Na jar ideme robit chodniky zo zamkovej dlazby, aj pojazdy pre auto a nerad by som, aby sa casom zvlnili. Na spevnenie podlozia sa pouzivaju o.i. (priestorove) geobunky alebo (ploche) geomreze. Mate niekto s nimi skusenosti? Aka ma byt skladba vrstiev? Dakujem.
Pozrite si zatiaľ náš článok : 08_Neúnosné podložie.
Skúsim zajtra pridať ešte pár detailov pre chodníky a príjazdové cesty.
Aké podložie máte ?
Nie je tam nízko hladina podzemnej vody ?
@kosto13 Podlozie: popisem uplne amatersky-bezna zemina (hlina), voda bezproblemov do nej vsakuje, asi bez ilu, aj v cca.3m hlbke stale zemina, bez kamenov. Sme vzdusnou ciarou cca. 500m od Vahu, spodna voda v hlbke 6m.
Ako funguje geobunka mi je priblizne jasne, ale geomreza? To mi moc nesedi.
Chcem to dat hlavne ako poistku proti pripadnym poklesom zamkovej dlazby, netvrdim, ze je to v nasom pripade nutne.
@kosto13 Uplne perfektny popis, dakujem. Este by ma zaujimal rozdiel medzi bunkou a mrezou, nejde mi do hlavy, ze tenka mreza staci a pri bunkach sa musi volit jej vyska podla typu zatazenia.
Geomreža funguje tak, že sa do vodorovnej tuhej geomreže zakliní štrkodrva a napätie sa roznáša na väčšiu plochu ako bez nej. V geobunke štrkodrva trie o steny bunky a preto musia byť vysoké a úzke, z čoho potom vyplýva ich niekoľko násobne vyššia cena. Prácnosť pri inštalácii geobunky je postatne väčšia nakoľko sa musia kotviť a aby sa pri nasýpani neposkladali musia sa plniť veľmi opatrne zhora. Geobunky napríklad na železnici používajú občas pod výhybky, ale na rovnú trať aj v staniciach používajú tuhé dvojosové polypropylénové geomreže.
Prikladám ešte obrázky.
Radšej by som volil podľa obr.3.
Nikdy dostatočne nepoznáte podložie.
Nikdy neviete zaručiť max. zaťaženie.
Občas príde fekál, niečo sa prestavuje a pod.
Ja osobne mám na plastickom íle hojne zásobovaným vodou geomrežu + 300mm štrkodrva + 80mm dlažba.
Parkujem často ťažšími autami 2-3T + celú zimu bager nna odpratávanie snehu, občas naložený 3,5T prives... Za 10 rokov nie sú deformácie väčšie ako 3mm.
Susedia vedľa parkujú iba max.1,5T autá, geotextília+ 400 mm štrkodrvy+dlažba a po 7 rokoch nerovnosti až 50mm - voľným okom viditeľné koľaje.
@kosto13 prosim vas az teraz som sa dozvedel, ze existuje nieco ako geomreza, ked mam uz na mieste pre statie pod autom makadam 32-64 asi 25cm a zostava mi 20cm +8cm dlazba..videl som vasu skladbu a tam ta geomreza na obr. c.3 je uz ako prva na geotextilii. Ak by som chcel dat az teraz geomrezu, pomoze to niecomu? alebo je to uz zbytocne, kedze sme to nedali hned ako prve na geotextiliu..ak by to davalo zmysel, vieme to aj od vas objednat? Dakujem
@maracana99
Najvyššia účinnosť geomreže je, keď je čím nižšie a kvalita zásypového materiálu sa smerom hore nezhoršuje.
V prípade, že je geomreža v strede odporúčame geomrežu TG3030S. Pri zaťažení aj od ťažkého osobného auta či dodávky značne obmedzí tvorbu koľají.
