Ahojte, poradte prosím. Sme v štádiu hrubej stavby so zakrytím, bez okien. Po mnohých chybných rozhodnutiach sú informácie takéto: murivo Porotherm Profi 38, podpivničený, úžitková plocha 155 m2, komín Schiedel Absolut, okná budú Salamander Blue Evolution 92. Tepelné straty boli vypočítané do 5 kw, ale už presne neviem koľko. Vyšlo to na NED, vraj blížiaci sa k pasivu, ale to sme nedali.
Ide o to, že potrebujeme poradiť s vykurovaním. Čo chceme (kedže máme už komín) tak krb na občasné prekúrenie (uvedomujem si robotu s ním, bývam v takom dome aktuálne kde krb je), chceme rekuperáciu, elektrokotol, elektrickú podlahovku, systém od logitexu - 1,5 kwh elektráreň a cca 150 l bojler. Ide mi o to, čoby sa dalo zlepšiť, alebo ako to nastaviť inak s tým, čo už je dané. A chcem sa spýtať na rekuperáciu - pasívnu či radšej aktívnu? aký je rozdiel hlavne v cene? Máme aj vyvrtanú studnu na pozemku, tak ma napadlo či by sa dala použiť ako zemný register na chladenie vzduchu v lete, je hlboká okolo 17 m. Dakujem za rady.
skus si dat nacenit tuto "kombinatoricku" sustavu a potom venuj par eur na projekt vykurovacieho systemu cloveku, ktory tomu na rozdiel od teba rozumie. usetris nielen peniaze ale aj neprijemne "zistenia".
@nika1914 Nevidim ziadne vazne chyby, zrusil by som logitex, lebo je rovnako ako solar zbytocne drahy a nenavratny. Bojler bud obycajny s elektrokotlom alebo s tepelnym cerpadlom sinclair. Ak je komin, nemusi byt aj hned krb, okrem toho na obcasne zakurenie stacia krbove kachle s nizkym vykonom. Rekuperaciu pasivnu, aktivna je draha, zbytocna a funguje uplne inak.
Ak vies urobit pasivne chladenie zo studne svojpomocne /ale studne tusim treba dve/, mozno cenu predychas. Na kluc stoji 100 Eur / m2 s DPH.
Na chladenie /a tiez velmi lacne kurenie/ staci klima za par sto az 1000 Eur.
@nika1914 Ja som trochu z tých informácií zmätený.... :-)
Na 1 strane špičkové materiály a riešenia (logitex, rekuperácia, okná blueEvo...), na strane 2. tehla porothem 38(!) cm.
Škoda, že nepíšeš, aká bude hrúbka tepelnej izolácie... Myslím, že projektant, znalý projektovania NED na pomedzí pasívneho štandardu, by asi porotherm 38 nevybral, ale išiel by do čím tenšej tehly (alebo ešte užšej vápennocementovej tvárnice) a čím hrubšej tepelnej izolácie.
Ale môj názor je: Pokiaľ je uvedený dom skutočne vymyslený (a stavaný) tak, že jeho tepelná strata bude okolo 25 kWh/m2/pa (pretože to je pmedzie medzi nízkoenergetickým a psívnym štandardom), vôbec to netreba s kúrením preháňať. Na vykrytie "špičiek" tam predsa máte ten kozub (alebo krbovú pec). A tak, ako @peto99 , ani ja sa nedomnievam, že by ste tam narobili nejaké "vážne chyby"....
A tak, ako radí @bozsky_kaja: napíš na to vetranie.sk, že čo oni na to, ale to už treba napísať skutočné parametre, a všetky, nie, ako si to opísala tu... :-) Ale nie je dôvod na paniku, myslím si... ;-)
@nika1914 aktivnu rekuperaciu nie, ostatne zavisi od parametru potreby tepla na vykurovanie v kWh/m2/rok. Najdi ten udaj a potom budeme vediet lepsie poradit.
Tak to je teda zaujimava kombinacia. Evidentne islo projektantovi o Acko a to za kazdu cenu.. Ale ked si tuto kombinaciu das nacenit, tak sa asi na to pismenko s kludom vykasles..
Najdrahsi komin, pritom krb len na obcasne kurenie (ked tak, dajte si uz radsej nerezovy). Draha elektraren.. Chladenie zo studne - k tomu asi myslis tepelne cerpadlo.. Same drahe hracky, pritom uplne zbytocne, lebo dom bude na hranici s pasivom. Navratnost presahujuca zivotnost tej techniky.
