účelom zateplenia je zníženei tepelných strát objktu. Skladba komína je teleso, tepelná izolácia, nosná časť, cieľom telesa je odvod spalín, izolácia má udržovať jeho teplotu a nosná časť tvorí kostru, ktorá prenáša zaťaženie. Cítite tam ešte potrebu nejakej ďaľšej izolácie?
@japeter@doors454 NEvidím dôvod, na čo by ste ešte zatepľovali komín. Komínu je jedno, či sa jeho posledný meter ochladí, alebo či zostane teplý. Dôležité je, aby spaliny vyšlí komínom von. Nie je potrebné ho udržovať v teple.
@thodosy@japeter@doors454@jan45
Schiedel odporuca zateplit kominove teleso. Lebo nedojde k vyraznemu poklesu teploty spalin, co ma nasledne vplyv na pokles tahu a rychlosti prudenia spalin. S poklesom tahu v kominovom prieduchu ma potom najprv problemy spotrebic (ak teda nie je pretlakovy) , nasledne uzivatel, lebo dochadza k vyraznejsiemu usadzaniu sadzi na stene kominoveho prieduchu.
Teda je dobre, priam ocakavane "udrzat ho v teple".
Kedze je kominova tvarnica nasiakava, odporucame zateplit, lebo sa niekedy tiez nezadari ani urobit omietku a to potom prenika vlhkost kominovou tvarnicou do vnutornej izolacie komina a tiez do interierovych priestorov
Ak je 2,5 metra z 8 metrov mimo objekt , odporucanie znie jednoznacne ano. Zima nevytvori "studeny stupel" a leto "horuci stupel". Lebo izolacia izoluje ako v lete, tak zime. Stari kominari pochopia ;-).
P.S. Kontrolna otazka. Ak otvorite dvierka na jednom zo zlozenych kominov a vysype sa perlitova izolacia, aka izolacia je potom pri ukonceni komina nad strechou?
@schiedel_maros_plsko inak mozem toto potvrdit myslim hlavne to ze ked v zime kurim tak spravny tah komina tým aj samozrejme lepsie horenie kotla dosahujem cca po pol hodine.... kurim samozrejme na plny vykon ziadne skrtenie , cize si myslim ze kym sa komin poriadne nezohreje mam problem dosiahnut teploty spalin vyssie ako 150st C
@schiedel_maros_plsko ok dakujem za odpoved cize pouzijem 50mm izolaciu je este nieco na co by som si mal dat pozor pri zateplovani popripade nejaky postup ??? dakujem
@doors454 správny ťah komina záleží nie len od teploty samozrejme ta je dolezita ale aj poveternostných podmienok a tlaku a vlhkosti a okolitého terénu. Stále
sumerne spaľovanie ti môže zabezpečiť jedine regulator ťahu, pises že polhodinu zhavis bez skrtenia prívodu vzduchu alebo kominovy ťah klapkou či oboje? Čo sa týka teploty spalin čím nižšia tým ma spotrebic väčšiu ucinnost, (tak podpriemerna účinnosť spotrebica môže mylne navodiť myšlienku že komin je super a to platí aj opačne) takže nízku teplotu spalin by som až tak nezatracoval, zrovna tá polhodina ta trápiť nemusí to je u samotu normálne skôr má prekvapuje že tu polhodinu to musíš naplno zhavit a nedosahujes ju len pri mierne vacsom horeni. Keď sa jedná o každodenné pouzivanie ja by som vôbec neriešil teplotu spalin riešil by som skôr kominovy ťah buď nadstavenim alebo len kohutom a tešil by som sa trebárs aj zo 100 stupňových spalin, lebo dokonale horenie nie je o teplote spalin na výstupe komina ta je o ucinnosti zuzitkovani a schopnosti odovzdania tepla zo spotrebica či uz do vzduchu v objekte alebo vody. Dokonale horenie je v prvom rade v suchom dreve, system prívodu vzduchu (predohrev) a dosiahnuta
