@slabachvila ... my šli do Ekokomínu ... Schiedel jsme zavrhli kvůli ceně ... ten Ekokomín je taková střední cesta i co se financí týče, ale tak či tak nám při topení praskla sopouchová vložka ... včera jsem celá naštvaná sedla k netu a lustrovala praskání těchto šamotových kemarických tvarovek a je to dost častá závada i u "no name" levného komínu i u Schiedelu, takže já bych si nehala nacenit tak 3-4 výrobce komínů a vybrala bych střední cestu ... ;-) ... on ten princip (odtah spalin) je všude stejnej ;-)
@lucijeje Takže presne ako píšeš, tato závada býva spôsobovaná pri rôznych značkách komína. A stáva sa to pri napojení ocelového dymovodu (ktorý ide z krbovej vložky) dovnútra šamotového dielca (45°napojenie komína). Deje sa to, že ocel a šamot sú dva rozdielne materialy, ktore majú rozdielnu rozpínavosť...v skratke ide o to, že ocel sa rýchlejšie rozhorúči a zväčší objem ako šamot a ten pri prudkých zákuroch časom poddá...praskne... Čiže to nie je chyba komína.
Bolo to aj u vás tak?
Preto krbári (aj ked nie všetci) používajú spojku na spojenie ocelovej a šamotovej časti dymovodui tzv. vonkajšie napojenie ....Potom nedochádza k tomu, čo sa stalo aj Vám, že šamot praskne.
@ojmajster ... ee, nápojení máme 90 stupňové ... a nepraskl přímo sopouch, ale ta sopouchová vložka v místě naproti sopouchu (snad mě pochopíš) ... napojeny byly zatím jen provizorně kamna - petry a to to tak, že roura o průměru 12 cm z kamen byla obalena nehořlavou vatou a to bylo vloženo do sopouchu o průměru 20 cm .... takže na rozpínání bylo místa až až ... dnes nám kominík řekl, že to mohlo být způsobeno prostě vadou materiálu, třeba mohla být ta vložka již dříve napatrně ťuklá, tak to hold nevydržela .... až budeme napojovat stálá kamna, tak to budeme dělat prostřednictvím redukce s tzv. kamnářskou šňůrou ;-)
@lucijeje To kde ti to prasklo som presne nepochopil, ale rúra s peteriek to určite nespôsobila.
V každom prípade odporúčam 45°napojenie šamotovej rúry komína (ty to už nezmeníš) kôli vyššej účinnosti komína (hlavne pri bungalovoch) a pri napájaní krbu ocelovým dymovodom (3mm) na šamot použiť vonkajšie napojenie (ta už ma aj tesniacu šnúru ;-) )
@ojmajster .... odpojíš kamna, mrkneš do komínu a prasklo to přesně naproti vstupu do komínu ... dali jsem 90 napojení proto, že budeme dávat krbová kamna, nikoliv vložkua je to tedy i estetičtější ... kominík nám před koupí řekl, že do účinné výšky komína se počítá i kouřovod z kamen ... ;-) :-)
@lucijeje Tak už som pochopil kde to myslíš ;-)
Ano počíta sa aj to,ale pri rovnakom priemere dymovodu už od spotrebiča -kachlí, ale tam je strata účinnosti - každou redukciou, každým zalomením je strata väčšia, čím ostrejšie napojenie, tým väčšia strata. Ked píšeš, že ste kúpu konzultovali s kominárom, nebudem spochybňovať jeho výpočty a tvoje rozhodnutie... 8-)
@ojmajster vypadá to, že sa rozumiete ;-) tak mi môžte prosím vysvetliť aký je rozdiel medzi tou šamotovou vložkou a nerezovou?? (či aká je ta druhá) :-D dakujem
šamotová vložka je masívna trubka s hrúbkou steny 2-3 cm, z tepelne odolného materiálu. Je ťažká, obaľuje sa izoláciou a vonkajší tvar komína sa dosiahne použitím prefabrikovaných tvaroviek z ľahčeného betónu, ale aj z iných materiálov. Anticorro vložka je plechová trubka do 1mm, obalí sa rovnako ako šamotová, alebo sa môže použiť dvojplášťová, so zabudovanou izoláciou.
