Buduci rok planujem konecne postavit na zahrade dielnicku 6x4m. Bude to drevostavba, pravdepodobne z KVH 60x100. Vnutri by som v zime chcel udrzat teplotu nad 0C, cize pouzijem asi nejaku klimu, bude sa teda aj zateplovat. Z vnutornej strany dam OSB a natriem. Otazka je co dat z vonkajsej strany. Musi to byt jednoduche, zaberat malo priestoru a samozrejme lacne.
- osb a omietka ? Neviem ci to bude drzat...
- medzera a dreveny obklad ? Zabera priestor a treba osetrovat...
Nejake dalsie napady, doporucenia ?
@jakino Ono pri tých skrutkách hodne záleží aj od podložia, do akého sa vŕtajú. Je rozdiel či máš pieskovitú, ílovitú, alebo kamennú pôdu. Ja mám v zemi toľko kameňa, že najprv som zobral vrták (v Lídli predávajú občas 120cm dlhé) predvŕtal dieru a až do nej som potom zatočil zemnú skrutku. Tu u mňa to musí aj slona udržať. :-)
Riesim taku dilemu. Chcel by som rozumne zateplit podlahu v planovanom zahradnom domceku/dielni. Co som pozeral inspiracie, ludia zvyknu do spodnej casti priestoru na izolaciu dat male latky a potom tam daju XPS, PIR ci EPS. ( npr. https://youtu.be/kWekxHB_C6A?t=32 ). Obavam sa ale ci to nebudu riesit nejake hlodavce. Najistejsie by bolo mat odspodu OSB, len to zase neviem ako ju tam rozumne dostat, kedze osadit tam OSB a potom rost otocit je u mna trochu nerealne. Ma niekto nejaky napad ?
Rozmyslam, ze pre spojenie betonovych patiek a hranolov pouzijem nastavitelne patky, ak by sa casom nejaka patka pohla, zeby som to dokazal korigovat. Je to zbytocnost a mam jednoducho navrtat do patky dieru a strcit tam klasicke Ucko na roxore ?
@maxogo aj nad tym som rozmyslal, ale to by bola asi otrocka robota, lebo by bolo treba kazdu OSB dosku rezat. Uz som sa zmieril s tym, ze dam OSB hore, na to potom EPS a zase OSB... Aj ked to s tym pletivom.....
@majkoj a nejde spravit podlahu po segmentoch ? ked to mas 4x6 metrov, tak 3 segmenty 4x2 metre zostavit, pribit osb zhotr, otocit o 180 stupnov (osb sa dostane dole), vyplnit izolaciou a potom zaklopit osb zhora ?
patky nastavitelne na vysku maju limity v unosnosti, to si radsej prejdi so statikom, ake tam mas zvisle a hlavne vodorovne reakcie.
@minonkysk kedze je tam 12 patiek usporiadanych ako 3x4, dali by sa v teorii spravit 2 segmenty a potom az 6. 2 by boli stale tazke a viacej by znamenalo, ze by sa museli delit tie 3 veke 6m nosniky a to by nepomohlo pevnosti. Tieto patky by mali uniest 1,4t http://bova.sk/upload/module/produkty.... Oproti pevnym http://bova.sk/upload/module/produkty... s 1,8t to nie je zasadny rozdiel. Ale zase urobit do 10cm dreva 3cm dieru na zavitovku asi tiez pevnosti neprida. Cize asi skor tie pevne...
@maxogo cele to ma 6x4 m patky su aj v strede, ale po obvode je 10 z 12 tich, ku ktorym by bol pristup. Zlozite riesenie, nie je nutne lepsie :)
@majkoj a keby tie hlavne nosne spravil tak ako su a tie segmenty urobil len vo vnutri tych hlavnych nosnych ?
mal by si tam o 1 pomocny hranolcek, ktory by si zboka zakotvil do toho hlavneho nosneho ?
Takto idea:
http://prntscr.com/p3p8q8
modre - hlavny nosny ram ulozeny na patky.
to pod tym segmentove panely na sirku 1250 (sirka osb).
Zelene nosniky - staticke nosniky podla vypoctu co mas
Fialovy hranolcek - sluzi na kotvenie zboku do nosnika vlavo vzdy
cervena farba - obrys OSB
Pri ocelovej patke pozor aj na vodorovne zatazenie.
@minonkysk no napad by bol teoreiticky realizovatelny, ale uz nie je :). Vybetonoval som prve 4 a vzhladom na teren, su zarovnane presne v opacnej osi ako by bolo treba., rozumej v osi X musia byt v rovine, v osi Y mam urcitu volnost podla terenu. Ale aj tak som si nie celkom isty, ci by segment 4x1,5m nebol nad moje sily. jeden segment by bol 6m2 a 18ka OSB ma cca 12kg/m2 cize spolu s drevom sa blizime k 100kg/ segment.