stála vysoka teplota ohniska (akumulacneho) ktoré je este aj pri pomalom horeni (tleni) schopne teplotne zabezpecit splynovanie a na dosiahnutie tohoto sa mi zdá polhodinu zhaviť naplno moc. Keď je to kotol možno sú tu hneď dva faktory a to to ze nie len komin musíš poriadne prehriat ale hlavne vodu ktorá ti neustale chladi veľkú časť ohniska. Takže zväčšenie tahu (nadstavba) komina ti zabezpečí viac kyslíka rýchlejšie horenie a tým aj rychlejsie zohriatie vody ale čo ešte nemusí znamenať aj neskorsie dokonale spalovanie potvrdené len tym ze po čase už môžeš skrtit vzduch či ťah komina ale potvrdené konecnou spotrebou dreva. Takže nejaké nadštandardné zateplenie vonkajšieho plášťa komina nič nerieši ale treba zvýšiť jeho ťah aj pri chadnejsom stave a to zvacsenim, nemyslí si že ti tá izolacia obvodoveho plasta ten samot rýchlejšie zohreje veru nie ono tam ešte mezdi tvarnicou a dúfam že dobré zaizolovanou samotovou vlozkou prúdi vzduch ten samot proste musi tu teplotu najprv nakumulovat z vnútornej strany a izolacia okolo vonkajšej strany samotu jej ho pomáha potom udržať. Takže môžeš izolovať donekonečna aj 30 vatou proste ti to nepomôže aj ked mas komin z reklami a megabilbordu za 1000 e ale pomoze ti aj keď iba za 600 aj z montazou ale vecsim priemerom a vyšší bude urcite lepší, jedine k čomu to zateplenie pomôže je to ze sa bude na vnútornej strane tvarnice zrážať menej vlhkosti a zmensi konstrukcny tepelny most, treba na zaciatok skusit dát na komin natacacieho kohuta, to je najmenšia investiciia a vo veľa prípadoch pomohol napr aj pri krboch ktoré sme stavali a bol problém s ťahom a nie iba v mokrom dreve ako sa veľmi často stáva.
@doors454 správny ťah komina záleží nie len od teploty samozrejme ta je dolezita ale aj poveternostných podmienok a tlaku a vlhkosti a okolitého terénu. Stále
sumerne spaľovanie ti môže zabezpečiť jedine regulator ťahu, pises že polhodinu zhavis bez skrtenia prívodu vzduchu alebo kominovy ťah klapkou či oboje? Čo sa týka teploty spalin čím nižšia tým ma spotrebic väčšiu ucinnost, (tak podpriemerna účinnosť spotrebica môže mylne navodiť myšlienku že komin je super a to platí aj opačne) takže nízku teplotu spalin by som až tak nezatracoval, zrovna tá polhodina ta trápiť nemusí to je u samotu normálne skôr má prekvapuje že tu polhodinu to musíš naplno zhavit a nedosahujes ju len pri mierne vacsom horeni. Keď sa jedná o každodenné pouzivanie ja by som vôbec neriešil teplotu spalin riešil by som skôr kominovy ťah buď nadstavenim alebo len kohutom a tešil by som sa trebárs aj zo 100 stupňových spalin, lebo dokonale horenie nie je o teplote spalin na výstupe komina ta je o ucinnosti zuzitkovani a schopnosti odovzdania tepla zo spotrebica či uz do vzduchu v objekte alebo vody. Dokonale horenie je v prvom rade v suchom dreve, system prívodu vzduchu (predohrev) a dosiahnuta