@leonardom
mal som rozne napady - napr. som rozmyslal nad 1 okruhom solanky napojenym na solarny panel, ktory by som zapinal len v zime, aby som predohrieval vzduch rekuperacie. nakoniec sme to vyhodnotili ako hlupost.
ale mali moj projekt a vyhodnotili sme ho a cakam na cenovu ponuku.
@bozsky_kaja rotacny vymennik nepotrebuje predohrev a stoji rovnako ako ostatne rekuperacie, vykopavas otvorene dvere. Dolezitejsi je doohrev vzduchu ako ochrana pred zamrznutim vymennika, aby do izby nefukalo ako na Sibiri :-D
Ahojte, všetkým vám veľmi pekne dakujem za rady. Tepelnú stratu som pozrela a je 2,67 kW.
Aby som to vysvetlila. Projekt na dom na robil niekto uplne iný, ako ten čo nám rátal tepelné straty. Projektant nám urobil klasický dom navykurovanie na pelety, zateplenie dosť slabé... takže by sme prekúrili gate. Takže, ja po rozhliadnutí sa na MS som sa rozhodla že chcem niečo lepšie a presviedčala som o tom manžela. nakoniec sa mi to podarilo. Našla som si pána,ktorý nám vypočítal TS, tiež ho tu niekto chválil a dal nanho kontakt. S ním som kopec vecí riešila a veľmi nám poradil.
Zateplenie -vonkajšia fasáda 20 cm EPS F, podlaha 25 cm EPS 100, strop 45 cm minerálnej vaty s lambdou 0,039.
Prečo tehla 38 ? ....... toto bolo myslené ako to chybné rozhodnutie... nakoľko sme začali stavať podľa projektu pôvodného a tehlu sme mali už kúpenú pred začatím stavby a až potom som zistila že NED a PD sú dostupné aj pre obyčajných ľudí...tak sme ju už použili...
A prečo je Logitex zlý? mne sa za bojler a 1,5 kW elektráren nezdalo tak veľa 2500 e, či je to moc? v tom sa ja nevyznám fakt...
A to chladenie studňou som práve myslela že bude lacné riešenie kedže ju už máme vykopanú...ale manžel sa bojí že tam je vlhkosť a mohli by sme mať s tým v dome problémy...
aha...a zaujíma ma, či pasívna rekuperácia aj doohrievava vzduch zvonku? ako to vlastne funguje?
A ako inak by sa dala dohrievať voda v bojleri okrem fotovoltaiky ? aby to bolo lacné? len elektrinou?
@peto99
pozri, neviem vsetko. keby som vedel, tak som urcite skaredy :-D :-D :-D :-D
na CONECO som sa dozvedel, ze najvyssia ucinnost rekuperacie v zime je pri 0-2celzia. cize solanka bude zohrievat len na tu teplotu priamo riadenim z rekuperacie.
pre mna je najpodstatnejsie leto, aby som nemusel riesit aktivne chladenie.
@nika1914 logitex ma kontakty na vladu, takze si asi vybavi dotaciu, vtedy sa uz system oplati.
Pri pasivnom chladeni zostava v dome vysoka vlhkost, mm ma pravdu. Treba nachystat kable na klimu.
TUV sa da ohrievat lacno bojlerom s tepelnym cerpadlom, uspora je rovnaka ako u logitexu, cena menej ako polovicna /600-1200 E/.
Existuju pasivne rekuperacie s doohrevom vzduchu /cca 2000E/, takze staci nastavit teplotu a intenzitu vetrania, a viac sa netreba starat. Jednotka nezamrza, a vzduch doohrieva automaticky na pozadovanu teplotu.
Tehla 38 nie je chyba, prave naopak. Bude lepsia izolacia hluku a tienenie elektrosmogu, okrem inych vyhod. Gratulujem.
@peto99 normalne som sa zlakol, ze niekomu nedoporucis klimu do baraku :), ty snad z toho mas provizie :-p. Mimochodom, energia sa nestraca, cize je absolutne jedno ci ju dodas pred alebo za vymenikom :).
@majkoj energia sa nestraca, ale ked nemas elektricky ohrievac, zo zemneho vymennika v mrazoch nedostanes 22 stupnov do domu, obavam sa, ze ani 18. Mna by zena s takou rekuperaciou vyhodila.
