Obchodovanie v bazári

30. sep 2014

V čom je obchodovanie v bazári iné od nákupovania v obchode, čo sa očakáva od predavajúceho a kupujúceho a čo v prípade ak vznikné problém? Venujte chvíľu týmto informáciám a možno vďaka nim predídete prípadným problémom pri obchodovaní u nás v bazári.

V čom je obchodovanie v bazári výnimočné?

Je niekoľko vecí, ktoré je dobré vedieť o obchodovaní v bazári. Nakupovanie v bazári je výhodnejšie, než v obchode. To však nesie so sebou niekoľko rizík, ktoré je potrebné si uvedomiť:

  • Tovar nie je nový, ale použitý. Kvalita tovaru v bazári nemusí zodpovedať a väčšinou ani nezodpovedá kvalite nového tovaru, kupovaného v obchode. Preto je to bazár.
  • Skutočné informácie o kupovanej veci nie sú napísané na jej obale alebo v príbalovom letáku, ale sú deklarované predávajúcim v inzeráte a fotografiách. Iba to, čo predávajúci deklaruje v inzeráte je záväzné. Kupujúci by nemal mať očakávania, ktoré nezodpovedajú obsahu inzerátu (napr. trojročná sedačka bude vyzerať ako nepoužitá a pod.).
  • Keďže predávajúcim nie je podnikateľ, znamená to menšiu právnu ochranu kupujúceho. Kupujúci v takomto prípade nie je spotrebiteľom, takže sa naňho nevzťahujú ochranné ustanovenia Občianskeho zákonníka o spotrebiteľských zmluvách, zákon o ochrane spotrebiteľa, ani ustanovenia o predaji použitého tovaru v obchode a pod.
  • V prípade problémov nepomôže Slovenská obchodná inšpekcia a pravdepodobne ani iná organizácia na ochranu spotrebiteľov.
  • Oproti nákupu v obchode v bazári nie je skutočný reklamačný poriadok. Ten nahradzuje vzájomná dohoda medzi predávajúcim a kupujúcim.
  • Kupujúci nemôže odstúpiť od zmluvy a vrátiť tovar bez uvedenia dôvodu do 7 pracovných dní, ako je tomu v prípade kúpy tovaru od podnikateľa podľa § 12 zákona č. 108/2000 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji.
  • Na použitý tovar sa nevzťahuje záruka, ak sa na tom výslovne predávajúci a kupujúci nedohodnú. Ak chce kupujúci tovar reklamovať (uplatniť zodpovednosť za vady), môže tak urobiť len vtedy, ak mal tovar vady už v deň jeho prevzatia.
  • Reklamovať tovar kupujúci nemôže, ak predávajúci upozornil kupujúceho na vady veci, o ktorých vedel. Ak tak predávajúci neurobil a vec má napriek tomu vady, kupujúci má nasledovné práva:

  • 1. Právo na primeranú zľavu z ceny zodpovedajúcu povahe a rozsahu vady, ak môže vec napriek vade používať.

    2. Právo od zmluvy odstúpiť a žiadať vrátenie kúpnej ceny, ak vec používať kvôli vade nemôže, alebo v prípade, ak ho predávajúci ubezpečil, že vec má určité konkrétne vlastnosti alebo že vec nemá žiadne vady, a toto ubezpečenie sa ukázalo ako nepravdivé.

    3. Právo na úhradu nevyhnutných nákladov, ktoré mu vznikli v súvislosti s uplatnením práv zodpovednosti za vady.

    4. Právo na náhradu škody, ktorá mu vznikla v súvislosti s kúpou vadnej veci.

  • Vady musí kupujúci uplatniť u predávajúceho bez zbytočného odkladu, t.j. po prezretí veci. Na súde sa ich môže domáhať žalobou len vtedy, ak vady vytkol predávajúcemu najneskôr do 24 mesiacov od jej prevzatia. Odporúčame odkladať si písomnú komunikáciu, kvôli dôkaznej povinnosti na súde.
  • Vzájomnou dohodou si môžu predávajúci s kupujúcim upraviť vzájomné práva a povinnosti len prísnejšie (pre predávajúceho) ako je tomu uvedené vyššie.