stála vysoka teplota ohniska (akumulacneho) ktoré je este aj pri pomalom horeni (tleni) schopne teplotne zabezpecit splynovanie a na dosiahnutie tohoto sa mi zdá polhodinu zhaviť naplno moc. Keď je to kotol možno sú tu hneď dva faktory a to to ze nie len komin musíš poriadne prehriat ale hlavne vodu ktorá ti neustale chladi veľkú časť ohniska. Takže zväčšenie tahu (nadstavba) komina ti zabezpečí viac kyslíka rýchlejšie horenie a tým aj rychlejsie zohriatie vody ale čo ešte nemusí znamenať aj neskorsie dokonale spalovanie potvrdené len tym ze po čase už môžeš skrtit vzduch či ťah komina ale potvrdené konecnou spotrebou dreva. Takže nejaké nadštandardné zateplenie vonkajšieho plášťa komina nič nerieši ale treba zvýšiť jeho ťah aj pri chadnejsom stave a to zvacsenim, nemyslí si že ti tá izolacia obvodoveho plasta ten samot rýchlejšie zohreje veru nie ono tam ešte mezdi tvarnicou a dúfam že dobré zaizolovanou samotovou vlozkou prúdi vzduch ten samot proste musi tu teplotu najprv nakumulovat z vnútornej strany a izolacia okolo vonkajšej strany samotu jej ho pomáha potom udržať. Takže môžeš izolovať donekonečna aj 30 vatou proste ti to nepomôže aj ked mas komin z reklami a megabilbordu za 1000 e ale pomoze ti aj keď iba za 600 aj z montazou ale vecsim priemerom a vyšší bude urcite lepší, jedine k čomu to zateplenie pomôže je to ze sa bude na vnútornej strane tvarnice zrážať menej vlhkosti a zmensi konstrukcny tepelny most, treba na zaciatok skusit dát na komin natacacieho kohuta, to je najmenšia investiciia a vo veľa prípadoch pomohol napr aj pri krboch ktoré sme stavali a bol problém s ťahom a nie iba v mokrom dreve ako sa veľmi často stáva.
@schiedel_maros_plsko Samozrejme, že schiedel doporučuje chrániť svoj výrobok perinkou. Jedine čo doporučujem, chrániť teleso komína proti nasiaknutiu pri daždi.
Hej nórsko iné poveternostné podmienky, ja v tom nevidím žiaden problém má to len plusy ale nie koli nejakej extra uprve ťahu neverím že to nejako moc pomoze, pri dobre zaizolovanej vlozke, ale koli tepelnemu mostu v konštrukcii a tepelnemu šoku odvetravaneho vzduchu na tvarnicich z vnútra a možnému riziku vzniku vlkosti, tak isto pri nekureni a zapnutom digestore a podtlaku cez tie vetracie kanaliky určite studený vzduch klesá popri tvarnici smerom nadol do exterieru a tapelny most v zvonku nezaizolovanych tvarnic je popritom asi zanedbateľný, ale vravím že radšej nech tam ani nič nedávajú tak ako sa naučili majstri na sk dávať tam stirodur, to je nejaká zlá móda keď to vydim to na každej druhej stavbe....
@viktor811
Ta perinka ma nastartovala.... :-)
Vlhky vzduch z interieru ide zadnym odvetranim k ukonceniu komina ..... exterierove teploty ochladia tvarnicu na vnutornej strane na rosny bod.... co sa stane?
Perinka zrazu dava zmysel.
@viktor811 myslim, ze nie, s tym to ale nema absolutne nic spolocne. Ked ma komin zadne odvetranie, prudi vlhky vzduch z vnutra kominom von. V tomto pripade boli vsetky spoje mokre, kedze tam bol najvacsi tepelny most. A tych pripadov som videl viacej. Pri ABSOLUTE je to o inom :)
dnes cez noc bolo -12. Komin zatial nepouzivam, bol nedorobeny a len prikryty aby do neho neprsalo..nesnezilo.
Ked som ho odkryl tak vnutornu stranu vyplnala namraza na vnutornej strane a vyzera to tak, ze prave jej vzniku predchadza zateplenie. Alebo sa mylim?