Ak mas riesenie, ako chladit bez klimy zo studne za rozumne peniaze, a vyriesil si aj vysoku vlhkost v dome, treba o nom napisat. Cena 85 bez DPH je pre inu kategoriu ludi. Ani svojpomoc nebude lacna. Alebo si uz znizenie vlhkosti vyriesil?
Okrem toho som odporucil iba kable na klimu :-D , lebo nie kazdy dom treba v lete chladit. Napriek vsetkej snahe, zatial nic lepsie za normalnu cenu neexistuje, a kvoli dvom tyzdnov v lete nema zmysel instalovat chladenie za min 10000.
@majkoj No mne sa to az tak jedno nezda ci je dohrev pred alebo za vymenikom, ked napriklad zapnes predohrev na 21 a z interieru pojde 21stupnov na co nam bude ta rekuperacia?Podla mna cim bude nizsi rozdiel teplot tym mensia ucinnost.
@peto99 je asi majitel velkoobchodu z klimami ked to propaguje v kazdom prispevku :-D
@jozko07 predohrev sa pouziva iba v mrazoch, okrem toho aj pri velmi ucinnej rekuperacii je treba niekedy vzduch dohriat.
S predajom klimy nemam spolocne nic, ale odporucam ju aj na kurenie /ak uz nie je mozne iny usporny zdroj, lebo mam osobnu skusenost. Nie kazdy potrebuje platit zavratne sumy za nove technologie, ked sa da pohodlne byvat za zlomok ceny pasivneho chladenia.
Na predchadzajuce otazky som nedostal odpoved @majkoj :
1. co s vlhkostou v dome v horucavach
2. aka je ucinnost chladenia zemnym vymennikom, ked ma teplotu 20 stupnov, a vonkajsi vzduch v noci ma 16 - klima by mala byt predsa uspornejsia
3. aka je ucinnost kurenia zemnym vymennikom, ked ma teplotu 3 stupne a vonku je pritom 7 stupnov
4. to iste plati pre ohrev TUV: ak ohrievam vodu tepelnym cerpadlom a vonku je dnes 10 stupnov, ohrejem ju asi lacnejsie, ako zemnym vymennikom, ktory ma teraz 3 stupne
@peto99
1. vobec nic :) ja tu 60 percentu vlhkost bez ujmy prezijem.
2. vies ked nemas titernu vymenu plochu ako v klime, ale 100-200m2 nepotrebujes na to 10C ak pri klime. A nemusis robit v baraku prievan aby si to rozfukal z jedneho miesta do celeho baraku. Klima usporenejsia byt nemoze, pretoze pasivne chladenie potrebuje na prevadzku 150W, kdezto v tvojej klime bezi kompresor a ventilator.
3. neviem co je kurenie zemnym vymenikom.
4. Priemerna teplota pocas vykurovacej sezony, ktora ma cez 200dni je 3,8C, nie je podstatne ci ohrejes vodu dnes lacnejsie, ale ci ju ohrejes lacnejsie pocas celeho roka. A to ze je teplota nad 0C vonkoncom neznamena, ze Ti nenamrzne vymenik, ktory musis potom draho odmrazovat. a akoze vlastne odmrazuje vymenik tvoja klima ? zcne chladit barak, ci zapne rovno spiralu ?
A porovnavat nejake instalacne naklady mozeme potom, ked budes mat moznost vykurovat a chladit kazdu miestnost.
@peto99 O tom som ani neuvazoval ze by predohrev isiel stale bol to iba priklad ze aj ked sa nestraca tak zniizuje ucinnost vymennika a to uz nie ze nic neprinasa ale priamo odnasa.A ako si sam povedal sluzi na dohriatie vzduchu takze je proti logike zohrievat pred vymennikom.Toto ste tu riesili ci nie?Ohladom klim nic zle som tym nechcel povedat som rad ze robis osvetu:)
@jozko07 pasivna rekuperacia ma predohrev alebo doohrev vzduchu. Rotacny vymennik nepotrebuje predohrev, lebo nezamrza. Takze je aktualny doohrev. Ziadna rekuperacia nema taku ucinnost, aby z -10 vonku fukala +20 dovnutra. Vtedy sa to riesi ohrievacom, alebo zemnym vymennikom. Zemny vymennik stoji minimalne niekolko 100 Eur a viac, a je nehygienicky, lebo sa v nom tvori kondenz a potom aj plesne. Tie by si asi dovnutra fukat nechcel.
