Mate prosim nejake odporucanie, kde clovek moze refinancovat existujucu hypoteku a neponukaju mu spotrebny uver? Takisto prosim, ci ma niekto skusenost, ze mu v banke ukazu tabulky systemu umorovania dlhu v pomere urok a istina, ked vam davaju ponuku na nejaky uver a ponukaju urokovu sadzbu, mne to nikde nechcu ani len ukazat.
Dakujem za rady
nie ucet, to problem neni,
ja ked som blizsie jednotlive skumala ponuky od bank na refinancovanie mojej hypoteky, tak vsetko su to spotrebne uvery, ktore sa "reklamne" nazyvaju vselijako "hypo neviem co a pod", ale su to spotrebaky.
Nikto nerefinancoval?
kamos refinancuje teraz...aj ked asi zostane v povodnej banke...
ja nabalujem hypo, ale v ramci tej istej banky.
A neviem co je problem teda....nech si to nazvu ako chcu ak daju dobre percenta no nie? ci?
no tak ved tu su poradcovia, co urcite ludom mozu vysvetlit rozdiel medzi hypotekarnym uverom a spotrebnym, ako aj rozdiel v zakonoch, ktorymi sa riadia ako aj rozpatie percent, ktore tieto zakony umoznuju.
Z toho prave mam obavu, spotrebny uver vo vyske napr.70 000 Eur, kde urok moze skocit aj na 12 %, je dost sebevrazda, nerada by som si uplietla na seba bic a za par rokov budem na ulici.
ved rozdiel je na použitie hypo len na nehnuteľnosť a spotrebný ostatné a potrebuješ refinancovať preto , že nemáš na splácanie? nedá sa dohodnúť nový splátkový kalendár, lebo refinancovanie ti ponúkne takmer každá banka, spláca za teba ale teba to bude stáť majland
y2k- no ved to, ale ked uz mas raz spotrebak, uz z neho hypoteku nevyrobis, uz si mozes vyberat iba medzi ponukami spotrebakov.
duzu: nie, chcem refinancovat kvoli tomu, ze mi banka opat zvysila urokovu sadzbu a kazdy rok sa s nimi natahujem, akurat ako dlznik je clovek vzdy v nevyhode v boji s bankou, lebo tie su tu v SR robia s ludmi co chcu. Preto som chcela skusit to refinancovanie, ked by sa to viac oplatilo, akurat som ostala zaskocena, ze vsetko to boli spotrebaky, ktore sa vola pokutne vselijako ze to vyzera ako hypo.
Rozdiel medzi hypo a spotrebnym uverom je a velmi velky, akurat to ludia moc u nas neriesia, nakolko nemaju o tom alebo vedomosti alebo sa s pripadnymi problemami este nestretli. A vzhladom na to, co sa deje vo svete a ze nikto nevie, co bude a ako bude, je to dost dolezita vec. UZ to tu niekto dost profi predtym detailne vysvetlovatl, co je cim kryte a kam zakon povoluje vyhnat uroky. Aj som zistila, ze moc ludi neriesi ten pomer umorovania dlhu, co je ta najpodstatnejsia vec na uvere, v akom pomere vam kazdym dnom splaca vas dlh a urok pre banku, kazdy kuka iba na vysledne cislo v reklame. To je vsak vec klamliva, ked po 10 rokoch zistite, kolko ste skutocne splatili a ake peniaze si zobrala banka. Preto tie udaje nechcu nikde davat a tvrdia, ze to je interna informacia banky, co nie je. NO, a moc nechcu o tom rozpravat ani poradcovia, pretoze to vacsinou neovladaju a bere im to kseft.
Preto som chcela vedet, ci je teda aj ina moznost medzi aktualnymi ponukami, ze produkt, ktory banky ponukaju na refinanc, neni spotrebny uver.
@dandy05 Tu je celý odsek zo zákona o bankách ohľadne hypoték - podľa tohto zistíš, či to, čo Ti v banke ponúkajú je hypotéka alebo spotrebný úver, ktorý sa riadi zákonom o spotrebiteľských úverov. V zákone sa však nič nepíše o tom, že by nemohla mať hypotéka trebárs aj ten 12% úrok - prečo nie, všetko predsa závisí od situácií na trhu....
HYPOTEKÁRNE BANKOVNÍCTVO
§ 67
(1) Hypotekárnym obchodom sa na účely tohto zákona rozumie
a) poskytovanie hypotekárnych úverov a s tým spojené vydávanie hypotekárnych záložných
listov,
61
)
b) poskytovanie komunálnych úverov a s tým spojené vydávanie komunálnych obligácií
bankou.
62
)
(2) Hypotekárne obchody sa môžu vykonávať v eurách alebo v cudzej mene.
(3) V prípade vykonávania hypotekárnych obchodov v cudzej mene kurzové riziko
znáša banka alebo pobočka zahraničnej banky, ktorá vykonáva hypotekárne obchody (ďalej
len „hypotekárna banka“). Hypotekárna banka je povinná prijať opatrenia na predchádzanie
vzniku kurzového rizika z krytia hypotekárnych záložných listov alebo komunálnych
obligácií pohľadávkami z hypotekárnych úverov alebo komunálnych úverov.
§ 68
Hypotekárny úver je úver s lehotou splatnosti najmenej štyri roky a najviac 30 rokov
zabezpečený záložným právom k tuzemskej nehnuteľnosti, a to aj rozostavanej, ktorý je
financovaný, ak tento zákon neustanovuje inak, najmenej vo výške 90 % prostredníctvom
vydávania a predaja hypotekárnych záložných listov hypotekárnou bankou podľa osobitného
predpisu
61
) a ktorý poskytuje hypotekárna banka na tieto účely:
a) nadobudnutie tuzemskej nehnuteľnosti alebo jej časti,
b) výstavbu alebo zmenu dokončených stavieb,
63
)
c) údržbu tuzemských nehnuteľností alebo
d) splatenie poskytnutého úveru použitého na účely podľa písmena a) až c), ktorý je
hypotekárnym úverom poskytnutým hypotekárnou bankou v konkurze,
e) splatenie poskytnutého úveru použitého na účely podľa písmen a) až c), ktorý nie je
hypotekárnym úverom.
§ 69
61
) § 14 zákona č. 530/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.
62
) § 20 ods. 1 písm. a) zákona č. 530/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.
63
) § 139b ods. 4 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný
zákon) v znení zákona č. 237/2000 Z. z. 100
Komunálny úver je úver s lehotou splatnosti najmenej štyri roky a najviac 30 rokov
zabezpečený záložným právom k nehnuteľnému majetku obce alebo k nehnuteľnému majetku
vyššieho územného celku, ktorý je financovaný, ak tento zákon neustanovuje inak, najmenej
vo výške 90 % prostredníctvom vydávania a predaja komunálnych obligácií hypotekárnou
bankou podľa osobitného predpisu
62
) a ktorý poskytujú banky na nadobudnutie tuzemských
nehnuteľnosti, výstavbu, zmenu dokončených stavieb
63
) a údržbu tuzemských nehnuteľností a
ďalších stavieb s cieľom využívať ich na verejnoprospešný účel.
§ 70
Hypotekárna banka môže dočasne voľné peňažné prostriedky získané z hypotekárnych
obchodov uložiť v banke alebo v pobočke zahraničnej banky. Ďalej môže tieto prostriedky
použiť na nákup
a) hypotekárnych záložných listov vydaných inou hypotekárnou bankou,
b) komunálnych obligácií
62
) vydaných inou hypotekárnou bankou,
c) pokladničných poukážok Národnej banky Slovenska,
d) štátnych dlhopisov,
64
)
e) štátnych pokladničných poukážok.
§ 71
(1) Vydávanie a náležitosti hypotekárnych záložných listov a komunálnych obligácií
sa spravujú osobitným predpisom.
13
) Národná banka Slovenska môže v bankovom povolení
na vykonávanie hypotekárnych obchodov ustanoviť osobitné podmienky financovania
hypotekárnych úverov a komunálnych úverov pre hypotekárnu banku najviac na obdobie
dvoch rokov od udelenia tohto bankového povolenia.
(2) Národná banka Slovenska môže svojím rozhodnutím vydaným na základe žiadosti
hypotekárnej banky z dôvodov hodných osobitného zreteľa najdlhšie na obdobie dvoch rokov
určiť osobitné podmienky financovania hypotekárnych úverov a komunálnych úverov
najmenej vo výške 70 % prostredníctvom vydávania a predaja hypotekárnych záložných
listov hypotekárnou bankou podľa osobitného predpisu
61
) alebo vydávania a predaja
komunálnych obligácií hypotekárnou bankou podľa osobitného predpisu,
62
) a to aj
opakovane. Dôvodom hodným osobitného zreteľa je najmä snaha o zachovanie stability
finančného sektora.
