Ahojte, ako by ste riesili kurenie v kupelni murovaneho domceka (30cm ytong len obvodove mury, zvysok drevo), vyuzivanom ako chalupa. Planujeme aj krb a z neho rozvody do izieb. Do kupelne uvazujeme bud suche podlahove kurenie alebo elektricky rebrovy radiator...
elektricky rebrik a plus z krbu prieduchy na teply vzduch...vylucil bysom akekolvek mokre kurenie kvoli zarmznutie v zime...tym padom aj vodu treba vypustit
ja by som to riešil elektrickým podlahovým kúrením v kúpelni. Tiež som riešil tento problém na chate a zvolil som rebrinákový el. riadiátor a teraz toho lutujem, lebo mi je v kúpelke na nohy zima. V jeseni som postavil pec, ktorou kúrim celú chatu aj kúpelku, ale podlahové by bodlo na moment ked sa dosprchujem.
@mata1976 Ja súhlasím s tým, čo navrhuje @andrejh0 . Dodávam: aby nebola nepohoda, zima od nôh - tepelne izolovať podlahu. El. rohož zatretá tesne pod dlažbou - tiež OK. K vykurovaniu kúpeľne by prispel aj odťahový ventilátor, ktorý by smeroval teplý vzduch z domu do kúpeľne a zabezpečil by aj rovnomerné prevetranie domu. Môže byť spínaný časovo.
@andrejh0 mame chatu 3 roky, ale NIC nam tam v zivote nemoze zamrznut, kedze termostat je nastaveny tak, ze ked by teplota v chalupe klesla pod 3 stupne, automaticky zacne elektricke cerpadlo vykurovat system (vodu) v podlahovke.. tak mi to vysvetlili chlapi..:)
@mata1976 do kupelne ak elektricke tak podlahove, na vasom mieste by som zvazil nejaky automat na aktivaciu kurenia mobilom, na ceste na chatu prezvonite kotol alebo poslete SMS, dnes uz je z coho vybrat. To zamrzanie kvap. v kureni by sa mozno dalo riesit nejakou nemrznucou zmesou. Ale to ma len teraz napadlo, netusim ci to je vobec mozne, konzultujte s kurenarmi.
no my sme boli v chate znameho kde mal prave elektricku rohoz pod dlazbou a bolo to super. Termostat teda ovladac vyvedeny do vysky vypinaca svetla takze clovek ako vosiel zapol a nastavil teplotu a kym sa dosprchoval tak bola prijemna podlaha. Vyhrievat kupelnu pri sprchovani podla mna netreba kedze (aspon ja) sa sprchujem teplou vodou a z tej sa kupelna vyhreje. Zvysok zvlada v pohode podlahove. Jedine na co sa stazoval bolo ze uterak susi v izbe. Neviem ci tam teraz nepridal aj elektricky "rebrinak" prave kvoli pradlu.
Mame novorekonstruovanu chalupu na vikendove uzivanie. Mame plynove kurenie, prvu sezonu po rekonstrukcii sme temperovali pocas nasej nepritomnosti na 15 stupnov , nakolko chalupa je zateplena, ma nove okna....z dovodu zabranenia vzniku plesni. Na aku teplotu mame temperovat v nasledujucich zimach, ked by uz dom mal byt snad vysuseny po rekonstrukcnych pracach? Z dovodu precizneho zateplenia sa neda pocitat s prirodzenym vetranim netesnostami. V minulosti, ked dom nebol zatepleny, s povodnymi oknami... sme temperovali na 5 st.C , plesne neboli, ani vlhkost v muroch.
@s_mart
"Z dovodu precizneho zateplenia sa neda pocitat s prirodzenym vetranim netesnostami."
Vzduchové netesnosti sú spôsobené fugami v oknách, nie nezateplením nepriehľadných konštrukcií.
Predpokladám, že ste zateplili pomocou EPS. Prestup vodnej pary - o tú Vám asi ide - sa zmenší možno o 2-3% oproti nezateplenému stavu. Takže nič hrozné. Pokiaľ nemáte zdroj vlhkosti (osoby, kvety, podlaha bez hydroizolácie...), nie je potreba nejakú paru odvetrávať. Čo ale býva nešvárom neobývaných stavieb, je taký "iný" vzduch. Je dobré ho z času načas vymeniť. Dalo by sa to realizovať pomocou odťahového ventilátora v kúpeľni, ktorý by sa napr. raz za deň na 5 minút zapol, odvetral trochu vzduchu a cez netesnosti by sa prisal vzduch zvonku.
Temperovanie: na takú teplotu, aby na vnútorných povrchoch nebol rosný bod. To závisí aj od toho, akú hrúbku izolácie ste dali a aká relatívna vlhkosť sa v dome pri určitých teplotách drží. Najlepšie je vyskúšať rôzne teploty.
@blacksr v kupelniach nemame ventilatory, nakolko tam su okna. Kvety mame, no nie su tak znacnym zdrojom vlhkosti. Vzdy pri prichode a odchode intenzivne vyvetrame cely dom.
