Máme starší elektrický bojler a ideme montovať kotol. Ak by mal kotol aj prietokový ohrev vody (čo nie je až taký rozdiel v cene) - je možné vodu prehnať cez prietokový ohrievač na nejakú rozumnú teplotu a potom ju posunúť do bojlera, ktorý by len stabilizoval a udržiaval teplotu (napríklad pre obehové čerpadlo)?
Zdravím Vás,
napíšte mi ešte doplnenie :
- počet osôb trvalo obývajúcich dom, počet výtokových armatúr, výkon kotla s prietokom s ktorým uvažujete, tepelnú stratu domu (ak ju nemáte tak kubatúru obstavaného priestoru), stav zateplenia
- ak som to pochopil správne chcete využiť starý boiler, a z kotla s prietokovým ohrevom chcete napojiť na vstup studenej vody do boilera, t.z. pri otvorení armatúry chcete vodu hnať cez prietokový ohrev kotla do boilera a využiť ako primárne médium zemný plyn.
presne tak. S tym ze v pripade odstaveneho kotla alebo kotla na minimalnom vykone by fungoval bojler normalnym sposobom.
Kotol chceme primarne pouzit na temperovanie domu podlahovym kurenim (v zime tam zatial nebudeme byvat), ale ze keby sme tam nahle dosli tak aby bola tepla voda.
Rozdiel medzi kondenzacnym kotlom "s moznostou externeho zasobnika" a kotlom od toho isteho vyrobcu s prietokovym ohrevom je 100 eur. Tak ma napadlo ze radsej pridam 100 eur a budem predhrievat vodu pre bojler - cim usetrim na elektrike.
Obehove cerpadlo tam zatial nebude, cirkulacne potrubie sme zablendovali.
dom ma velku tepelnu stranu, pretoze este nema fasadu. Na teplu vodu sa budu pouzivat len 2 vytoky - kuchyna a sprcha.
Ma to byt docasne riesenie, kym dom nie je trvalo obyvany.
@vladoss pokiaľ tam máte 2 výtoky pre kuchynu a sprchu na boiler by som do tohto systému vôbec nedal. v podstate keď by ste otvorili obidva prietoky okamžitý výtok spolu pre kuchyńu a sprchu bude maximálne v rozmedzí 0,08-0,1 l/s 55 st.vody. Pokiaľ máte kotol napr.14 kW výkon ten preskupí pri zvýšení prietoku cez ohrev celý svoj výkon do ohrevu teplej vody a dokáže pokryť celú Vašu dodávku z 10 st.C na 55 st.C dokáže tento výkon ohriať prietok na 0,08 l/s. Pokiaľ bude 50 st.výstup dokáže ohriať 0,1 l/s takže úplne pokryje Vaše potreby pre teplú vodu.So zvyšujúcim sa výkonom kotla bude zohrejete väčšie prietoky (do veľkého výkonu by som zase nešiel, kvôli tepelným stratám vykurovania). Pokiaľ neplánujete pridať ďaľšie výtokové armatúry do zásobníkového ohrevu by som ani nešiel. Pokiaľ ich však plánujete neskôr pridať, resp.v dome bude viac ako 3 osoby zvolil by som zásobníkový ohrev pretože plynový kotol automatikou plne spolupracuje so zásobníkom teplej vody.
Pokiaľ máte dom ktorý nie je zateplený a na 100% ho zatepľovať budete radšej zvoľte nižžší výkon a pozorne si odsledujte dolnú modulačnú hranicu, pretože pokiaľ ho zateplíte potreba tepla sa lineárne zníži s hrúbkou zateplenia.
@maros_kollar ale ešte som chcel k tým osobám, pokiaľ bude v dome aj X osôb a počet armatúr ostane nič to nezmení na fakte že prietokové podmienky ostanú konštantné, pretože armatúru jednoducho viac neotvoríte. Zásobníkový ohrev by som volil len v tom prípade ak by sa zvýšil počet výtokových armatúr.
dokonceny dom bude mat 8 vytokov teplej vody s cirkulaciou, 30cm Ytong a 10cm PS, 150m2 vykurovanej plochy podlahovym kurenim a potrubie vyvedene na strechu na solar (zatial bez panelov). A budu tam 4 osoby (zatial :-) )Na to by som pouzil uplne ine zariadenie - ale to bude najskor o 3 roky.
Keby som teraz kupil "poriadny" kotol, tak v case ked ho zacnem realne vyuzivat uz bude davno po zaruke. Preto rozmyslam ze na to obdobie pouzijem najlacnejsi kondenzacny kotol hlavne na temperovanie v zime (okolo 1000e)
V podstate sa rozhodujem medzi dvoma docasnymi rieseniami:
1. kotol 2-12kW a tepla voda v lete elektrickym bojlerom
2. kotol 3-24kw s prietokovym ohrevom (o 100e drahsi) - bojler pouzit ako zasobnik, ktory by sa v prechodnom obdobi rychlesie a mozno aj lacnejsie ohrial
Ako vyhodu 1. riesenia vidim vyrazne nizsie naklady pri nepretrzitom chode na minimalny vykon
Projektovany vykon kotla pre hotovy (zatepleny) dom je 15kW - takze druha moznost je riadny "overkill', ale kym tam nie je fasada, tak sa to hodi.