§ 72
(1) Na riadne krytie vydaných hypotekárnych záložných listov a komunálnych
obligácií môžu byť použité len pohľadávky hypotekárnej banky z hypotekárnych úverov a
pohľadávky z komunálnych úverov, ktoré sú zabezpečené záložným právom k nehnuteľnosti
podľa § 74 a ktoré nepresahujú 70 % hodnoty založenej nehnuteľnosti určenej podľa § 73.
(2) Poskytovať hypotekárne úvery a komunálne úvery nad rámec podľa odseku 1
možno len za podmienky, že celková hodnota pohľadávok hypotekárnej banky, ktoré
presahujú tento rámec, nepresiahne 10 % celkovej sumy poskytnutých hypotekárnych úverov
a komunálnych úverov.
(3) Majetkové hodnoty slúžiace na krytie menovitej hodnoty vydaných hypotekárnych
záložných listov a komunálnych obligácií vrátane záložných práv k nehnuteľnostiam podľa
§ 74 nemôže hypotekárna banka založiť, ani ich použiť na iné zabezpečenie svojich záväzkov.
(4) Majiteľom hypotekárnych záložných listov patrí prednostné zabezpečovacie právo
k majetkovým hodnotám slúžiacim na krytie vydaných hypotekárnych záložných listov
vrátane záložných práv k nehnuteľnostiam podľa § 74 a majiteľom komunálnych obligácií
patrí prednostné zabezpečovacie právo k majetkovým hodnotám slúžiacim na krytie vydaných
64
) § 18 zákona č. 530/1990 Zb. v znení neskorších predpisov. 101
komunálnych obligácií vrátane záložných práv k nehnuteľnostiam podľa § 74; týmto
zabezpečovacím právom sú pri postupe podľa tohto zákona alebo osobitných predpisov
64a
)
zabezpečené pohľadávky majiteľov hypotekárnych záložných listov a pohľadávky majiteľov
komunálnych obligácií voči hypotekárnej banke na úhradu menovitej hodnoty a výnosov z
hypotekárnych záložných listov a menovitej hodnoty a výnosov z komunálnych obligácií
§ 73
(1) Hodnotu nehnuteľnosti na účely tohto zákona určí hypotekárna banka na základe
celkového posúdenia nehnuteľnosti. Pri určení tejto hodnoty môže hypotekárna banka
prihliadať iba na trvalé vlastnosti nehnuteľnosti a možný výnos, ktorý môže nehnuteľnosť pri
riadnom hospodárení dlhodobo poskytovať jej vlastníkovi. Pri nehnuteľnosti, ktorá je
zaťažená záložným právom alebo obmedzením prevodu nehnuteľnosti v súlade s § 74 ods. 2,
hypotekárna banka vždy zníži hodnotu tejto nehnuteľnosti o výšku pohľadávky, na
zabezpečenie ktorej slúži toto záložné právo alebo obmedzenie prevodu nehnuteľnosti.
(2) Hypotekárna banka je viazaná len vlastným ohodnotením nehnuteľnosti.
§ 74
(1) Záložné právo na zabezpečenie pohľadávok hypotekárnej banky z hypotekárnych
úverov alebo z komunálnych úverov vzniká jeho vkladom do katastra nehnuteľností podľa
osobitného predpisu
65
) na základe návrhu hypotekárnej banky a vlastníka nehnuteľnosti.
Postavenie záložného veriteľa má hypotekárna banka.
(2) Hypotekárny úver a komunálny úver nesmú byť zabezpečené záložným právom
vzťahujúcim sa na nehnuteľnosť, na ktorej už vzniklo a trvá iné záložné právo alebo
obmedzenie prevodu nehnuteľnosti s výnimkou záložného práva alebo obmedzenia prevodu
nehnuteľností zriadených podľa osobitného predpisu,
66
) a záložného práva zriadeného v
prospech tej istej hypotekárnej banky na zabezpečenie iného ňou poskytnutého hypotekárneho
úveru alebo komunálneho úveru, záložného práva zriadeného v prospech stavebnej sporiteľne
alebo Štátneho fondu rozvoja bývania a záložného práva zriadeného na zabezpečenie splnenia
pohľadávok vyplývajúcich z prevodu vlastníctva bytu alebo nebytového priestoru za
regulovanú cenu podľa osobitného predpisu.
66b
) Pre záložné právo, ktoré bolo v katastri
nehnuteľností zapísané na prvom mieste v poradí rozhodujúcom na uspokojenie záložných
práv s výnimkou záložných práv uvedených v prvej vete a ktoré slúži na zabezpečenie
pohľadávok hypotekárnej banky z hypotekárneho úveru alebo komunálneho úveru, nesmie
hypotekárna banka až do zániku tohto záložného práva dohodnúť podľa osobitného
predpisu
66a
) ani umožniť zapísať v katastri nehnuteľností žiadne iné miesto v poradí
rozhodujúcom na uspokojenie záložných práv.
64a
) Napríklad § 8, § 28 ods. 2, § 69 a § 176 až 196 zákona č. 7/2005 Z. z. v znení neskorších
predpisov.
65
) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise
vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov.
66
) § 15 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a
nebytových priestorov v znení neskorších predpisov.
§ 17 vyhlášky Federálneho ministerstva financií, Ministerstva financií Českej socialistickej
republiky, Ministerstva financií Slovenskej socialistickej republiky a predsedu Štátnej banky
československej č. 136/1985 Zb. o finančnej, úverovej a inej pomoci družstevnej individuálnej
bytovej výstavbe a modernizácii rodinných domčekov v osobnom vlastníctve v znení neskorších
predpisov.
66b
) § 16 až 18b zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. v znení neskorších
predpisov.
66a
) § 151k ods. 3 Občianskeho zákonníka. 102
(3) Nehnuteľnosť sa nepovažuje za zaťaženú záložným právom alebo zaťaženú
obmedzením prevodu nehnuteľnosti vtedy, ak pohľadávka, ktorá je zabezpečená iným
záložným právom alebo obmedzením prevodu nehnuteľnosti, zanikne na základe
poskytnutého hypotekárneho úveru alebo komunálneho úveru, ktorým sa pohľadávka splatí, a
ak záložné právo k nehnuteľnosti alebo obmedzenie prevodu nehnuteľnosti zanikne.
Nehnuteľnosť sa na účely tohto zákona nepovažuje za zaťaženú záložným právom ani vtedy,
ak si hypotekárna banka najmenej na obdobie od prvého dňa poskytnutia čo len časti
peňažných prostriedkov z hypotekárneho úveru alebo komunálneho úveru až do zániku
záložného práva, ktoré slúži na zabezpečenie pohľadávok hypotekárnej banky
z hypotekárnych úverov alebo z komunálnych úverov, dohodne pre toto záložné právo podľa
osobitného predpisu
66a
) a zabezpečí zápisom v katastri nehnuteľností prvé miesto v poradí
rozhodujúcom na uspokojenie záložných práv s výnimkou záložných práv uvedených
v odseku 2 prvej vete.
(4) Záložné právo k nehnuteľnosti zriadené na zabezpečenie pohľadávok
z hypotekárneho úveru alebo z komunálneho úveru zaniká splatením tohto úveru aj
s príslušenstvom. Hypotekárna banka oznámi zánik záložného práva k nehnuteľnosti orgánu
štátnej správy na úseku katastra nehnuteľností.
65
)
(5) Hypotekárna banka môže pri výkone záložného práva založenú nehnuteľnosť
predať exekúciou podľa osobitného predpisu
67
) na základe dohody vyhotovenej vo forme
notárskej zápisnice, uzatvorenej medzi hypotekárnou bankou a jej dlžníkom, ako aj záložcom,
ak ním nie je dlžník, ak sa zmluvné strany v tejto dohode dohodnú na exekúcii podľa
osobitného predpisu.
67
) Táto dohoda musí obsahovať právny záväzok, vyznačenie oprávnenej
osoby a povinnej osoby, právny dôvod, predmet a čas plnenia.