@slabachvila neviem či som ťa nezmiatol odpoveďou pre lucie,
so šamotovou a ocelovou časťou dymovodu... Ale to vysvetlil- kominove_centrum...a jeho obrázok.
Čo sa týka nerezového komína a šamotového komína...
Nerezový, ako to už z názvu vyplýva(sa nedá rezať :-D :-D :-D ) je z nereze. je to sendvič plech - izolácia - plech. používa sa najčastejšie pri budovách doplnených o spotrebič na mieste kde nieje vybudovaný komin. Jeho výhody sú rýchla a suchá výstavba, nízka hmotnosť. Nevýhody - vysoká cena.
Komín so šamotových tvaroviek je "dnešná klasika" ...vnútro tvorí šamotová rúra, izolácia a betónová tvárnica.
Klasika hovorím preto, lebo je to momentálne najpoužívanejší system komína pre rodinné domy. Je to určite pre jeho prijatelnú cenu (oproti nerezovému), tiež dosť rýchlej výstavbe a trvácnosti.
Chcem povedať, že šamot je veľmi teplu odolná hmota, preto je jedno akú značku komína (certifikovanú) zvolíte. Dôležitá je izolácia na tejto šamotovej rúre, aby bola poctivo urobená - pospájaná aby rozdiel vysokej teploty vo vnútry komína a nízkej vonkajšej teploty vonkajšieho prostredia nepoškodil komín....jednoducho aby nepraskol.
V podstate som napísal obšírnejšie toisté čo jan45
@lucijeje
efektívna účinná výška sa počíta od sopúchu po komínové ukončenie v polohe vertikálnej, takže kominík skresľuje skutočnú účinnú výšku tým že k nej počíta horizontálne pripojenie dymovodu, ktoré je prekážkou ťahu,
ako i všetky kolená medzi komínom a spotrebičom,(poblém je hlavne u 90°) ďaľšia chyba bola pri prepojení kachiel "Peter" ako provizórne riešenie , Veľmi by Ste sa divili, keby ste videli komíny schiedel, ktoré boli dočasne dopojené ku kachliam - peterky za účelom pretemperovania surovej hrubej stavby. Takmer každý komín týmto spôsobom poškodíte - je to výsledok z praxe nie môj vlastný názor. Kachle Peter sú staré spotrebiče s krátkym deflektorom, naviac tento po rokoch je poškodený, alebo tam už vôbec nie je. To spôsobí, že do šamotového dielca T- kus a obzvlášť 90° je veľmi namáhaný priamym vstupom ohňa do komínového dielca čo spôsobí jeho vertikálne puknutie. Nehovorím o tepelnom šoku, ktorý je u hrubých stavieb bežný nakoľko nie sú temperované ani o tom že pripojenie dočasné býva neodborne prevedené vyvedené až do vnútra komínového telesa takmer opreté o zadnú stenu šamotového dielca. Samozrejme bez revízie dočasného pripojenia, ktorá vždy môže tomuto stavu zabrániť. Šamotové vložky sú odolné vyhoreniu sadzí, z pohľadu bezpečnosti, avšak pri dlhodobom horení poškodí otvorený oheň v komíne každý komín. Takže, žiaľ práve kachle peterky sú tie, ktoré dokážu poškodiť i drahý komín. Je to spotrebič, z ktorého pri silnom naložení do ohniska vždy ide otvorený oheň až do komína v závislosti od dľžky pripojovacej rúry dymovodu. Naviac opraviť takýto komínový dielec nie je vôbec jednoduché,
vyžaduje to námahu, čas a častokrát to vôbec nie je možné. Iba formou dodatočného prevložkovania. :-x
Kto sa chce vyvarovať takémuto stavu doporučujem izostatickú vložku, ktorá je odolná otvorenému ohňu i dlhodobo.