Nie som odbornik takze neviem ci to cele ma logiku...
@vladoss Viac zatepliť, 10 cm je málo. Samozrejme, nielen steny.
Netreba špekulovať s kombináciou el. ohrevu TUV. Všetko plynom, aj v lete - je to lacnejšie. A solár sa Vám neoplatí pri plyne.
Ak kotol, tak radšej so vstavaným zásobníkom 45 litrov a ako kúrenie, tak aj celoročnú prípravu TUV riešiť plynom.
Ten kotol číslo 2 je aký presne? Výrobca + názov.
ok, pouzijem teda 12cm, ale ako hovorim bude to az o par rokov. Krov ideme izolovat uz teraz 29cm isoverom (0,033)
Teraz riesim docasne riesenie, hlavne aby v zime v dome nemrzlo - a ak tam prideme v januari na vikend odpratat sneh a sankovat sa na svahu za dedinou, aby sme si to vedeli vykurit a mali aj teplu vodu. Bojleru trva nejaky cas kym zohreje vodu - kotol by mu pomohol.
Kotly su immergas victrix 12 X a druhy je victrix 26 (nie zeus 26, len cisto 26). Predpokladam ze 3-4 roky vydrzi bezat bez poruchy lubovolny kotol. Bojler je uz stary, mozno tie 4 roky ani nevydrzi :-)
Inac moja paranoja z prietokoveho ohrevu suvisi s extremnymi vykyvmi teploty pri sprchovani. Bud si kupim termostaticku bateriu za 150, co vyriesi kupelku, alebo pouzijem stary bojler a vyriesi to vsetky armatury.
@maros_kollar este taka prakticka otazka, lebo netusim jak vlastne funguje kotol pri temperovani - vykon si nastavujem ja sam, alebo si to on nejak odhadne termostatom? Ak ho napriklad pustim na 2 kW (to sa tam nejak nastavuje?) nech ohrieva vodu a tlaci ju do podlahoveho kurenia, staci to na temperovanie proti zamrznutiu? Alebo tam treba nejaky termostat, nastavit ho napr. na 5C a nech si kotol sam zvysuje vykon ked treba? Alebo sa kotol aj sam vypne ked uz je teplota vysoko nad 5C? Alebo sa nevie sam vypnut, iba znizit vykon na minimum?
@vladoss štandardne si môžte vybrať. buď si nastavíte termostat, ktorý si umiestnite do najchladnejšej-charakteristickej miestnosti. Termostat nenastavíte na teplotu interiéru nižšiu ako 5 st.C. T.z.že je to najnižšia temperovacia teplota. Pokiaľ teplota v interiéri klesne pod 5 st.C kotol zopne a ohrieva sústavu kým termostat nedosiahne 5 st.C . Čím budete mať menej zateplenú obalovú konštrukciu tým bude väčší počet zopnutí, doba ohrevu a spotreba plynu vyššia. Iným prípadom je ekvitermika. Teplotu vody udáva vykurovacia krivka a jej strmosť resp.plochosť, ktorá sa dá nastaviť na kotli. V tomto prípade by ste mal všade termostatické hlavice a kotol by na základe bodu na vykurovacej krivke zohrieval prívodnú vodu do sústavy. Osobne by som to riešil prvým spôsobom, pokiaľ chcete temperovať objekt. Zvoliť najchladnejšiu miestnosť osadiť izbový termostat cez dvojžilový kábel ho pripojiť na svorkovnicu a nastaviť ho na 5 st.C. Neosadiť v tejto miestnosti termostat.hlavice, do všetkých ostatných ich osadiť a nastaviť na protimrazovú ochranu.
K ostatnému to popíšem neskôr ešte som si to nestihol prečítať. @blacksr myslela určite väčší nárast, skúste si to prepočítať na cenu materiálu a urobiť porovnávacie riešenia. myslím si že nárast ceny práce z 10 cm na 15 cm nebude evidentný, porastie len cena materiálu, ale to je vec komunikácie s montážnou firmou.
@maros_kollar hm... na podlahovom kureni termostaticke (a ani ziadne ine) hlavice nie su...
"kotol zopne" znamena ze ide akokeby na nulovy vykon a ked teplota klesne pod 5st tak sa zapne? na aky vykon sa zapne? minimalny (2kW), alebo maximalny (napr.12kW)? Aka tepla voda ide v takom pripade do podlahoveho kurenia? Ohrieva sa vzdy na 40C, alebo napriklad len na 10?