§ 75
(1) Hypotekárna banka poskytuje hypotekárne úvery a komunálne úvery podľa ňou
vydaných všeobecných podmienok poskytovania hypotekárnych úverov a komunálnych
úverov, ktoré musia obsahovať najmä
a) náležitosti žiadosti o hypotekárny úver alebo komunálny úver,
b) postup pri predkladaní žiadosti o hypotekárny úver alebo komunálny úver,
c) podmienky na poskytovanie hypotekárneho úveru alebo komunálneho úveru vrátane
rámcového vymedzenia druhu, spôsobu a rozsahu spôsobu zabezpečenia pohľadávok
hypotekárnej banky zo zmluvy o hypotekárnom úvere alebo komunálnom úvere a
vymedzenia nákladov vyžadovaných od klienta, ktoré súvisia s hypotekárnym úverom
alebo komunálnym úverom a s uzavretím zmluvy o takomto úvere,
d) spôsoby vypovedania zmluvy o poskytnutí hypotekárneho úveru alebo komunálneho
úveru,
e) postup hypotekárnej banky pri omeškaní dlžníka so splácaním hypotekárneho úveru
alebo komunálneho úveru alebo jeho príslušenstva,
f) prípady zmien okolností na strane dlžníka, za ktorých je hypotekárna banka oprávnená
požadovať predčasné splácanie hypotekárneho úveru alebo komunálneho úveru,
g) podmienky realizácie záložného práva k nehnuteľnostiam zriadeného na zabezpečenie
hypotekárnych úverov alebo komunálnych úverov,
h) informácie o právach klienta podľa odsekov 6 až 11. (2) Z dôvodov na strane
hypotekárnej banky alebo jej právnych nástupcov sa nemôže vynucovať predčasné splácanie
pohľadávok z hypotekárneho úveru a komunálneho úveru; to platí aj pri zrušení a likvidácii
hypotekárnej banky.
67
) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej
činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších
predpisov. 103
(3) Súčasťou informácií, ktoré je hypotekárna banka povinná sprístupniť vo svojich
prevádzkových priestoroch podľa § 37 ods. 1, musia byť aj všeobecné podmienky
hypotekárnej banky na poskytovanie hypotekárnych úverov a komunálnych úverov podľa
odseku 1 a percentuálna výška príspevku podľa § 84 ods. 1 a § 85a ods. 1 určeného na
jednotlivé kalendárne roky. Na požiadanie klienta je hypotekárna banka povinná poskytnúť
mu ďalšie doplňujúce informácie.
(4) Zmluva o hypotekárnom úvere alebo zmluva o komunálnom úvere musí byť
písomná a musí obsahovať
a) identifikačné údaje o hypotekárnej banke a o klientovi najmenej v rozsahu
1. meno, priezvisko, rodné číslo, ak je pridelené, dátum narodenia a adresa trvalého
pobytu, ak ide o fyzickú osobu,
2. názov, identifikačné číslo, ak je pridelené, a adresa sídla alebo miesta podnikania, ak
ide o právnickú osobu,
b) sumu poskytnutého hypotekárneho úveru alebo komunálneho úveru a lehotu jeho
splatnosti, pravidlá splácania istiny a úrokov z poskytnutého hypotekárneho úveru alebo
komunálneho úveru, ktorá sa pri hypotekárnom úvere skladá z platnej základnej úrokovej
sadzby hypotekárnej banky a hrubej marže hypotekárnej banky, výšku ročnej
percentuálnej úrokovej sadzby poskytovaného hypotekárneho úveru alebo komunálneho
úveru a podrobné vymedzenie ostatných nákladov vyžadovaných od klienta, ktoré súvisia
s hypotekárnym úverom alebo komunálnym úverom a s uzavretím zmluvy o takomto
úvere, ktorá sa pri hypotekárnom úvere skladá z platnej základnej úrokovej sadzby
hypotekárnej banky a hrubej marže hypotekárnej banky,
c) presné označenie tuzemskej nehnuteľnosti, na ktorú sa poskytuje hypotekárny úver alebo
komunálny úver; za splnenie tejto podmienky sa považuje aj presné označenie tejto
tuzemskej nehnuteľnosti v dodatku k zmluve o hypotekárnom úvere alebo k zmluve o
komunálnom úvere uzavretom najneskôr pred poskytnutím čo len časti peňažných
prostriedkov z hypotekárneho úveru alebo komunálneho úveru,
d) podmienky závislé od objektívnych skutočností, pri ktorých splnení môže byť upravená
výška ročnej percentuálnej úrokovej sadzby alebo iné náklady vyžadované od klienta,
e) podrobné vymedzenie druhu, spôsobu a rozsahu zabezpečenia pohľadávok hypotekárnej
banky zo zmluvy o hypotekárnom úvere alebo zmluvy o komunálnom úvere,
f) ostatné podmienky poskytnutia a splácania hypotekárneho úveru alebo komunálneho
úveru vyžadované podľa všeobecných podmienok hypotekárnej banky na poskytovanie
hypotekárnych úverov a komunálnych úverov,
g) podmienky prípadného predčasného splatenia hypotekárneho úveru alebo komunálneho
úveru na podnet klienta.
(5) Zmluva o hypotekárnom úvere alebo zmluva o komunálnom úvere môže
obsahovať aj ďalšie náležitosti dohodnuté medzi hypotekárnou bankou a klientom.
(6) Hypotekárna banka nemôže od klienta požadovať úhradu úrokov, poplatkov alebo
iných nákladov, ktoré nie sú určené v zmluve o hypotekárnom úvere alebo zmluve
o komunálnom úvere. Hypotekárnej banke sa zakazuje požadovať od klienta úhradu úrokov,
poplatkov alebo iných nákladov v súvislosti s predčasným splatením hypotekárneho úveru
alebo jeho časti na podnet klienta, ak k predčasnému splateniu hypotekárneho úveru alebo
jeho časti dôjde v súvislosti s uplynutím doby fixácie úrokovej sadzby hypotekárneho úveru
alebo v súvislosti so zmenou úrokovej sadzby hypotekárneho úveru; hypotekárna banka je
povinná bezodplatne oznámiť klientovi termín
a) uplynutia doby fixácie úrokovej sadzby hypotekárneho úveru, a to najneskôr dva mesiace
pred uplynutím tejto doby ak v odseku 11 nie je ustanovené inak,
b) vykonania zmeny úrokovej sadzby hypotekárneho úveru, úrokovú sadzbu na nasledujúce
úrokové obdobie, aktuálnu výšku základnej úrokovej sadzby zverejnenú podľa odseku 9
ku dňu vyhotovenia oznámenia a výšku hrubej marže na nasledujúce úrokové obdobie, a 104
to najneskôr dvamesiace pred jej vykonaním a začatím uplatňovania tejto zmeny, ak v
odseku 11 nie je ustanovené inak.
(7) Odloženie splátok istiny hypotekárneho úveru alebo zníženie mesačnej splátky
hypotekárneho úveru podľa odseku 4 písm. h) si klient, ktorým je fyzická osoba podľa § 85a
ods. 1, môže počas piatich rokov od poskytnutia a začatia úročenia hypotekárneho úveru
uplatniť len, ak si neuplatnil odloženie splátok istiny hypotekárneho úveru podľa § 85a ods. 3
písm. b) druhého bodu; v tomto prípade nárok na štátny príspevok pre mladých zostáva
zachovaný.
(8) Odloženie splátok istiny hypotekárneho úveru alebo zníženie mesačnej splátky
hypotekárneho úveru podľa odseku 4 písm. h) začne plynúť dňom účinnosti zmeny zmluvy o
hypotekárnom úvere, ktorej predmetom je odloženie splátok istiny hypotekárneho úveru alebo
zníženie mesačnej splátky hypotekárneho úveru.
(9) Hypotekárna banka je povinná zverejňovať výšku jej základnej úrokovej sadzby
na svojom webovom sídle.
(10) Hypotekárna banka je povinná v oznámení podľa odseku 6 poučiť klienta
o podmienkach predčasného splatenia hypotekárneho úveru alebo jeho časti, pri splnení
ktorých nie je možné od klienta požadovať úhradu úrokov, poplatkov alebo iných nákladov.
(11) Ak hypotekárna banka vyžaduje predloženie žiadosti o predčasné splatenie
hypotekárneho úveru alebo jeho časti pred uplynutím doby fixácie úrokovej sadzby
hypotekárneho úveru alebo pred vykonaním zmeny úrokovej sadzby hypotekárneho úveru, je
povinná zaslať oznámenie podľa odseku 6 najneskôr dvamesiace pred termínom
vyžadovaným hypotekárnou bankou na predloženie tejto žiadosti.