Z toho plynie, že pri obchodovaní v bazári je najdôležitejšia vzájomná dohoda medzi predavajúcim a kupujúcim.

Čo má vzájomná dohoda obsahovať?

Čím je dohoda jasnejšia, tým viac predchádzate prípadným nedorozumeniam. V bazári odporúčame dohodnúť sa na: cene tovaru, spôsobe doručenia, cene za doručenie, stave veci, poškodeniach a vadách, možnostiach vrátenia a rozdelení neočakavaných nákladov (poštovné za vrátenie, stráta na pošte).

Súčasťou dohody je aj vzájomná výmena osobných údajov: meno a adresa, číslo účtu, kontakt v prípade potreby (tel. číslo, e-mail). Obe strany majú mať aj iný kontakt ako je prostredníctvom stránky Modrá strecha.  Keďže ide o druh zmluvy máte právo si vyžiadať osobné informácie o človeku, s ktorým obchodujete.

Obchodovanie v Bazári na Modrastrecha.sk

Aby obchodovanie prebehlo úspešne a predišlo sa nezhodám je dôležité, aby predavajúci, ako aj kupujúci vedel ako ma pristupovať k obchodu. Čo sa od zúčastnených strán očakáva u nás?

Ak som predajca,...

v inzerátoch zverejním minimálne, čo predávam, za akú cenu a k tomu aktuálnu fotografiu veci. Dôveryhodnosť a atraktívnosť inzerátu zvyšim detailnými informáciami o veci a viacerými a detailnými fotografiami. Zbytočne nezvýrazňujem inzerát. Za všetko, čo napíšem do inzerátu a do komunikácie s kupujúcim nesiem zodpovednosť a v prípade, ak z akýchkoľvek dôvodov nie som schopný ich dodržať, budem sa to snažiť vyriešiť na vlastné náklady. V prípade neočakávanej situácie sa budem úprimne snažiť dohodnúť, aj keď to bude spojené s dodatočnými nákladmi, alebo stratou. Nikdy nebudem urážať kupujúceho, je to ľudská bytosť ako ja. Rešpektujem pravidla stránky, na ktorej môžem inzerovať.

Ak som kupujúci,...

uvedomujem si, že je prirodzené, že veci v bazári môžu mať známky používania, prania, alebo skladovania, preto malé chyby tovaru (fľaky, žmolky, znečistenie, škrabance, poškodenie švov alebo je vec ošuchaná, vyšľapaná) neberiem ako dôvod na porušenie vzájomnej dohody. Ak mi na niečom záleží, vždy sa spýtam a uistim sa, že to čo kupujem to spĺňa. Ak obchod potvrdím, príjimam zodpovednosť za chyby, na ktoré som sa nespýtala. V žiadnom prípade neurobím v súvislosti s obchodom nič (napr. vrátenie veci) bez predchádzajúcej dohody s predajcom. Úprimne sa budem snažiť prípadné nedorozumenie alebo neočakávanu situáciu vyriešiť, aj v prípade ak to bude spojené s dodatočnými nákladmi, alebo stratou. Nikdy nebudem urážať predavajúceho, je to ľudská bytosť ako ja. Rešpektujem pravidlá stránky, prostredníctvom, ktorej môžem nakupovať.

Aj tak vznikol problém

Aj napriek úprimnej snahe sa stane, že komunikácia medzi predavajúcim a kupujúcim sa dostane do slepej uličky. Čo vtedy? Majte vždy na pamäti, že takmer nikdy v podobných prípadoch sa nejedná o podvodníka, ale o nedorozumenie. Ak sa k tomu pridajú aj negatívne emócie a reakcie, až vtedy je skutočný problém na svete.

