Fotoblog náš každodenný. Alebo ako si s ním (ne)pokaziť vašu reklamu.

4. okt 2017

Fotoblog je priestor, ktorým komunikujeme s užívateľmi stránky cez rôzne vizuálne, či textové príspevky. Môže sa stať mocnou zbraňou v rukách toho, kto sa ho naučí správne využívať, naopak však aj nepriateľom tomu, kto si pri práci s ním nenastaví určité „mantinely“.

Najhoršia vec, ktorú môžete v rámci svojej prezentácie na tomto mieste spraviť je to, ak skĺznete do pravidelného, monotónneho opakovania (či obmieňania) toho istého obsahu. Pre vás je to snaha zviditeľniť sa. Ostatní však vnímajú takéto príspevky ako muchu, ktorá sa po odohnaní vracia zas a zas na to isté miesto.

Nachádzate sa na mieste, kde sa ľudia stretávajú v prvom rade s Vašou virtuálnou prezentáciou a preto by z nej malo byť cítiť Vaše poslanie a rovnaký záujem o zákazníka ako aj v reálnom svete. Je preto  na uváženie, či si chcete svojim prístupom týchto užívateľov získať na svoju stranu alebo ich naopak odradiť skôr, než vám dajú šancu dokázať, čo vo vás naozaj je. Nie je preto dôvod, aby ste pri spojení „profil Profesionál“, či „reklama“ ustrnuli a robili chyby, ktoré vás vzďaľujú od možnosti stať sa plnohodnotným prispievateľom našej stránky.

Všetky cesty vedú do Ríma. Len je aj pár skratiek, ktoré končia v „spamovom peklíčku“.

Vašim dobrým úmyslom bolo dať čo najviac užívateľom na známosť to, kto ste, čo im ponúkate, akú akciu by si nemali nechať ujsť... Táto snaha sa vám však vymkla spod kontroly a neviete kedy je už takýchto príspevkov dosť. Alebo len jednoducho „nie je o čom“? A zvažovali ste, čo vám reálne toto „snaženie“ prinesie?

  • Odchod návštevníkov zo stránky. Ak nenachádzajú, čo ich zaujíma, alebo naopak narážajú na obsah, ktorý ich neprestajne obťažuje, strácajú motiváciu na návrat. Prirodzene to vedie k poklesu návštevnosti stránky, čo zas vedie k poklesu cieľovej skupiny pre Profesionálov. Užívatelia oceňujú portál hlavne preto, lebo sa tu stretáva inšpirácia spolu s hodnotnými informáciami. Ak ale nájdu málo takýchto zdrojov, alebo naopak veľa podnetov, ktoré ich negatívne rozptyľujú, odchádzajú a už sa nevrátia.
  • Nezáujem o vás a vašu prácu. Užívatelia nemajú prečo sledovať váš profil, ak vidia, že ho zapĺňate neúnavne rovnakými príspevkami. Ak pritvrdíte a začnete ich rotovať každý deň, alebo aj viackrát do dňa, je to priama cesta k tomu, aby si vás skryli z hlavnej fotoblogovej nástenky a viac sa k vám nevrátili.
  • Jeden za všetkých, všetci za jedného. Reklamu nerobíte len sebe, ale svojim konaním ovplyvňujete pohľad aj na celú komunitu Profesionálov. Asi tušíte, že ak si raz užívatelia budú PRO službu spájať s nepríjemnou, nátlakovou reklamou, nebudú mať záujem s touto komunitou komunikovať, budú sa jej vyhýbať a pozerať na ňu s predsudkami. Asi nechcete byť tá osoba, ktorá túto lavínu spustí?
  • Ste príliš aktívny? Chyba. Ak vám poradíme, aby ste na svojom profile boli aktívny, netreba to brať doslovne a zahltiť svoj fotoblog veľkým množstvom príspevkov. Je síce fajn, že sa chcete podeliť o ukážky práce, ale aj tu platí, že všetkého veľa škodí. Vaše príspevky sa zobrazujú súčasne na hlavnej stránke fotoblogov, teda celá vaša aktivita sa presunie tam a vytlačí príspevky ostatných. Poviete si, „Super!“, až na to, že ak tak spravia aj iní Profesionáli, plocha sa stane neprehľadná a užívatelia sa budú cítiť ako na reklamnej strelnici. Treba si uvedomiť, že návštevníci si prezerajú fotoblogy kvôli prínosnému obsahu a ak ho nedokážu nájsť, služba Profesionálov (a ani stránka celkovo) pre nich nemá význam. Je preto vhodné podeliť sa o spoločný priestor s ostatnými a dať im šancu, aby vynikli aj iní spolu s vami.
  • Pohár trpezlivosti prekypí. A to aj vo vlastných radoch. Môže sa vám stať, že nielen užívatelia, ale aj ostatní Profesionáli budú vaše príspevky vnímať obťažujúco. A to aj napriek tomu, že ich  uverejňujete len s dobrým zámerom. Nikto nemá medzi sebou rád tých, ktorí (aj keď neúmyselne) kazia povesť celej skupine.
  • Ale robia to tak aj ostatní... Novoregistrovaní členovia PRO služby sa zvyknú inšpirovať príspevkami svojich „zabehnutých“ kolegov. Nie je na tom nič zlé, ak nekopírujú akurát také správanie, ktoré sa snažíme na stránke eliminovať. Obdobný prípad sa deje aj vtedy, keď si vezmete do úvahy, chovať sa rovnako ako vaši „neukáznení“ kolegovia. Ospravedlňovať si dlhodobo nevhodné vystupovanie tým, že tak robí aj niekto iný, nie je správne riešenie, pretože vedie k šíreniu tohto prístupu medzi PRO, čo negatívne ovplyvňuje úroveň prezentácií a celého webu. 

