rozhodujem sa medzi kondenzačnými kotlami - viessman, ferroli, immergaz resp. Junkers pre podlahovku, počul som veľa o regulácii ktorá je vraj rozhodujúca, ale vela mi to nehovorí. Predajcovia spomínajú skôr iné veci (horák, výmenník ...), ale v odborných fórach dávali na prvé miesto reguláciu. Kto poradí?
my sme dali Buderus GB162 - 15kw, je to novinka od Buderusu.
je super, zatial beží bez problemov, regulaci azda sa že je tiež celkom OK
tento GB 162 má aj výmenník z nového materiálu.
tak uvidíme
@martin1212 hm ťažká otázka :-) každý predajca si bude chváliť to svoje. Skôr sa spýtaj servisných technikov vo svojom okolí oni budú o tých kotloch vedieť najviac
len názor, opieram sa o domienky, resp. skúsenosti: predajca chváli svoj tovar, ako píše poliacik321, najviac vedia o tom servisáci, ale tiež nerobia všetky kotle. Prebieha tuhý súboj medzi výrobcami, už reklama o 107% účinnosti KK bola smiešna, fakt je, že oproti bežnému kotlu majú vyššiu účinnosť, ale pri nesprávnej prevádzke sa táto prednosť dá odstrániť. Kotol má tri základné zložky ktoré ovplyvňujú jeho kvalitu a životnosť : Výmenník, plynovú automatiku a reguláciu. Výmenník býva oceľový, liatinový, nerezový a z iných kovov. Má vplyv hlavne na životnosť, ale aj schopnosť prenosu tepla a veľkosť kotla. plynovú automatiku vyrába niekoľko výrobcov a všetci výrobcovia kotlov ich používajú. Regulácia je napokon najváčšou položkou ceny, pretože môže byť veľmi rozdielna. Ale aj najjednoduchšie kotly majú pripravené podmienky pre zapojenie ostatných regulačných prvkov. Každý kotol je určený na iné podmienky, keď mám technickú miestnosť, môžem si prvky ovládania a bezpečnosti rozložiť a umiestniť mimo kotla, ale keď chcem kotol zavesiť v byte do kuchyne, je dobré keď ovládanie, expanz a obeh, prípadne ohrev pitnej vody je integrované do jednej krabice. je to podobné ako s autami.
no my mame immergaz a ten neodporúčam, vobec nie sme sokojný neustále sa tam niečo kazí. Hned po pol roku sme museli volat servis,teraz ho máme rok a pol a stále je to o tom istom. Tento istý problém majú aj naši susedia, takže neodporúčam.
@martin1212 Akú máte tepelnú stratu domu = max. výkon? Orientačná rada: spodný výkon KK musí byť o veľa, veľa menší ako tepelná strata. Inak by kotol cykloval, čím sa zvyšuje spotreba plynu. Napr. ak máte tepelnú stratu 6 kW, treba kotol, ktorý má spodný výkon 2-3 kW. Horný môže byť hocijako veľký - u plynu čo najväčší, aspoň sa rýchlo ohreje TUV.
Dnes už hádam ani nie je novostavba (do 200 m2) ktorá by potrebovala kotol s výkonom 8-25 kW...
@blacksr :-| - to je to, čo som si myslel aj ja, nižší spodný výkon. vytáča ma, keď "odbornej" firme, ktorá porobila možno stovky zákaziek, mi povedia, že kotol kW a hotovo. bez ohladu na to, že by mi dal jednu otázku týkajúcu sa tepelných strát domu, mojich požiadaviek a podobne. Nepočul som o kotli, ktorý ma pri 24 KW hornom výkone spodný výkon nižší ako 5 KW. Neviem čo znamená cyklovanie a čo ho spôsobuje, ale pozdáva sa mi Ferroli Ecokoncept od 2.9 do 18 KW. Má Opentherm reguláciu (čo vraj nie je zlé) a robí s ekvitermikou. Vie niekto o Ferroli kotloch - aké sú?
martin, ja mam protherm 5,8-24kw tusim, dom ma vyratane straty 8kW. Ked som si preratal spotrebu za december 170m3x10,55=cca 1800kWh/(31dni x 24hodin)= priemerne straty za december 2,41kW. V noci viac, cez den menej. Keby som to mal dat na ekvitermiku, tak mi kotol bude cyklovat cez den, kedze na udrziavanie teploty 21,5stupna v dome cez den staci povedzme 1kW a kotol vie minimalne 5.