§ 76
(1) Zoznam a rozsah hypotekárnych úverov a komunálnych úverov, záložných práv
a pohľadávok hypotekárnej banky z hypotekárnych úverov a komunálnych úverov, ktoré
slúžia na krytie hypotekárnych záložných listov a komunálnych obligácií, alebo iné hodnoty
slúžiace ako náhradné krytie musí hypotekárna banka jednotlivo evidovať vo svojom registri
hypoték.
(2) Register hypoték a doklady, na základe ktorých sa vykonali zápisy v registri
hypoték, je hypotekárna banka povinná uschovávať oddelene od ostatných dokladov
a zabezpečiť ich pred zneužitím, zničením, poškodením, odcudzením alebo pred stratou.
(3) Do konca januára a júla každého kalendárneho roka je hypotekárna banka povinná
predložiť Národnej banke Slovenska a ministerstvu informáciu o záznamoch z registra
hypoték, ktoré sa vykonali za posledných šesť mesiacov.
(4) Všeobecne záväzným právnym predpisom, ktorý vydá Národná banka Slovenska a
ministerstvo, sa ustanovia náležitosti a spôsob vedenia registra hypoték podľa odseku 2
a náležitosti a forma informácie podľa odseku 3.
§ 77
Hypotekárna banka je povinná o hypotekárnych obchodoch viesť oddelene analytickú
evidenciu v systéme účtovníctva.
§ 78
(1) Národná banka Slovenska vymenúva pre každú hypotekárnu banku hypotekárneho
správcu, ktorý vykonáva dozor nad vykonávaním hypotekárnych obchodov v rozsahu
ustanovenom týmto zákonom a osobitným predpisom.
13
) Rovnako sa pre každú hypotekárnu
banku vymenúva zástupca hypotekárneho správcu, ktorý zastupuje hypotekárneho správcu
počas jeho neprítomnosti v plnom rozsahu jeho práv a povinností.
(2) Vymenovanie hypotekárneho správcu a jeho zástupcu Národná banka Slovenska
vopred prerokuje s hypotekárnou bankou, pre ktorú sa vymenúvajú. 105
(3) Hypotekárneho správcu a jeho zástupcu odvoláva Národná banka Slovenska.
(4) Hypotekárnym správcom a jeho zástupcom môže byť len fyzická osoba, ktorá je na
túto činnosť odborne spôsobilá a bezúhonná. Za odborne spôsobilú osobu sa považuje fyzická
osoba s ukončeným vysokoškolským vzdelaním, ktorá vykonávala ekonomickú alebo
právnickú prax v oblasti bankovníctva najmenej päť rokov. Za bezúhonnú sa považuje fyzická
osoba, ktorá nebola právoplatne odsúdená za trestný čin spáchaný pri vykonávaní riadiacej
funkcie alebo za akýkoľvek úmyselný trestný čin.
§ 79
(1) Hypotekárny správca vykonáva svoju činnosť samostatne, nezávisle a nestranne.
Pri výkone svojej činnosti je viazaný len všeobecne záväznými právnymi predpismi, zmluvou
o výkone činnosti hypotekárneho správcu a rozhodnutiami vydanými pri dohľade alebo
dohľade podľa osobitného predpisu
13
) nad činnosťou hypotekárneho správcu.
(2) O rozporoch medzi hypotekárnym správcom a hypotekárnou bankou rozhoduje
Národná banka Slovenska.
§ 80
(1) Hypotekárny správca vykonáva dozor nad vydávaním hypotekárnych záložných
listov a komunálnych obligácií z hľadiska ich náležitostí a krytia podľa osobitného
predpisu.
13
)
(2) Hypotekárny správca je povinný vyhotoviť pre každú emisiu hypotekárnych
záložných listov alebo komunálnych obligácií pred ich vydaním písomné osvedčenie o tom,
že ich krytie je zabezpečené podľa osobitného predpisu
68
) a že je vykonaný záznam v registri
hypoték.
(3) Hypotekárny správca kontroluje, či hypotekárna banka v súlade s týmto zákonom a
inými všeobecne záväznými právnymi predpismi poskytuje hypotekárne úvery a komunálne
úvery vrátane ich zabezpečenia záložným právom a či si hypotekárna banka plní povinnosti
týkajúce sa registra hypoték.
(4) Hypotekárny správca je povinný na požiadanie hypotekárnej banky spolupôsobiť
pri činnostiach súvisiacich s vykonávaním hypotekárnych obchodov, ktoré bez jeho
súčinnosti hypotekárna banka nemôže vykonať.
§ 81
(1) Hypotekárny správca v prípade zistenia nedostatkov podľa § 80 je povinný
bezodkladne písomne informovať o týchto skutočnostiach Národnú banku Slovenska. Na
poskytovanie informácií podľa tohto ustanovenia sa nevzťahuje § 93.
(2) Hypotekárny správca pri výkone svojej činnosti koná vo vlastnom mene a na účet
hypotekárnej banky.
(3) Hypotekárna banka je povinná umožniť hypotekárnemu správcovi výkon jeho
činnosti, najmä je povinná umožniť mu nahliadať do účtovných záznamov, do registra
hypoték a do iných dokladov súvisiacich s hypotekárnymi obchodmi.
(4) Výšku odmeny pre hypotekárneho správcu a jeho zástupcu určuje Národná banka
Slovenska po dohode s hypotekárnou bankou. Odmenu hradí hypotekárna banka.
(5) Hypotekárna banka uzatvorí s hypotekárnym správcom zmluvu o výkone činnosti
hypotekárneho správcu, ktorá podrobnejšie určí práva a povinnosti hypotekárnej banky a
hypotekárneho správcu. Hypotekárna banka uzatvorí so zástupcom hypotekárneho správcu
zmluvu o výkone činnosti zástupcu hypotekárneho správcu, ktorá podrobnejšie určí práva a
povinnosti hypotekárnej banky a zástupcu hypotekárneho správcu.
68
) § 16 ods. 4 a 5 a § 20 ods. 4 zákona č. 530/1990 Zb. v znení neskorších predpisov. 106
§ 82
(1) Činnosť hypotekárneho správcu a jeho zástupcu podlieha dohľadu vykonávanému
Národnou bankou Slovenska podľa tohto zákona a podľa osobitného predpisu.
(2) Ak Národná banka Slovenska pri výkone dohľadu zistí nedostatky v činnosti
hypotekárneho správcu alebo jeho zástupcu s výnimkou nedostatkov podľa § 80 ods. 1, môže
mu uložiť pokutu až do výšky 13 300 eur.
(3) Ak Národná banka Slovenska pri výkone dohľadu dozoru podľa osobitných
predpisov
69
) zistí nedostatky v činnosti hypotekárneho správcu alebo jeho zástupcu
vykonávanej podľa § 80 ods. 1, postupuje podľa osobitného predpisu.
70
)
§ 83
Národná banka Slovenska a ministerstvo ustanovia všeobecne záväzným právnym
predpisom podrobnosti o postavení a činnosti hypotekárneho správcu a jeho zástupcu.
§ 84
(1) Dlžníkovi zo zmluvy o hypotekárnom úvere (§ 75 ods. 4) poskytnutom na účely
podľa § 68 písm. a) až d), ktorým je fyzická osoba (ďalej len „poberateľ hypotekárneho
úveru“), patrí za podmienok ustanovených týmto zákonom príspevok z prostriedkov štátneho
rozpočtu Slovenskej republiky (ďalej len „štátny príspevok“).
(2) Štátnym príspevkom sa rozumie percento, o ktoré štát znižuje výšku úrokovej
sadzby určenú v zmluve o hypotekárnom úvere. Štátny príspevok sa určuje na jednotlivé
kalendárne roky zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rok a v tom roku platí pre všetky
zmluvy o hypotekárnom úvere; tým nie je dotknuté ustanovenie § 122a. Štátny príspevok sa
zaokrúhľuje na celé eurocenty nahor
(3) Na účely výpočtu štátneho príspevku na hypotekárny úver poskytnutý v cudzej
mene sa výška hypotekárneho úveru prepočíta referenčným výmenným kurzom určeným a
vyhláseným Európskou centrálnou bankou alebo Národnou bankou Slovenska,
31
) ktorý je
platný ku dňu uzatvorenia zmluvy o hypotekárnom úvere.
(4) Štátny príspevok sa poskytne na hypotekárny úver najviac zo sumy hypotekárneho
úveru 83 000 eur na jednu nehnuteľnosť určenú na bývanie, a to aj v prípade manželov alebo
nadobúdania takejto nehnuteľnosti do podielového spoluvlastníctva. Nehnuteľnosťami
určenými na bývanie sa na účely tohto zákona rozumejú bytové budovy podľa osobitného
predpisu.