Geomreže sú v šírke 3,95m a dľžku narežeme podľa potreby. Originál balík má dĺžku 50m a pri malých množstvách sa môže stať že dodávka je z dvoch kusov. Mreže sa spájajú jednoducým preložením ( vo Vašom prípade 300 mm ). Zasypaním štrkodrvou a zhutnením vznikne plnohodnotný spoj.
Balík je tuhý dlhý 4m a dá sa prepraviť aj na streche auta ( 200 m2 má hmotnosť cca 50 kg ).
@maracana99
Vieme poslať aj kurierom. Geomreža je tuhá rolka cca priemer 0,3m a dlĺžka 4m. Je to nadrozmerný náklad kurieri to neradi vozia alebo si potom zapýtajú. Tých 10 m váži cca 12 kg a dá sa to odviesť aj na streche kombíčka. Kam to bude ?
Betónový recyklát sa dá využiť, je len o málo menej účinný ako štrkodrva, Samozrejme však zaleží od frakcie recyklátu. Pre bežné naše geomreže je ideálna frakcia 0/63 prípadne aj 0/32 ale najlepšie aj s geotextíliou. Ak potrebujete aj drenážnu vrstvu tak 32/63. Obmedzene máme aj geomreže pre frakciu do 125mm.
Menšia alebo väčšia ako doporučená frakcia má nižšiu účinnosť. Pri menšej frakcii sa materiál dostočne nezakliní do mreže a môže sa pretláčať medzi okami geomreže. Pri väčšej frakcii sa môže po geomreži šmýkať.
Preto je pri geomrežiach dôležitá správna fracia štrkodrvy ale aj rovnomerná zrnitosť.
@Ing. Peter Kostovský Dobry den,
Rada: Posielam nahlad na pakovisko pre osobne auta. Na ploche je zabudovana plastova zumpa a na nej je cca 10cm betonova platna z 0,8 kari sietou. Presah platne je cez hrany zumpy cca 1m.
Planujem tam dat koli cene podklad na zhutnenie betonovu drt 0/63. Je potrebne riesit geomrezu? Na vrch pojde betónová zámková dlažba hr. 6 cm.
Dakujem,
Roman
Aký tvar má žumpa ?
Valec na ležato alebo na stojato alebo iný ?
Rozmery žumpy ?
Je tam žumpa na nej bet. platňa s presahmi.
Nad bet. platňou je koľko mm po hornú úroveň dlažby ?
@kosto13 Dobry den, prosim vas posielal som vas spravu ohladom geomreze TG3030S a jej dodania, uz by som potreboval, aby ste mi to poslali, lebo v sobotu 2.5. to chceme ist ukladat. Dlzka 10m. Adresu mate v sprave. Dakujem
Samotnú statiku plastovej žumpy ťažko odhadnúť bez podkladov výrobcu. Účinnosť betónovej dosky taktiež. Kari rohož je zrejme iba na spodnom okraji dosky, doska je dosť tenká, kvalita betónu neznáma. Určite však dáky účinok bude mať. Podľa foto odhadujem, že žumpa má šírku 2m, Kari rohož je oko 100/100 a priemer píšete 8/8. Presahy sú zrejme nie 1m na každú stranu ale spolu aj to nerovnomerne niekde 0,3m a niekde 0,6m.
Takže presah na najhoršom mieste nie je 1m ale iba 0,3m. Výpočítať alebo odhadnúť dáku únosnosť či účinnosť ? Ťažko.
Preto na dosku dať 50mm piesku či jemného štrku, goemrežu radšej vyššej pevnosti napr. 40/40 kN/m a potom štrkodrvu frakcie 0/63 -200mm, znovu geomrežu a pto ešte 170mm štrkodrvy 0/63 20 mm štrkodrvy 0/4 alebo akú predpisuje výrobca zámkovej dlažby na zarovnanie a navrch zámkovú dlažbu 60mm. Pri takejto konštrukcii sa zníži namáhanie ž.b dosky na 1/2. Či to bude stačiť ???.