Ak ekvitermiku vypnes a prejdes na system on/off, tak vtedy straty domu idu bokom a zacne byt dolezity hlavne udaj tepelneho vykonu radiatorov/podlahovky. Ten je v drvivej vacsine vyssi ako minimalny vykon kotla, takze pri on/off kotol necykluje. Nevyhoda on/off kurenia je v tom, ze teplota v podlahovke kolise a trochu aj vyssiej vykurovacej teplote. Spotrebou plynu je on/off mozno trochu vyssie, ale povedal by som, ze to je zanedbatelne.
Takze ak chces ekvitermiku, tak nesetri na kureni, ak setris a pojdes do on/off, tak ti je jedno, aky ma kotol min vykon.
@martin1212http://www.vit.sk/vykurovanie/kotly_k...
Užívateľsky sa neviem vyjadriť, ale myslím, že by Vám stačil aj ten 1,9-10 kW. Akú máte tepelnú stratu domu?
Súhlasím s @poliacik321 a @jan45 ohľadom servisákov.
Je ich v tomto rozsahu zopár, napr. Geminox, Baxi, Junkers - pogooglite si.
Aj @hipisko má dobrý postreh a je fakt, že čím zateplenejší dom, tým sú zbytočnejšie "šperky" ako ekviterm a podobne.
Izbový termostat a hotovo.
Akú máte stratu, Martin? Šla by ešte znížiť? Potom by ste mohli ísť do lacnejšieho a jednoduchšieho riešenia.
@blacksr tepelná strata podľa zelená úsporám je zhruba 5 kW, ale neviem či som počítal správne. Dosť vecí som nevedel vyplniť. Vie niekto o podobnom jednoduchšom výpočte?
@martin1212
Spočítajte si plochy jednotlivých typov konštrukcií a aj ich U. Podľa lokality si v tabuľke nájdite výpočtovú teplotu (-12, -15, atď???) , teplota v dome +20°C a vyrátajte teplotný rozdiel. V prípade podlahy rátajte +5°C pod domom a teplotu podlahovky 30°C, čiže delta T = 25 °C resp. Kelvinov.
Orientačný výpočet:
plocha x U x rozdiel teplôt = hodnota vo W alebo kW
všetky čiastkové výsledky spočítate
pripočítate odhad na ohrev vetracieho vzduchu cca 1,5 kW (ak je to bez rekuperácie)
zaokrúhlite nahor kvôli netesnostiam či tepelným mostom
@hipisko Čo sa týka toho ovládania neviem, ekvitermika by vraj mala byť samozrejmosť kvôli pomalému nábehu. Aby sa dom neprehrieval, alebo nebol studený. Dúfam, že to bude robiť systém za mňa, a nebudem musieť zasahovať.
@blacksr - Re: no to si mi teda pomohla - si nejaká dobrá... :-) Ale ja sa nechytám. Pozeral som si údaje o materáloch ale niečo som našiel udané v U a niečo v R. A tieto ostatné veci čo uvádzaš ... Vieš mi s tým pomôcť?