71
)
(5) Splátky hypotekárneho úveru vrátane úrokov, na ktorý sa poskytuje štátny
príspevok, sa spravidla dohodnú v pravidelných mesačných splátkach. Ak splátky
hypotekárneho úveru budú dohodnuté inak, suma prostriedkov poskytnutých ako štátny
príspevok na takýto hypotekárny úver nemôže prekročiť sumu, ktorá by bola poskytnutá ako
štátny príspevok na takýto hypotekárny úver v prípade pravidelných mesačných splátok.
(6) Ak úroková sadzba stanovená pri poskytnutí hypotekárneho úveru alebo po
uplynutí doby fixácie úrokovej sadzby hypotekárneho úveru alebo pri akejkoľvek inej zmene
úrokovej sadzby hypotekárneho úveru je nižšia ako je výška štátneho príspevku, poberateľovi
69
) Zákon č. 566/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 530/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.
70
) § 22 ods. 3 zákona č. 530/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.
31
) Čl. 12 ods. 12.1 Protokolu o Štatúte Európskeho systému centrálnych bánk a Európskej centrálnej
banky (Ú. v. EÚ C 321E, 29. 12. 2006).
§ 28 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 566/1992 Zb. v znení neskorších
predpisov.
71
) § 43b ods. 3 až 6 zákona č. 50/1976 Zb. v znení zákona č. 237/2000 Z. z. 107
hypotekárneho úveru patrí štátny príspevok len do výšky úrokovej sadzby hypotekárneho
úveru.
§ 85
(1) Nárok na štátny príspevok voči štátnemu rozpočtu Slovenskej republiky si
uplatňuje poberateľ hypotekárneho úveru prostredníctvom hypotekárnej banky na základe
žiadosti, ktorú jej predloží.
(2) Štátny príspevok sa poskytuje poberateľovi hypotekárneho úveru každoročne
počas určenej lehoty splatnosti hypotekárneho úveru dohodnutej pri uzatvorení zmluvy
o hypotekárnom úvere, a to iba na jednu zmluvu o hypotekárnom úvere. Za tú istú zmluvu o
hypotekárnom úvere sa považuje aj zmena tejto zmluvy, ktorou sa hypotekárny úver zvýši
najviac na sumu uvedenú v § 84 ods. 4.
(3) Ak poberateľ hypotekárneho úveru uzatvorí viac zmlúv o hypotekárnom úvere,
štátny príspevok sa poskytuje na tú zmluvu, o ktorej to písomne vyhlási; ak takéto vyhlásenie
obsahujú súčasne viaceré zmluvy o hypotekárnom úvere v jednom kalendárnom roku,
poberateľovi hypotekárneho úveru zaniká nárok na štátny príspevok zo všetkých zmlúv na
obdobie nasledujúcich 12 kalendárnych mesiacov, pričom táto lehota začína plynúť prvým
dňom kalendárneho mesiaca nasledujúceho po prijatí písomnej informácie z ministerstva
alebo ním určenej právnickej osoby o existencii viacerých zmlúv s uplatňovaným nárokom na
štátny príspevok. Pri manželoch alebo podielových spoluvlastníkoch zaniká v tomto prípade
nárok na štátny príspevok obom manželom alebo všetkým podielových spoluvlastníkom.
(4) Nárok na štátny príspevok zaniká
a) počas obdobia, keď hypotekárna banka z dôvodu omeškania poberateľa hypotekárneho
úveru preradí pohľadávku vzniknutú z hypotekárneho úveru medzi také zatriedené
pohľadávky, pri ktorých sa odôvodnene predpokladá, že nebudú uspokojené v plnej
výške ich menovitej hodnoty, alebo
b) ak poberateľ hypotekárneho úveru
1. nedodrží účel, na ktorý bol hypotekárny úver poskytnutý,
2. prevedie záväzok z hypotekárneho úveru na inú osobu s výnimkou jemu blízkej
osoby alebo
3. splatí hypotekárny úver pred uplynutím štyroch rokov od poskytnutia hypotekárneho
úveru.
(5) Ak poberateľom hypotekárneho úveru zanikne bezpodielové spoluvlastníctvo
manželov alebo podielové spoluvlastníctvo alebo ak poberateľ hypotekárneho úveru zomrie,
nárok na štátny príspevok prechádza na tú osobu, na ktorú prechádzajú nesplatené záväzky
z hypotekárneho úveru.
(6) Ak poberateľ hypotekárneho úveru poruší podmienky uvedené v odseku 4 písm. b)
treťom bode, je povinný bezodkladne prostredníctvom hypotekárnej banky vrátiť štátny
príspevok poskytovaný počas celej určenej lehoty splatnosti hypotekárneho úveru dohodnutej
pri uzatvorení zmluvy.
§ 85a
(1) Dlžníkovi zo zmluvy o hypotekárnom úvere (§ 75 ods. 4) poskytnutom na účely
podľa § 68 písm. a) až c), ktorým je fyzická osoba, ktorá ku dňu podania žiadosti o
hypotekárny úver dovŕšila 18 rokov a neprekročila 35 rokov veku (ďalej len "mladý poberateľ
hypotekárneho úveru"), patrí za podmienok ustanovených týmto zákonom príspevok pre
mladých z prostriedkov štátneho rozpočtu (ďalej len "štátny príspevok pre mladých"). Ak sú
mladými poberateľmi hypotekárneho úveru manželia alebo viacerí spoludlžníci, musí
požiadavku na vek podľa prvej vety spĺňať každá z týchto osôb.
(2) Štátnym príspevkom pre mladých sa rozumie percento, o ktoré štát znižuje výšku
úrokovej sadzby určenú v zmluve o hypotekárnom úvere. Štátny príspevok pre mladých sa 108
určuje každoročne zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok a v tom roku
platí pre všetky zmluvy o hypotekárnom úvere uzatvorené za podmienok podľa odsekov 1 a
3. Štátny príspevok pre mladých sa zaokrúhľuje na celé eurocenty nahor.
(3) Mladému poberateľovi hypotekárneho úveru sa štátny príspevok pre mladých
poskytne, ak
a) má mladý poberateľ hypotekárneho úveru ku dňu podania žiadosti o hypotekárny úver
priemerný mesačný príjem vypočítaný z príjmu za kalendárny rok predchádzajúci
kalendárnemu roku, v ktorom bola podaná žiadosť o hypotekárny úver, najviac vo výške
1,3 násobku priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v národnom
hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za
kalendárny štvrťrok predchádzajúci kalendárnemu štvrťroku, ktorý predchádza
kalendárnemu štvrťroku, v ktorom bola podaná žiadosť o hypotekárny úver; ak sú
mladými poberateľmi hypotekárneho úveru manželia, ich priemerný mesačný príjem
spolu nesmie presiahnuť 2,6-násobok priemernej mesačnej nominálnej mzdy
zamestnanca v národnom hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým
úradom Slovenskej republiky za kalendárny štvrťrok predchádzajúci kalendárnemu
štvrťroku, ktorý predchádza kalendárnemu štvrťroku, v ktorom bola podaná žiadosť o
hypotekárny úver a ak súmladými poberateľmi hypotekárneho úveru viacerí spoludlžníci,
ich priemerný mesačný príjem spolu nesmie presiahnuť súčin počtu spoludlžníkov a 1,3-
násobku priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve
Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny
štvrťrok predchádzajúci kalendárnemu štvrťroku, ktorý predchádza kalendárnemu
štvrťroku, v ktorom bola podaná žiadosť o hypotekárny úver,
b) sa hypotekárna banka zaviaže, že mladému poberateľovi hypotekárneho úveru na dobu
piatich rokov od poskytnutia a začatia úročenia hypotekárneho úveru
1. zníži úrokovú sadzbu určenú v zmluve o hypotekárnom úvere v rovnakej výške, ako
sa určí štátny príspevok pre mladých podľa odseku 2, najviac však o 1%,
2. umožní odložiť splátky istiny hypotekárneho úveru,
3. umožní mimoriadnu splátku hypotekárneho úveru bez poplatku,
c) žiadosť o hypotekárny úver bola podaná od 1. januára 2007.
(4) Na účely výpočtu štátneho príspevku pre mladých na hypotekárny úver poskytnutý
v cudzej mene sa výška hypotekárneho úveru prepočíta referenčným výmenným kurzom
určeným a vyhláseným Európskou centrálnou bankou alebo Národnou bankou Slovenska,
31
)
ktorý je platný ku dňu uzatvorenia zmluvy o hypotekárnom úvere.