Ako to urobiť správne:

  1. Ako prvé skúste pridať negatívne hodnotenie, v ktorom fakticky popíšete čo sa stalo a kde to zlyhalo. Vždy ho môžete zobrať späť, ak sa problém vysvetlí.
  2. Ak to nepomôže a druhá strana naďalej nekomunikuje, alebo sa neviete dohodnúť, svoj prípad zverejni do témy o skusenostiach v bazári. V príspevku pozvi do diskusie druhú stranu a požiadaj ju o jej verziu. Veľmi pomáha keď sa prípad rieši verejne. Nikdy však nezverejni osobné údaje a nekopíruj vašu komunikáciu bez súhlasu druhej strany.
  3. Ak ani to nepomôže, kontaktuj admina stránky. Ako najlepšie postupovať si prečítaj v článku: Ako postupovať ak mám problem v bazári. Admin ťa bude informovať o tvojich možnostiach a v prípade potreby vstúpi do komunikácie k obchodu.

Vždy si dávaj pozor na slušnosť v komunikácii. Vyriešenie vždy závisi od vzájomnej dohody. Ak tá zostane na mŕtvom bode, admin stránky vám upozornením alebo blokáciou nevráti späť vaše peniaze alebo tovar. Poslednou možnosťou vám v tom prípade zostáva kontaktovať políciu, alebo iný orgán činný v testnom konaní (napr. prokurátora).

Čo ak je to podvodník

Podvodník je užívateľ, ktorý prichádza na stránku s úmyslom podvádzať v bazári. Najčastejší spôsob podvodu je zverejnenie klamlivých inzerátov (tovar za dobrú cenu) a predaj jedného tovaru viacerým záujemcom.

Ako odhaliť podvodníka?

Podvodník je najčastejšie nový užívateľ a bez hodnotení, má do 10 inzerátov. Ich cena je veľmi nízka oproti podobným inzerátom. Najčastejšie predáva veci v cenovej kategórii 10 - 30 eur. Odmietne vám dať svoje kontaktné údaje, telefón, adresu, e-mail, kde by ste si ho mohli overiť.

Ak máte podozrenie overte si, či fotografie neboli použité v iných inzerátoch. Na modrastrecha.sk si to zistíte cez vyhľadávanie, zobrazte si všetky podobné inzeráty. Či boli fotky použité v iných bazároch si overite cez vyhľadávanie obrázkov v google. Do vyhľadávania vložte link (URL) obrazku. Vo výsledkoch si overte, či fotografia bola použitá. Ak zistíte, že fotografie už boli použité, zašlite informácie adminovi stránky, ktorý overí, či je to podvodník.

Ako pristupujeme k nedodržaniu vzájomnej dohody

Každý prípad, ktorý riešime posudzujeme individuálne, podľa závažnosti porušenia, doterajšieho pôsobenia užívateľa na stránke a jeho prístupu k vzniknutému problému. Vždy sa snažíme, aby došlo k vzájomnej dohode medzi predavajúcim a kupujúcim. Cieľ nie je, aby bol niekto potrestaný, ale aby bol problém vyriešený.

Častou situáciou je, že nie sú jasné dôkazy o pochybení jednej zo strán. Považujeme za spravodlivé, aby v takomto prípade vzniknuté náklady niesli obe strany na polovicu, čo aj v tejto situácii odporúčame. Konečné rozhodnutie je však na vzájomnej dohode medzi predávajúcim a kupujúcim. Ak k nej nedôjde, obe strany majú právo si vymeniť hodnotenia, v ktorých fakticky opíšu čo sa stalo. 4nets Team nebude sankcionovať ani jednu stranu. Chápeme, že aj v tejto situácii môže byť skutočný vinník, ale ak to nedokážeme overiť, neobviníme niekoho bez dôvodného podozrenia.

4nets team

 

#bazar