 

Vytvorte zo svojho profilu miesto, ktoré užívatelia radi navštívia. Opakovane.

Ak budete mať záujem pracovať na vašej prezentácii, odzrkadlí sa to aj na vzťahu s užívateľmi stránky. Stačí pritom len zmeniť prístup a zahodiť zaužívané metódy, ktoré ste doteraz poznali a boli pre vás reklamnou mantrou. Navyše si ušetríte prácu a čas, lebo stavíte na kvalitu namiesto kvantity a radšej pridáte jeden zaujímavý príspevok raz za čas, namiesto uvedenia sa do každodenného „replay režimu“ .

  • „Nespamujte.“ Prvé a základné pravidlo internetových prikázaní. Označenie „spam“ vzniklo pre pomenovanie nevyžiadanej emailovej pošty, ktorá jej príjemcov obťažuje a vyslovene hnevá. Rovnaká správa každých päť hodín, či každý deň, ešte nikoho nezabila. Ak nerátame váš vlastný biznis. Nepočítajte s tým, že užívatelia stránky sa postupne menia a tak je treba správu opakovať pre prípad „že by náhodou...“. Je u nás veľká časť tých, ktorí stránku využívajú už niekoľko rokov a majú o tom, čo sa u nás deje lepší prehľad ako my :) Prihlasujú sa denne a neprezerajú si len prvú stránku fotoblogov, ale zachádzajú aj viac do „histórie“. Takže vidia aj vaše „notorické vyčíňanie".
  • Inšpirujte. Ste plný nových nápadov? Pravidelne niečo tvoríte? Videli ste v poslednej dobe niečo, o čo by ste sa radi podelili? Napíšte článok, vytvorte si album, natočte video...Potešte aj ostatných, pretože inšpirácií nikdy nie je dosť a práve kvôli nim k nám veľká časť ľudí prichádza.
  • Informujte. Dejú sa u vás zásadné zmeny? Budete robiť udalosť, na ktorú chcete pozvať čo najviac potenciálnych zákazníkov? Pozvite ich aj u nás. Udialo sa niečo vo firme, z čoho máte radosť? Radosť jedného, je radosťou všetkých.
  • Akcie. Zľavy. Výpredaje. Predaje.  Na predaj slúžia Shopy. Preto by príspevky tohto rázu mali byť umiestnené do tejto sekcie. Ak máte naopak potrebu informovať vo fotoblogu o zľavách, špeciálnych akciách, tak vám to bude odpustené. Avšak nezabúdajte, že to nie je vaša základná prednosť, ktorá vás môže odlíšiť od ostatných, preto by sa nemala stať hlavným lákadlom.
  • Buďte radcom. Všimli ste si, že vo fóre sa často opakujú podobné otázky, ktoré užívateľov „trápia“? Fórum je vhodné miesto odkiaľ môžete čerpať inšpiráciu pre príspevky do fotoblogu. Zodpovedajte na ne cez článok, krátku správu, či inštruktážne video. Skúste sa zariadiť podľa „sezóny“. Iné problémy riešia užívatelia na jar a iné cez zimu. Ak vytvoríte vždy aktuálny obsah, bude to pre vás len plus.
  • Využívajte rovnomerne celý fotoblog. Zamerali ste sa len na krátke statusy? Odkazujete pravidelne na svoj web? Vytvárate len albumy s portfóliom? Pridávate len videá?... Takáto „okresaná“ forma prezentácie vám môže byť na škodu. Užívatelia vás poznajú len po určitej stránke, preto si  na základe toho nevedia utvoriť o vás názor. Komplexnejšiu predstavu o vás získajú vďaka rôznorodosti vašej prezentácie, pretože v nej zachytia vaše postoje, to ako pracujete, aký máte vkus a môžu si overiť, do akej miery sa s vašimi postojmi stotožnia. A to môže byť kľúčom k tomu, aby sa nakoniec rozhodli osloviť vás.
  • Buďte učiteľom. To ako pristupujete k svojej prezentácii sa môže stať inšpiráciou aj pre nových členov PRO komunity. Myslite teda na to, že môžete pozitívne ovplyvniť smerovanie tejto služby a jej členov, čím sa zároveň zlepší aj celkové prostredie stránky. Ak vidia noví členovia, že u nás vládne určitý štandard a poriadok, tak sa neodvážia byť ich narušiteľmi.
  • Buďte človekom. Odchádzate spokojnejší z predajne, v ktorej sa snažili natlačiť vám čo najviac tovaru, alebo z miesta, kde vás vypočuli, venovali sa vám a pomohli vybrať pre vás to najlepšie? Majte to na pamäti pri vašej najbližšej návšteve svojho profilu a uvážte, čo vás osobne zaujme ako potenciálneho zákazníka nášho portálu. Čo by ste si priali nájsť? Čo vám naopak prekáža?

 

Nezabúdajte na to, že profil Profesionál je vašim priestorom, ktorý môže veľa napovedať o vašej osobe a o vašich kvalitách. Pokúste sa udržovať hodnoty tejto stránky, ktorá je predovšetkým určená tým, ktorí sem prichádzajú po radu a chcú sa podeliť o svoje skúsenosti :) Ste jej súčasťou a preto aj tvorcom jej obsahu. Budujte spolu s nami miesto, na ktoré sa bude každý rád vracať, lebo jedine to sa stane cestou aj k vášmu osobnému úspechu :)