Info o dome, (ak sa ti bude chcieť) :-)
Takže múry U 0,23 - 140 m2 (hr 440 mm), stropy 145 m2 - vata R 5,6 230 mm, okná U 0,7 - 22 m2, podlaha 115 m2 - U 0,04 (údaj výrobcu, neviem akú hrúbku mali na mysli, ja dávam 100 mm). Staviam pri Nitre - normovaná min. teplota -11 stupňov. dík vopred
@martin1212 no ja mam on/off a montovany dom. Ano, dom, ktory ma malu akumulaciu, Ak necham v izbe cez noc zapnuty pocitac, tak pri teplotach okolo nuly mam tu izbu (10,5m2) citele teplejsiu. Napriek tomu nemam ziadne rozdiely teplot. Na termostate aj pri -20 sa pohybuju teploty od 21.0 po 22,0. Kurenie je nastavene na 21,5, termostat zapne kotol ked klesne na 21 a vypne ked stupne na 21,5. Ok obcas ide aj na 22,5. Ked termostat zapne kotol, tak podahovka ide hodinu, kym sa teplota zacne dvihat. Ak sa zapne kurenie o 6tej rano, tak povedzme o osmej vypne a podlahovka vypusta naakumulovane teplo dost dlho(odhadom 5-6hodin?). Ak svieti slnko a rano si robim napr pizzu v rure, tak teplota stupne na 22,5....
Ja osobne vyhody ekvitermiky oproti on/off nevidim take vysoke, aj ked ekvitermika ma asi viac plusov ako minusov oproti on/off . Ale to sa uz pustame do debaty mimo mojich skusenosti, kedze som ektiermiku nikdy nemal.
Jediny dovod, preco nemam ekvitermiku (pripravu - vyvedeny drot mam) je, ze som chcel usetrit na kotli a zaroven mam dva okruhy, ktore mi protherm nezvladne riadt oddelene. Ale neberiem to ako nevyhodu, tepelnu pohodu doma mam.
trošku sa vrátim k tým plyn.kotlom a ich spodnému výkonu. Každý by chcel aby kotol moduloval od 0,00001 kW vyššie ale spodnejší výkon kotla neskutočne opotrebováva horáky kotla a skracuje ich životnosť.
@poliacik321 - čo spôsobuje to optrebúvanie hoákov? časté zapínanie? nedeje sa to aj pri vyššom spodnom výkone kotla a dajme tomu ekvitermike pri spomínanom cyklovaní? cyklovanie je zrejme niečo ako časté zapínanie a vypínanie kotla. alebo sa mýlim?
@poliacik321 Tí výrobcovia, ktorí majú v ponuke kotly so spodným výkonom napr. 1,2,3 kW, nerátajú s týmto už pri navrhovaní horákov? Aby tomu zabránili.
@martin1212 cyklovanie kotla nemá s opotrebovaním horáka nič spoločné pri častom cyklovaní kotla sa opotrebuváva zapalovacia automatika a zapalovacie elektródy. Preto väčšina kotlov má anticyklačný režim ,ktorý nedovoľuje časté zapínanie kotla
@blacksr niektorý rátajú len tam sa to odrazí na cene kotla. Totiž pri nízkom výkone horí plyn blízko horákov a tým ich ničí . Preto niektorý výrobcovia používajú kremíkové, keramické horáky. neviem či som to dosť vysvetlil najlepšie to človek vidí na plyn. šporáku kedy ten plameň je od horáku vzdialený cca 2-3mm a čím nižší výkon tak je plameň bližšie k horáku a tým sa opotrebuváva.
@poliacik321 Vieš odporučiť nejakú značku kotla? Ja pozerám po kotly Ferroli Ecoconcept ako som už raz písal - ten má keramický horák, a nejakú predzmiešavaciu komoru. Píšu aj o výmenníku z hliníkovej zliatiny a podobne. Celkom ma zaujali. čo Vy na to?
@blacksr ďakujem krásne za prepočet. x-) mne vyšlo 5 kW, možno som niektoré veci prikrášlil. :-) niektoré premenné, vetranie, tepelné mosty a podobne mi nehovorili nič. ty budeš mať niekde okolo 3 -4 kW, keď riešite pasívny dom?
@blacksr co okrem zvysenia hrubky izolacii, dobrych okien, rekuperacie a snahy o zateplenie detailov treba este spravit na znizenie tep. straty v murovanom dome?
No nieviem ci je najdolezitejsie vyberat kotol podla kvality regulacie, skorej podla celkovej kvality,...
ako servisak by som odporucal vyberat z kotlov Baxi, Buderus a Viessmann.