Zateplenie budem riesit ovela neskor. 20cm je uz vela - dom na to nie je stavany. Ledazeby sa to dalo na velke rovne plochy a okolo "detailov" (okna, dvere, podhlady, vnutorne uhly) dalo povodnych 10cm
riešil som
sú aj pre podlahovku, ale v kombinácii s vysokoteplotným vykurovaním http://www.univenta.sk/katalog/podlah..., čo nie je Váš prípad. Ale máte pravdu varianta s termostatom je nevhodná pri trvalom obývaní interiéru, z hľadiska samoregulačného efektu a dlhej odozvy pri zmenách nastavenej interiérovej teploty. V prípade ekvitermiky sa kotol bude chovať podľa vykurovacej krivky a jej strmosti. Kotol bude modulovať svoj výkon a bude snímať teplotu prívodnej vody a podľa toho bude zvyšovať svoj výkon, resp.ho znižovať. Ak si nastavíte ekvitermiku, a tú najplochšiu krivku budete podľa mňa interiér prekurovať(pri temperovaní), ale určite existuje i kombinovaná funkcia s termostatom pre temperovanie interiéru. Existuje tiež varianta myslím že ju má Viessmann kedy si nastavujete viac druhov prevádzok, kedy viete kombinovať napr.hlavný režim cez ekvitermiku, a redukovaný útlmový režim cez termostat, a opačne. Teplota podlahového vykurovania je napr 45 st.C pri výpočtovej vonkajšej teplote. Pri vyššej teplote napr.0 st.C bude táto stredná teplota lineárne nižšia 30 st.C zase to závisí od nastavenia strmosti ekvitermickej krivky.
@vladoss Kotol s prietokovým ohrevom si nedávajte. Dajte si so vstavaným zásobníkom. Problém so skákaním teploty vody nebude. Popravde, stále akosi nemôžem pochopiť, aký prínos má mať el. bojler. Akurát čo Vám predraží TUV.
@vladoss kotol s prietokovým ohrevom je dobrý pri krátkych vzdialenostiach kotla od výtokových armatúr, s tým že ich počet by bol maximálne 2-3. Záleží tiež koľko ľudí obýva dom. U Vás to narastie z 2 na 8 výtokov čo pri otvorení viacerých armatúr nebude kotol schopný zohrievať. Kedže kvôli tepelným stratám je výhodnejšie zvoliť nižší výkon. Osobne by som zvolil kvalitný kondenzačný kotol s výstupom do kúrenia a výstupom pre špirálu pre nepriamy ohrev v zásobníku. Tieto vývody na ohrev TV by som zaslepil, a používal kotol len na temperovanie priestorov. Tým pádom budete mať kvalitný kotol, s prípravou, kde si neskôr dokúpite zásobník teplej vody(4x50l=200 litrov) od rovnakého výrobcu. Automatika bude potom spoľahlivo spolupracovať so zásobníkom. Kedže to chápem tak že teplú vodu budete chcieť mať len v prípade že budete na stavbe, na nejaké rýchle umytie (asi počas výstavby). Preto som zvolil riešenie pri ktorom Vám nebude cyklicky chladnúť zásobník TV a doplníte ho potom. Čo sa týka tej dočasnej prípravy teplej vody pre 2 armatúry pre skromné sprchovanie resp.umývanie stačí i malý elektrický boiler do 30 litrov, ktorý pustíte len chvíľu predtým než ho využijete. Ušetríte si tak náklady na zbytočné kupovanie kotla s prietokom.
@blacksr ak je dom projektovany na zateplenie 10cm, tak su tam urcite detaily, uhly, podhlady, ramy, ktore pocitaju s touto hrubkou.
Ak sa hrubka zdvojnasobi, zateplenie sa okolo tych detailov jednoducho nevojde.
Alebo kvoli tomu aby som si napriklad neprekryl vchodove dvere pod podhladom, musim po celej stene podhladu a aj celeho stropu podhladu stencit izolaciu na 10cm. Aky to ma potom vyznam ked cez izby nad podhladom a vedla podhladu bude aj tak unikat teplo?
@vladoss Jasne, takéto obmedzenia sa vyskytnúť na stavbe môžu, ak je presah strechy malý. Pri oknách nie je problém: osadia sa zarovno vonkajšieho lícu muriva a fasádna izolácia tak môže byť aj 20-25 cm hrubá.
Na konštrukcie, kde sa pridať izolácia dá, pridajte. Kde sa pridať hrúbka nedá, je možnosť použiť zatepľovací materiál v menším prestupom tepla. Napríklad biely EPS nahradiť šedým. V prípade takejto náhrady však zohráva úlohu fakt, o koľko bude tá lepšie izolujúca izolácia drahšia - či nebude neúmerne drahšia a teda, či sa oplatí.