzi tlak, pocas 2 mesiacov co sa na to nesiahalo som nemusel dopustat vodu.
- Obhliadol to aj projektant, ktoreho zavolal developer (nebol to konkretne ten, ktory to projektoval). Zatial sa k tomu vyjadril len ze problem je podla neho v kotli. To vylucil kurenar - vymennik nie ke zaneseny, filter pred kotlom je priechodny, cerpadlo funguje, voda v systeme bola relativne cista.
- Kotol je 8m nad urovnou 1. podlazia - projektant mi ale povedal ze vytlak cerpadla a tato vyska spolu nesuvisia, ze sa to v kotli riesi expanznou nadobou. Vykurovane su len 2 podlazia - to 3.podlazie je v podstate len ciastocne podkrovie na vyuzitie priestoru pod stechou, kde umiestnili kotol.
Zatial 3 osoby na to mali viac-menej 3 nazory. Hlavne potrebujem aby to pred dalsou sezonou bolo funkcne, v ramci moznosti s co najmensou spotrebou elektriny a plynu a spolahlivo.
Jeden kurenar mi vravel ze do podlahy dava 18x2, druhy ze na prepojenie kotla a rozdelovacov dava plasthlinik 32x3 alebo med - to uz ale teraz nezmenim.
@qwoptu
najlepšie riešenie : anuloid, + dve čerpadlá pre každé podlažie
najlacnejšie: ešte jedno čerpadlo do série (elektronické) nastavené na konštantný tlak.
@qwoptu ak to je nejaky tipizovany dom ktory developer buduje od Komarna po Velku Lomnicu moze to byt malinko aj tento faktor. Jednoducho ak neberieme do uvahy prietoky mozno nie je hustota podlahovky vypocitana pre vasu stavbu v suvislosti so stratami domu a podnebneho pasma dostatocne! Poznam situacie ked maju ludia katalogovy dom, majitel sa rozhodne namiesto obycajnych okien dat velke francuzske dvojokna s dvojsklom namiesto trojskla, nepouzije ani polovicnu izolaciu ktoru stanovuje projekt a nadovazok ani jednu zmenu ktoru urobil nepretavi do zmeny kurenia a zvysenej tepelnej narocnosti. Teda na stavbe urobi investor 5 zmien ale kurenie ostava stale to iste. Cize popatrajte ci mate dodane na stavbe vsetko podla projektu. Zelam Vam, aby ste mal :) Len taka uvaha po obede
PS. s tym anuloidom to bude hrat urcite ovela lepsie...
@petermu V projekte vykurovania ktory som dostal je schema jednotlivych okruhov, pre kazdy okruh je uvedena dlzka, rozostup a prietok pre teplotu vzduchu 20 st. (v kupelni pre 24 st.). Potom je tam druh planovanej podlahy pre kazdu miestnost. Pripojenie kotla k rozdelovacom tam nie je presne zakreslene, spomenuta je plasthlinikova rurka 26x3 v stene. Tlakove straty tam nie su, neviem ci zvycajne byvaju.
To co je vidiet suhlasi s projektom, na to co je v stenach a podlahe snad dohliadol stavebny dozor. Rozostupy rurok v podlahe su podla termokamery 20cm - tak ako v projekte Prvy viditelny rozdiel oproti projektu je, ze okruhy, co maju uvedeny prietok 1.4L/min, maju realne 0,4L/min - preto je asi teplotny spad taky aky je (s akym sa ratalo v projekte nie je) a ked voda odovzda svoje teplo poteru, dalej v okruhu cirkuluje uz prilis studena aby vyhriala dom. Ak by som mal prietoky v sulade s projektom a nevykurilo by to, potom by som asi hladal ine priciny.
Inac dom nie je katalogovy, je z palenej tehly 30cm zatepleny doskami z mineralnej vlny 10 / 15 cm. Okna drevene s trojsklom.