(5) Štátny príspevok pre mladých sa poskytne na hypotekárny úver najviac zo sumy
hypotekárneho úveru 50 000 eur na jednu nehnuteľnosť určenú na bývanie, a to aj v prípade
manželov alebo nadobúdania takejto nehnuteľnosti do podielového spoluvlastníctva.
(6) Splátky hypotekárneho úveru vrátane úrokov, na ktorý sa poskytuje štátny
príspevok pre mladých, sa dohodnú spravidla v pravidelných mesačných splátkach. Ak
splátky hypotekárneho úveru budú dohodnuté inak, suma prostriedkov poskytnutých ako
štátny príspevok pre mladých na takýto hypotekárny úver nemôže prekročiť sumu, ktorá by
bola poskytnutá ako štátny príspevok pre mladých na takýto hypotekárny úver v prípade
pravidelných mesačných splátok. Ustanoveniami prvej a druhej vety nie je dotknuté
ustanovenie odseku 3 písm. b) druhého a tretieho bodu.
§ 85b
(1) Nárok na štátny príspevok pre mladých voči štátnemu rozpočtu si uplatňuje mladý
poberateľ hypotekárneho úveru prostredníctvom hypotekárnej banky na základe žiadosti,
ktorú jej predloží.
(2) Štátny príspevok pre mladých sa poskytuje mladému poberateľovi hypotekárneho
úveru každoročne po dobu piatich rokov od začatia úročenia hypotekárneho úveru, a to iba na 109
jednu zmluvu o hypotekárnom úvere. Za tú istú zmluvu o hypotekárnom úvere sa považuje aj
zmena tejto zmluvy, ktorou sa hypotekárny úver zvýši najviac na sumu uvedenú v § 85a
ods. 5.
(3) Ak mladý poberateľ hypotekárneho úveru uzatvorí viac zmlúv o hypotekárnom
úvere, štátny príspevok pre mladých sa poskytuje na tú zmluvu o hypotekárnom úvere, o
ktorej to písomne vyhlási; ak takéto vyhlásenie obsahujú súčasne viaceré zmluvy o
hypotekárnom úvere v jednom kalendárnom roku, mladému poberateľovi hypotekárneho
úveru zaniká nárok na štátny príspevok pre mladých zo všetkých zmlúv o hypotekárnom
úvere na obdobie nasledujúcich 12 kalendárnych mesiacov, pričom táto lehota začína plynúť
prvým dňom kalendárneho mesiaca nasledujúceho po prijatí písomnej informácie z
ministerstva alebo ním určenej právnickej osoby o existencii viacerých zmlúv o
hypotekárnom úvere s uplatňovaným nárokom na štátny príspevok pre mladých. Pri
manželoch alebo podielových spoluvlastníkoch zaniká v tomto prípade nárok na štátny
príspevok pre mladých obom manželom alebo všetkým podielovým spoluvlastníkom.
(4) Mladému poberateľovi hypotekárneho úveru nepatrí štátny príspevok pre mladých
počas obdobia, keď hypotekárna banka z dôvodu omeškania mladého poberateľa
hypotekárneho úveru preradí pohľadávku vzniknutú z hypotekárneho úveru medzi také
zatriedené pohľadávky, pri ktorých sa odôvodnene predpokladá, že nebudú uspokojené v
plnej výške ich menovitej hodnoty.
(5) Nárok na štátny príspevok pre mladých zaniká, ak
a) mladý poberateľ hypotekárneho úveru
1. nedodrží účel, na ktorý bol hypotekárny úver poskytnutý,
2. prevedie záväzok z hypotekárneho úveru na inú osobu s výnimkou jemu blízkej
osoby, pričom blízka osoba musí ku dňu prevodu záväzku spĺňať podmienky podľa
§ 85a ods. 1 a 3 písm. a),
3. splatí hypotekárny úver pred uplynutím štyroch rokov od poskytnutia hypotekárneho
úveru,
4. predložil pri uzatváraní zmluvy o hypotekárnom úvere so štátnym príspevkom pre
mladých ne- pravdivé údaje o výške priemerného mesačného príjmu alebo
b) fyzická osoba, ktorej bol poskytnutý štátny príspevok pre mladých, predložila pri
uzatváraní zmluvy o hypotekárnom úvere so štátnym príspevkom pre mladých
nepravdivé údaje o veku.
(6) Ak mladému poberateľovi hypotekárneho úveru zanikne bezpodielové
spoluvlastníctvo manželov alebo podielové spoluvlastníctvo alebo ak mladý poberateľ
hypotekárneho úveru zomrie, nárok na štátny príspevok pre mladých prechádza na tú osobu,
na ktorú prechádzajú nesplatené záväzky z hypotekárneho úveru.
(7) Ak mladému poberateľovi hypotekárneho úveru zanikne nárok na štátny príspevok
pre mladých podľa odseku 5 písm. a) tretieho alebo štvrtého bodu, je povinný bezodkladne
prostredníctvom hypotekárnej banky vrátiť štátny príspevok pre mladých, ktorý mu bol
poskytnutý. Ak fyzickej osobe, ktorej bol poskytnutý štátny príspevok pre mladých, zanikne
nárok na tento príspevok podľa odseku 5 písm. b), je povinná bezodkladne prostredníctvom
hypotekárnej banky vrátiť poskytnutý štátny príspevok pre mladých.
(8) Hypotekárna banka nezodpovedá za pravdivosť údajov o výške priemerného
mesačného príjmu podľa § 85a ods. 3 písm. a).
(9) Mladému poberateľovi hypotekárneho úveru po uplynutí piatich rokov od začatia
úročenia hypotekárneho úveru zaniká nárok na štátny príspevok pre mladých a súčasne mu
vzniká nárok na štátny príspevok; v tomto prípade sa ustanovenie § 85 ods. 3 uplatňuje
rovnako.
(10) Ustanovenia § 86 až 88 sa na zmluvy o hypotekárnom úvere so štátnym
príspevkom pre mladých vzťahujú rovnako. 110
§ 86
(1) Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky uhrádza
hypotekárnej banke štátny príspevok mesačne.
(2) Požiadavku na štátny príspevok za príslušný mesiac uplatňuje hypotekárna banka
na Ministerstve výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky najneskôr do 25. dňa
nasledujúceho mesiaca.
(3) Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky poukazuje
peňažné prostriedky podľa odseku 2 do 25. dňa mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom
bola predložená žiadosť hypotekárnej banky o poskytnutie štátneho príspevku na osobitný
účet hypotekárnej banky zriadený na tento účel v hypotekárnej banke. Z tohto účtu
hypotekárna banka mesačne čerpá príslušnú sumu za jednotlivých poberateľov hypotekárneho
úveru, ktorí majú nárok na štátny príspevok.
(4) Zúčtovanie poskytnutého štátneho príspevku za príslušný rok vykoná hypotekárna
banka v lehote určenej Ministerstvom výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky.
(5) Hypotekárna banka zodpovedá za
a) včasné uplatňovanie nárokov na štátny príspevok zo štátneho rozpočtu,
b) správne vyčíslenie výšky štátnych príspevkov,
c) vrátenie štátneho príspevku pri nedodržaní podmienok na poskytnutie štátneho príspevku.
§ 87
(1) Centrálnu evidenciu zmlúv o hypotekárnych úveroch, pri ktorých sa uplatňuje
nárok na štátny príspevok, vykonáva ministerstvo alebo ním určená právnická osoba.
(2) Hypotekárne banky sú povinné mesačne poskytovať ministerstvu alebo ním
určenej osobe v lehotách, spôsobom a za podmienok dohodnutých s ministerstvom informáciu
o novouzatvorených zmluvách o hypotekárnych úveroch na účely uvedené v odseku 1. Táto
informácia musí obsahovať
a) rodné číslo poberateľa hypotekárneho úveru,
b) číslo zmluvy o hypotekárnom úvere,
c) vyhlásenie o uplatnení nároku na poskytnutie štátneho príspevku,
d) výšku hypotekárneho úveru v eurách,
e) výšku mesačnej splátky,
f) termín splatnosti hypotekárneho úveru,
g) výšku úrokovej sadzby dohodnutej v zmluve o hypotekárnom úvere,
h) obdobie preradenia pohľadávky z hypotekárneho úveru z dôvodu omeškania poberateľa
hypotekárneho úveru,
i) účel poskytnutia hypotekárneho úveru,
j) výšku štátneho príspevku v eurách,
k) presné označenie nehnuteľnosti, ktorá bude predmetom záložného práva slúžiaceho na
zabezpečenie pohľadávok hypotekárnej banky z hypotekárneho úveru.