Pri tej pevnej patke nesmie byt patka od betonu viac ako 5cm, cize vodorovne zatazenie tam asi nebude problematicke. Asi sa na tie nastavitelne vykakam, dam to ucko do diery s chemickou kotvou a budem dufat, ze sa v terene nic nepohne.
@majkoj jo na samotneho jedinca to treba vyhutat dopredu :)
pozeram tie nastavitelne.
Take nieco si vie covek spravit aj sam. Zavitova tyc M24 normalne ju navrtas do zakladu. Hore matica, ulozny plech aky potrebujes a mas to aj rektifikovatelne do roviny dodatocne.
@minonkysk myslis, ze keby som zobral toto http://stavpro.sk/spojovacie_prvky_na... vo verzii 100x100 M24 k tomu 24ka zavitnica a jedna kontramatka tak to bude staticky ok ? Alebo radsej 80x80 aby neboli skrutky prilis pri kraji 100mm sirokeho hranolu ?
@maxogo asi predsa len tvoj napad este zvazim :) , nasiel som, sposob, ktory by nebol az tak narocny a ak dobre pozeram, tak mineralna izolacia medzi latovanie je o dost lacnejsia ako NEO floor a asi aj na tensej OSB pod izolaciou by sa dalo nieco usetrit.
@majkoj k tej podlahe. My sme pred casom riesili podlahu na zahradnej chatke na patkach. Kedze islo o rekonstrukciu, tak sa to riesilo dost nestandardne ale skladba od spodu. Fosne pod tramy, na to nerezova porotihlodavcova siet ktora "kopirovala teren", medzery medzi tramami sa vyplnili styrodurom, navrch OSB a na nu PVC. Nevykurovana chata, odspodu odvetravana 20 cm medzerou medzi zemou a fosnami. Fosne sme pouzili 40 rocne, ktore dovtedy sluzili ako podlaha a boli uplne zdrave (dakujeme sudruhom zo ZSSR, ktorii dodali karusel do VSZ v bedni z nejakeho sibirskeho ihlicnanu, ktory ustal vrtochy slovenskeho pocasia bez akehokolvek osetrenia :-D Pevne verime, ze ustoja este aj druhu generaciu mejitelov chatky)
Inac mimoriadne napomocny nam bol navod na stavbu zahradneho domceka co pred casom na pokracovanie vychadzal v casopise Urob si sam. Na ich webe sa este stale da dohladat
@majkoj myslim ze to je jedno ci 100x100, alebo 80x80. Tie diery na platni respektuju min. vzdailanosti od okraja.
Ja osobne by som volil 80x80 ak mas drevo siroke 100mm. Ten detail sa mi zda lepsi. To drevo v priecnom tlaku je jedno ci dosada na 80x80, alebo 100x100.
@janohano fasada bude drahsia ako domcek :)
@minonkysk teraz ma napada jeden problem toho riesenia. Ak zalepim tyc do patky, budem musiet nejak zaskrutkovat skrutky do hranolu odspodu v medzere, ktora mi ostane medzi hranolom a patkou. Na toto rad pouzivam skrutky s velkou hlavou a torxom a neviem ci to 90st adapter na utahovak vydrzi a aj tak bude dlzka skrutky obmedzena...
Hodil som si budu do PHVP
Pri vnutornej teplote 15C bude treba 1,5MWh tepla a strata bude 1,1kW pri -15C
Pri vnutornej teplote 10C bude treba 475kWh tepla a strata bude 913W pri -15C
Ak tam dam planovanu lacnu klimu, asi sa mi neoplati riesit este dodatocne zateplenie na fasade , alebo ?
Chcel som lacnu dielnicku a uz zase vymyslam ako to cele skomplikovat, prehol by som sa cez koleno...
Co by ste odporucali pod budu ? Sietku proti hlodavcom a na to nejaku foliu ?
Mam taku mensiu dilemu co dat ako krytinu na strechu, nejaky asfalovy pas npr. https://obchodtoth.sk/component/virtu... , alebo nejaky sindel a tam vznikne otazka aky, staci nejaka klasika ci modifikovany ? Mate niekto tip na rozumny kompromis medzi kvalitou a cenou ?
@majkoj ja neviem, ale vsetky asfaltove sindle co poznam maju po rokoch "somarske usi". Teda nepoznam vsetky asfaltove sindle na svete, moze byt, ze chyba je inde ako v sindloch.
@jakino betonovu tam davat nechcem, ani som to na to nenavrhoval.
@zita19 hmm, ja som uz videl sindle ktore boli aj po rokoch ok, prave preto sa pytam...
Tak strecha je hotova https://old.modrastrecha.sk/blog/majk... a teraz sa vraciam zase k povodnej dileme, aku fasadu ? Chcel som dat dreveny obklad, ale to asi momentalne z financnych dovodov nebude mozne. A folia pod obklad vydrzi UV len 3 mesiace. Pri omietke by som to mohol hodit do lepidla v tom stave by to nejaky cas vydrzalo. Akurat predsa je to len drevostavba na patkach a bojim sa ze ak sa to trochu pohne omietka dopraska. A teraz babo rad...