Povodne mury maju hrubku 50 cm su z palenej tehly , su konstruovane s akousi medzerou .
Mame 10 cm EPS , zateplenu strechu mineralnou vlnou, plastove okna.
Vlhkost v dome nie je citelna, je to poznat jedine na potravinach, napr. sol je dost navlhnuta.
Spotrebu plynu tuto prvu sezonu vzhladom na tych nastavenych 15 stupnov mame akceptovatelnu, co je prinos je rychle dokurenie domu ( aj krbom ) na prijemnu teplotu cez vikend. No i tak zvazujeme najst optimalnejsi rezim temperovania. Ale vdaka za tip, budeme skusat.
@poliacik321 V pripade vypadku el. energie je tam zalozny zdroj, ktory vydrzi "pracovat" az tri dni. V zivote sa ale nestalo, aby elektrika vypadla na 3 dni. Aka je tu pravdepodobnost? Ak elektrika vypadne, signalizuje nam to sms spravou, v tom momente sa spina zalozny zdroj a keby to aj nahodou trvalo viac ako 3 dni, co je nepravdepodobne, zoberieme sa a ideme kurit do krbu, aby nam tam nic nepomrzlo.Kazdopadne, ak vypadne el. energia, je jedno ci je kurenie teplovodne, al. elektricke, preroze zdrojom oboh je el. energia..
@kanvor Dakujem za tip, dobry napad.
No potraviny ma tak netrapia. Skor sa chceme v tom vynovenom dome vyhnut problemom s vlhkostou ako takou - hlavne moznym plesnam . Preto chceme temperovat dom tak, aby tam tie plesne nevznikali a zaroven aby sme mali optimalnu spotrebu plynu. Tuto zimu to dom zvladol v pohode, no temperovali sme na tych 15 st. co nam bolo doporucene. Najskor zacneme na podnet @blacksr s meranim vlhkosti a na zaklade toho nastavovanim regulacnej teploty podla nou uvedeneho udaja 20°C okolo 55% relatívnej vlhkosti .
@s_mart pri uvedených 15* / 55% je rosný bod 6,8*C, tzn., že ak na nejakom mieste stavebnej konštrukcie bude táto teplota, bude sa tam zrážať vzdušná vlhkosť a rásť pleseň
Podla výpočtu pre steny za predpokladu, že tam nie sú tepelné mosty, že máte EPS hustoty min. 10kg / m3 (niektoré poľské nemusia mať ), pri vonkajšej teplote -12*C bude na vnútornej stene 14,41*C čo je teplota nad rosným bodom.
@s_mart Tých 20°C bol ako príklad. To je vlastne už vykurovacia teplota. Ak držíte tých 15°C, zrejme je RV okolo 60-65%. Či je to OK, napovedia sklá na oknách. Predpokladám, že sú plnané Ar + pokovenie a teda U=1,1 W/(m2K). Ak sa rosia len počas mrazov a to len na dolnom okraji, povedala by som, že v dome je "klíma" OK. Ak sa však rosia celoplošne, treba viac vetrať - napríklad tým odťahovým ventilátorom vo Vašej neprítomnosti a možno aj zvýšiť teplotu v dome. To druhé bude asi jednoduchšie, však? Dúfam, že nebude treba nič meniť.
Inak súhlas s @kanvor . Tie najchladnejšie povrchy bývajú práve na sklách, osteniach, prekladoch.
@kanvor Veľmi dobrou pomôckou je Moliérorov diagram - tam sa dá pri poznaní teploty a relatívnej vlhkosti ľahko odvodiť rosný bod. Alebo pohodlnejšie: http://www.amaterskaelektronika.cz/fi... :-D
Uz som linku opravil. Strielam - tu vlhkost som myslel, boh vie kolko tam naozaj maju, to moze to byt uplne ina hodnota, este by bolo dobre prepocitat strop, nevieme ake su dvere ..
@kanvor@blacksr respekt a vdaka za rozsirenie obzorov...Budeme sa orientovat podla tabulky rosneho bodu. Cez vikend odmeriame vlhkost hned po prichode pri tych 15.stupnoch este pred vyvetranim. To nam zrejme napovie ci sa mozme hybat s teplotou dole alebo nie. Ak chapem spravne , vsetky povrchy by mali mat teplotu vyssiu ako rosny bod za danych podmienok.
Co sa tyka okien, zvisle okna su pocas temperovania na 15 st.C suche, pri velkych mrazoch sa rosia spodne okraje stresnych okien.
Zvisle okna sa rosia len pocas nasej pritomnosti,varenia...a to pri vacsich mrazoch, samozrejme pocas kurenia na beznu izbovu teplotu aj to len v spodnom okraji .
Vstupne dvere mame nove, maju taktiez tepelnoizolacne vlastnosti, vstup je od interieru domu oddeleny zadverim.