Ak predohrievam alebo doohrievam spiralou, spotrebujem rocne par Eur az niekolko desiatok Eur, co je iba zlomok investicie do zemneho vymennika, a neriskujem problemy s hygienou vzduchu. Buducu zimu zmeriam spotrebu rekuperacie.
O znizenej ucinnosti vymenika doohrevom nema zmysel ani diskutovat, pretoze naklady na ohrev su zanedbatelne. Rozumiem fobii stavitelov EPD z kazdej tepelnej straty, ale toto je mimo relevancie, navyse s potencialnym zdravotnym problemom.
@majkoj 1. pohoda sa znizuje zvysovanim teploty a vlhkosti. 60 percent v zime pri 21 je inych ako v lete pri 26. navyse byva vlhkost v lete vyssia ako 60.
2. nerozumiem spotrebe 150 W na chladenie, iba pasivne obiehana 20 stupnova voda v trubkach nema sancu rozpaleny dom ochladit, a menej tam aj tak ist nemoze kvoli kondenzu
3. otazka je, kto kuri lacnejsie: klima pri 7 stupnoch, alebo TC zem-voda pri teplote solanky 3 stupne, to iste plati pre TUV
Priemer rocnej teploty /a teplotne extremy/ je iny v horach, iny v BA. Otazka nie je, ktory system je lepsi, ale ktory sa pri zohladneni vysky investicie a ucinnosti chladenia a kurenia viac hodi do chladnejsej a teplejsej oblasti. V horach mozno staci pasivne chladenie zo zemneho vymennika, v BA by som musel robit studne, a mozno by aj tak v extremoch nestihalo, a klimu by som kupil aj tak. A ked ju uz mam, moze rovno aj kurit. A kedze mame silne mrazy par noci v roku, a pod nulou v noci par tyzdnov v roku, nedava zmysel stavat zemny vymennik, ktory setri na kureni a TUV hlavne v mrazoch.
okrem toho, pasivne chladit podlahou este stale mozem, staci napojit podlahovku na studnu. Ale neverim, ze to bude ucinne, a nechce sa mi zbytocne vyhodit peniaze.
@majkoj
@peto99
na pasivne chladenie potrebujes 2 obehove cerpadla so suhrnym prikonom cca 150W, co je na tom nepochopotelne ? Skusme neriesit tvoje pocity ale cisla. Skusme nieco realne. V dome je 22C 60percentna vlhkost a teraz prosim ukaz ako si dosiel k
a) Aky chladiaci vykon ma stropne chladenie pri danej teplote vody
b) Ako si dosiel k zaveru, ze menej ako 20C nemoze do trubiek ist.
3. Na to ti neviem odpovedat s TC zem vzduch nemam skusenosti.
@peto99 ja stale neviem odkial mas ze pasivne chladenie vyjde na 10.000... Asi si zabudol napisat ze to je aj s kurenim, bojlerom, TUV a tepelnym cerpadlom. :-)
@abobo ok, ked nemas zemny vymennik ani tepelne cerpadlo zem-voda, potrebujes dve studne a vsetko k tomu, kolko by to stalo? vrtana studna 1 m za 40 Eur, dve studne za 2000-3000? zem-voda nema skoro nikto, ani ja ho mat nebudem
@peto99 Ja by som ti odpovedal na bod 3. Zemny vymennik bude ucinnejsi, lebo voda ma vyssiu tepelnu kapacitu ako zvduch. Pri solanke mas na vstupe 3°C a na vystupe 0-1°C. Pri vzduchu mas na vstupe 7°C a na vystupe mozno -10 az -15°C. Ten rozdiel vo vyparovacej teplote moze byt tak 10°C v neprospech vzduchu. To je aj dovod, preco mava zem/voda v priemere COP o 1 vyssie ako vzduch/voda.
Má tu niekto skúsenosť s chladením v podlahe či už pasívne alebo aktívne. Ak by išlo do podlahy 19-20C, nie je to pocitovo nepríjemné? Myslím chlad od nôh a tak... Stropné chladenie v pohode, ale čo podlahové? Ako zabrániť orosovaniu a teda vzniku vlhkosti v podlahe?