(3) Štátny dozor nad dodržiavaním podmienok poskytovania štátneho príspevku
vykonáva ministerstvo. Ministerstvo je oprávnené požadovať od hypotekárnej banky všetky
podklady na kontrolu dodržiavania podmienok poskytovania štátneho príspevku. Na výkon
tohto štátneho dozoru sa primerane použijú ustanovenia osobitného predpisu.
72
)
(4) Zamestnanci a členovia orgánov osoby určenej podľa odseku 1 a ministerstva sú
povinní dodržiavať mlčanlivosť o všetkých skutočnostiach súvisiacich s vykonávaním
činnosti podľa odsekov 1 až 3. Táto povinnosť mlčanlivosti trvá aj po zrušení poverenia pre
túto osobu na vykonávanie činnosti podľa odseku 1 alebo po skončení pracovnoprávneho
72
) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení
neskorších predpisov. 111
vzťahu alebo iného právneho vzťahu alebo po skončení výkonu funkcie v orgánoch tejto
osoby; ustanovenia § 91 ods. 2 až 7, § 92 ods. 1 až 7 a § 93 týmto nie sú dotknuté.
(5) Ak ministerstvo pri výkone štátneho dozoru zistí nedostatky v činnosti
hypotekárnej banky spočívajúce v nedodržaní podmienok poskytnutia štátneho príspevku,
uloží hypotekárnej banke povinnosť vrátiť do štátneho rozpočtu sumu vo výške neoprávnene
použitého štátneho príspevku.
(6) Ministerstvo môže popri opatrení podľa odseku 5 uložiť hypotekárnej banke
v závislosti od závažnosti porušenia povinnosti a dĺžky trvania protiprávneho stavu aj pokutu
až do výšky dvojnásobku neoprávnene použitej sumy štátneho príspevku k hypotekárnemu
úveru. Pri nesplnení opatrenia podľa odseku 5 je možné pokutu uložiť aj opakovane, najviac
však v celkovej sume, ktorá nepresiahne sumu podľa prvej vety. Výnosy z pokút sú príjmom
štátneho rozpočtu.
(7) Na konanie podľa odsekov 5 a 6 sa vzťahujú ustanovenia všeobecného predpisu
o správnom konaní.
72a
)
(8) Ministerstvo mesačne poskytne Ministerstvu výstavby a regionálneho rozvoja
Slovenskej republiky informáciu o celkovom nároku na štátny príspevok za jednotlivé
hypotekárne banky v príslušnom kalendárnom mesiaci pre potreby poukázania peňažných
prostriedkov podľa § 86 ods. 3; túto informáciu ministerstvo poskytne najneskôr do 20. dňa
nasledujúceho mesiaca. Ministerstvo poskytne Ministerstvu výstavby a regionálneho rozvoja
Slovenskej republiky na účely plnenia jeho úloh pri poskytovaní štátneho príspevku aj
súhrnné údaje o účeloch poskytnutých hypotekárnych úverov uvedené v informácií
hypotekárnej banky podľa § 76 ods. 3, a to do desiatich pracovných dní odo dňa predloženia
tejto informácie ministerstvu.
§ 88
Na účely hypotekárnych obchodov a štátneho príspevku sa ustanovenia tohto zákona
a osobitného predpisu,
13
) ktoré sa vzťahujú na nehnuteľnosti, rovnako použijú aj na byty
a nebytové priestory.
Dakujem velmi pekne za tento zakon, tvoje skusenosti mi to snad objasnia.PLs. tak preco su ponukane produkty na refinanc len spotrebne uvery? Nejaky dovod to mat musi.
No základ, aby banka mohla poskytnúť priamo Hypotekárny úver je, že musia byť splnené všetky náležitosti podľa Zákona o bankách, tzn.:
- poskytnutý hypotekárny úver musí byť zabezpečený min. vo výške 90% prostredníctvom vydávania a predaja hypotekárnych záložných listov (ak to tak nie je, nejedná sa o hypotekárny úver)
- účel hypotéky môže byť iba:
a) nadobudnutie tuzemskej nehnuteľnosti alebo jej časti,
b) výstavbu alebo zmenu dokončených stavieb,
c) údržbu tuzemských nehnuteľností alebo
d) splatenie poskytnutého úveru použitého na účely podľa písmena a) až c), ktorý je
hypotekárnym úverom poskytnutým hypotekárnou bankou v konkurze,
e) splatenie poskytnutého úveru použitého na účely podľa písmen a) až c), ktorý nie je
hypotekárnym úverom (čiže, ak si mala napr. v pôvodnom úvere napr. bezúčelovú časť, tak už ho nemôžeš vyplatiť hypotekárnym úverom v zmysle zákona o bankách, aj keby ostatné podmienky boli splnené)
- výška úveru nesmie presiahnuť 70 % hodnoty založenej nehnuteľnosti
Čiže stačí, ak nie je splnená jediná podmienka, tak už klasickú hypotéku nedostaneš. Ešte je tam niečo v zákone aj o tom, že celkové pohľadávky banky nesmú presiahnuť nejaké percentá poskytovania týchto typov úverov, nechce sa mi to však teraz presne čítať, no v podstate vstupuje do toho veľa faktorov, prečo nie klasická hypotéka....
@dandy05
@andreah25
adi chapem, ale tieto podmienky, ktore pises, clovek, co uz hypoteku ma a chce ju refinancovat, davno splnil, takze to urcite nemoze byt ono ,preto to nemoze byt dovod, preco banka chce silou mocou refinancovat hypoteky spotrebnym uverom. A hypotek maju banky malo, ovela menej ako spotrebakov. Asi mi to tu nikto nepovie, budem sa musiet zrejme obratit na viac odbornejsie fora :-|
@dandy05 Je pravda, že hypoték je čo na objem to na počty menej ako spotrebákov, no je to práve preto, že na poskytovanie hypoték sú zákonom stavené podmienky na ich krytie, kdežto pri spotrebných úveroch nie je podmienka tohto krytia, čiže je to pre banku výhodnejšie - je to jednoduchá matematika. Ty tiež radšej predsa robíš to, kde nemáš takmer žiadne podmienky ako to, kde musíš striktne dodržať podmienky a ak nie, tak si za ne draho sankcionovaná - jednoduché, nie?
hej hej, uz sme pri hypotekarnych zaloznych listoch, to krytie ma tiez nejake dovody.
A to bola v podstate cela otazka, co pre mna- ako cloveka, ktory ma hypoteku, tieto rozdiely v pripade, ze to zmeni na spotrebny uver, v pripade problemov, mozu znamenat. Problemy myslim zmena nejakych faktov na medzinarodnych trhoch, vyskocenie urokov na bankovych produktoch v dosledku ekonomickej situacie v EU, oslabenie meny, krach materskej banky a pod, co ja viem co, ja neviem, nie som ekonom, preto sa na to pytam, lebo ma to zaujima a nikto mi na to zatial dostatocne neodpovedal. V okolitych krajinach na veci s krizou a hypotekami ludia uz zacinaju skaredo doplacat a myslim, ze sa to casom doplazi aj k nam a preto je dobre vediet, co a ako, aku ma funkciu stat a kde je co regulovane zakonom a pod.
A to nie su veci, co sa clovek dozvie v reklame ci letaciku, kde na neho skace iba nejake pofiderne cislo uroku, ani u tety na pobocke, ktora je odmenena za uzavretu zmluvu, ci hypoporadcu, ktory sa tiez pozera na svoj zisk.
no jednoducho....banka ti oznami aky urok ti da 3 mesiace pred zmenou fixacie
zoberes tuto ponuku a pobehas banky ci ti nedaju lepsie podmienky a vies na com si...ci nie?
Pre banku je prenesienie hypo dokonca "lepsie" ako nova hypo, nakolko nie len ze ziskaju noveho klienta, ale druhej banke zoberu existujuceho ;)
ja mam skor skusenost ze teraz ked som chcel navysit hypo sa banky predbiehali ktora mi da lepsi urok na refinancovanie uz existujucej hypo...
zostal som ale v SP na 4,29, na dnesne pomery trosku viac, ale zas 100% zo znaleckeho to preto
@y2k
no a mas to, ked si prenasal, ako hypo alebo ako spotrebny uver?
vies mna to zaujima aj preto, lebo na spotrebaku nie su nejak moc obmedzeni v urokoch a mozu ti tam prasknut aj dvadsat, aj viac sa mi zda, co u hypoteky zakon limituje, preto nechcem spotrebak.