@mario13 .... díky za názor ... souhlasím, že mohlo dojít k tepelnému šoku :-| .... docela mě to ale rozzuřuje, když si uvědomím, že je to komín, který má odolávat určitým teplotám 8-( .... jinak to provizorní připojení bylo ok, v žádném případě nebylo provedeno tak, že by by bylo zavedeno až dovnitř a opřené o zadní stěnu šamotu, to fakt ne :-D a revize připojení provedena byla ....
no a chci se zeptat, co je to onen deflektor a izostatická vložka? a už jste viděl nějakou opravu prasklé šamotky - sopouchu, která se povedla? a jak? díky ....
pracujem s tým 16 rokov, deflektor je fyzická platňa - prekážka nad ohniskom, predlžujúca dráhu odťahu do komína za účelom zvýšenia vykurovacej účinnosti spotrebiča. Spotrebič s poškodeným deflektorom spôsobí priamy vstup ohňa do odťahového systému. Takýto spotrebič nemožno používať.
Oprava šamotového systému sa robí výmenou sopúchového dielu - odbočky (90/45°) za novú. Postup -najbližšia šamotová vložka nad týmto dielom sa prevŕta naprieč, nasunie sa do nej skrátená oceľová tyč, z ukončenia komína sa spustí oceľové lano, zavesí sa systém a vytiahne cca 5 cm. Uvoľní sa odbočovací diel, vytiahne a vloží nový. Namažú sa hrany a spustí sa šamotový stĺpec dolu. Začistí sa vytlačené lepidlo, zalepia sa ním navŕtané otvory, ako i otvory v tvárnici. V závislosti od výšky systému a tesnosti izolácii, ako i prístupov v inter.časti i na komíne sa zvažuje možnosť takéhoto repasu. V prípade, že to nejde zostáva možnosť demontáže celého systému, alebo vložkovanie nerezou menšej dimenzie.
@mario13 ... díky, akorát když si teda čtu složitost výměny sopouchu, kde je jistota, že se to nestane znovu??? takže je to dle mě zbytečné úsilí a pouze vyložení nerezí má smysl - ale to jsou zase nemalé finance navíc .... :-S
ještě mě napadá, nejde třeba vyložit nerezí jen ta prasklá část sopouchu???
a co je to ta izostatická vložka???
komín je nutné prevložkovať po celej dl´žke jeho účinnej výšky, inak nie je zaručená tesnosť systému, malé trhliny po kontrole kominárom nemusia vždy znamenať nutnosť opravy (výmeny)
Izostatické vložky sú vložky novej generácie vyrobené na báze unikátnej technológie izostatického lisovnia suchej suroviny pri tlaku 400 Barov, kedy po vypálení vzniká mechanicky a tepelne odolná odľahčená komínová vložka mimoriadnej kvality t.j. vysoká tepelná odolnosť pri minimálnej nasiakavosti voči korózii. Tieto vlastnosti dávajú garanciu vysokej životnosti systémového komínu. Komín je zároveň univerzálny pre všetky typy palív, je vysoko odolný i vplyvu otvoreného ohňa. Takýto komín ponúkajú firmy, ktoré sa profesionálne venujú výrobe komínov príklad na Slovensku Schiedel Absolut, Tuma Royal, Heluz izostat a iné.
materiál nerez 1.4404 hr.0,5mm cca 300€ (6xvložka 180/1000 -strata/falc 50mm, 1ks 180/500, 1ks odbočka, 1ks kotva) + realizácia dľa náročnosti terénu 150-200€, je možné však použiť vložku o hrúbke väčšej čo ide cenovo vyššie, (0,6-0,8-1,00mm) prípadne ďaľšie drobné materiály dľa potrieb klienta, strieška, rozeta drobný murovací materiál ,nitovací nerez.mater. a pod.