Kazdopadne dakujem za nove info:) pojdem to este pobehat, snad nieco najdem, co sa podoba aspon trocha tomu, co hladam:)
@dandy05 Kde zákon limituje výšku úroku pri hypotéke??? Zákon nijako nemôže výšku úroku limitovať - úrok totiž je vždy závislý na situácii na trhu plus rizikovosť klienta plus marža banky plus náklady banky.
Práveže pri spotrebných úveroch je úrok kvázi regulovaný, kde sa v zákone uvádza, že sa úrok nesmie presiahnuť neviem presne koľko nad priemer všetkých spotrebných úverov za predchádzajúci rok (nechce sa mi čítať teraz celé znenie zákona, ale cca takto nejako to tam je) kdežto pri hypotékach takéto znenie som nikde nenašla.
A ľudia na západe nemajú problémy s hypotékami preto, že sú to hypotéky, alebo preto, že sú to spotrebné úvery - ale preto, že nemajú na splácanie, pretože keď si brali hypotéku, tak bol úrok okolo 1%p.a. a v priebehu pár rokov skočili na cca 5-7% p.a. a vyššie a taktiež prišli o prácu a pod.....
@dandy05 zo zákona hypotéku si nemohla splatiť hypotékou, preto ti každý ponúka len spotrebák.... otázku polož inak - prečo chceš mať hypotéku za každú cenu? Ak fakt len kvôli úrokom, tak sorry, ale ako píše andrea, nefunguje to podľa tvojich predstáv - v zákone neexistuje obmedzenie na úroky - pokiaľ hľadáš niečo také, zbehni do stavebnej sporiteľne, i keď je pravdou, že aj tam už garancie padli, aj keď ich stavebné sporiteľne zachovávajú.
@andreah25 na západe majú ľudia problém so splácaním trocha z iných dôvodov - na Slovensku máme najvyššie úrokové sadzby v rámci eurozóny, ale zároveň jedny z najnižších prevádzkových nákladov, z tohto dôvodu je u nás lepšie byt kúpiť ako si ho prenajať, ale na západe je to trocha o inom - napr. v Španielsku banky po niekoľkých samovraždách banky prijali zákon, ktorý chráni na 2 roky ľudí pred stratou bývania za predpokladu, že hodnota nehnuteľnosti nepresiahla 250.000 eur a celá rodina je nezamestnaná.... vo Viedni sú síce ceny ok, ale neplatí to už napr. v Nemecku, kde napr. aj v Mníchove má hocaká búda svoju cenu, navyše tam sa neplatí 150 euro mesačne ako inkaso, ale podstatne viacej - reálne na Slovensku dokáže slovák preživoriť aj z minimálnej mzdy, ale na západe to nemá ani na nájomné... a to nehovorím o tom, že len pár bežných ľudí má cenu nehnuteľnosti nad 250.000 eur....
toto som potrebovala, dakujem za blizsie vysvetlenie. cize mi nikto pri nijakom produkte nezaruci, ze urok nevyskoci aj na 16 aj viac percent, ked sa niekomu bude zdat, ze potrebuje troska viac zarobit. dakujem, ze ste venovali chvilku tejto teme, pretoze odpovede na otazky clovek vacsinou pravdivo nedostane.
@dandy05 slečna, len ty si sa zle pýtala - ak by si položila otázku, ktorý produkt ti zagarantuje úroky počas celej doby splácania, dostala by si jednoduchú odpoveď - niektoré banky prostredníctvom hypoték na dlhé doby fixácia, napr. slsp mala takú ponuku počas celej doby splácania a hlavne stavebné sporiteľne :-D
@finsluzby
dakujem za mile oslovenie. pytala som sa, ako sa dostanem k informaciam ako je amortizacna listina ku konkretnemu produktu a ci niekto vie o produkte na refinanc, ktory nie je spotrebny uver. Dozvedela som sa, ze v SR nie je rozdiel medzi hypotekarnym uverom a spotrebnym uverom, aj ked kazdy je inak kryty a riadi sa inym zakonom a ze pre banku je vyhodnejsie a lacnejsie ponukat iba spotrebne uvery.
@dandy05 rozdiel je a obrovský, ale nie z pohľadu klienta - splácanie sa totiž riadi jedným jediným vzorcom, ktorý je rovnaký pre všetky splátkové úvery, ale z pohľadu banky - hypotéky musia byť kryté hypotekárnymi záložnými listami, ktoré musí banka emitovať, pre spotrebné úvery to neplatí, t.j. banka má lacnejšie peniaze, ale pre klienta tento rozdiel je principiálne šuma fuk :-D - preň ho sú podstatné splátky
@dandy05 My sme prefinancovali hypoteku z jednej banky (tam sa to volalo "Zamestnanecky uver zabezpeceny nehnutelnostou" ci tak nejako) do druhej, kde sa to vola "Ucelovy splatkovy uver zabezpeceny zaloznym pravom k nehnutelnosti". Takze je sumafuk ako sa to vola, dolezita je zmluva a jej znenie.
Inak, ideme prenasat hypo opat do dalsej banky (do mBank), kde nam bez problemov ukazali pomer splacania uroku a istiny.
Vseobecne je vyhodnost/nevyhodnost prefinancovania hypoteky z banky do banky otazkou hlavne trvania uveru. Ked platis 30 rokov, logicky zaplatis viac ako ked splacas 10 rokov. Skusim najst niekde taky excelovy prepocet hypoteky, ze si tam zadas sumu, urok a trvanie a uvidis, kolko zaplatis na urokoch. Bol to taky google docs dokument, ale ani za nic ho teraz neviem najst. :-)
to je logicke ze cim viac rokov tym viac "preplatis" ;)
ved aj urok mas rocne, cize keby si nic nesplacala, kazdy rok mas ten isty "preplatok", cim viac rokov, tym viac zaplatis....ale ano je fajn mat prepocet ze ktory rok kolko je urok a kolko istina ;)
a to mne SLSP poskytla
@y2k Ak reagujes na mna, tak islo o to, vidiet konkretnu mesacnu splatku a kolko z nej je splatka uroku a kolko istiny. A velakrat aj pomoze vidiet, kolko clovek preplati. To si jeden trikrat rozmysli hypoteku, ked vidi, ze na urokoch zaplati pomaly tolko, ako na istine. :-)
ale tak na 30 rokov... ;)
treba zaratat inflaciu a to ze kto iny ti peniaze pozicia?
myslim ze hypo neni az take zlo ako sa vravi...
ano za 30 rokov preplatis raz tolko, ale za 30 rokov vdak inflacii aj peniaze stratia raz tolko :P
a vravel som ze je fajn vidiet kolko kedy clovek plati za istinu a kolko za uroky, takze podla mna chces vidiet spravnu vec ;)
nic zle som nepovedal
Jednoducho treba pozriet zazmluvneny urok a myslim ze este ziadna pravnicka klucka neprelomila zaklady matematiky, t.j. ak vezmete 50 000 uver a daju Vam 4% urok tak za rok od Vas vezmu cca 4% urok z nesplatenej istiny (urocene na mesacnej baze). Umor pozicky si mozte nasimulovat a pozriet pocas celej doby splacania napr. tu (http://www.hypotekarnakalkulacka.sk/). Ako bolo povedane ak mate strach zo zmeny vysky uroku tak fixujte alebo stavebne sporenie kde je fixovana vyska urokovej sadzby pri splacani (iba nektore produkty). Ale moje odporucanie v blizkej dobe ak nedojde k masivnej inflacii (ktoru ma strazit NBS a ECB) tak velmi necakajte narast urokovych mier, lebo by to polozilo celu ekonomiku. Urcite sa vyhnite produktom s variabilnou urokovou sadzbou EUROBRIBOR, lebo pocas krizy od 2007 do 2009 doslo k narastu o viac ako 100% (z 2% na 4.8 -5.15%). Z pohladu dlhodobeho splacania a vysky uroku je momentalne najidealnejsi uver z SFRB kde mate 3.5% fix pocas celej doby splacania ale tam je maximum uveru 38500 € + 20% z hodnoty nakladov na vystuvbu resp. vsetko nad tuto sumu musite preukazat ze mate na ucte alebo potom stavebne sporenie ale tam sa musi dlho sporit a musite mat cca 1/2 cielovej sumy. Na zaver dodam hladajte co najvyhodnejsie, podpiste hypo a nerieste dalej, lebo Vas to zozerie. Pripadne problemy s urokom budete riesit az pridu, nebojte sa, neovplyvnite to, urobte si rezervu na pol roka ci rok a venujte sa rodine.