Prosím o radu, čím je najlepšie zatepliť môj dom, je z tehly, hrúbka 50 cm, prízemie by som chcel zatepliť (100m). Podkrovie je už zateplené. A akú hrúbku najlepšie. Chcem znížiť náklady na kúrenie, kúrime peletovým kotlom ktorý zohrieva vodu do radiátorov. Ďakujem za názory
@0kubo0 dom treba posúdiť ako celok, sú na to programy alebo za 50-100€ ti spravia na to posudok.
100 mm by som považoval za dosť slabú hrúbku aj takto vytrhnutú z kontextu.
@0kubo0 poviem ti priklad, aj svokor by rad zateplil a rozmyslali sme ze kolko izolacie? no ked som obhliadol cely dom, vydel som Tolko konstrukcnych nedostatkov, tepelnych mostov ktore nebolo mozne jednoducho odstranit ani izolaciou na fasade,, a praveze po izolovani by sa este viac prejavili problemy na tych miestach (ak by sa pouzila uz zaujimava hrubka a to minimalne tych 15 cm ako pise @jakino )
takze by som v starsom dome volil prave tensiu izolaciu kvoli potencionalnym problemom, a zmena sa prejavi na potrebe tepla v tom ze je fasada skor opravena ako zaizolovana, to znamena ze je vzduchotesnejsia
pri starsom dome treba byt opatrny , neviem aky to je dom len pisem moju uvahu :D
@0kubo0 tiež predpokladám že sa jedná o starší dom, súhlasím s @majkoj a @slavoslav keď ti tu niekto len tak začne písať čísla z brucha bez toho aby mal viac informácií hneď vidíš že sa do toho vôbec nevyzná. Takže ako bolo napísané vyššie mal by si si dať urobiť výpočty aby si videl koľko energie spotrebuješ teraz potom by si si mal porovnať tvoje terajšie náklady náklady na zateplenie a dosiahnutú úsporu. Lebo v tvojom prípade bude pravdepodobne najväčší únik tepla cez okná ( ak nie sú vymenené ) čiže investícia niekoľko tisíc do zateplenia stien by ti nemusela znížiť náklady na vykurovanie ak by si si myslel ak by si si vybral zateplenie stien spolu z výmenou okien efekt zníženia spotreby by mohol byť väčší ale investícia je vyššia a v takomto prípade zasa vzniká problém zo zvýšenou vlhkosťou v dome a potrebou odvlhčovania, častejšieho vetrania alebo riadeného vetrania čo by bolo najideálnejšie ale zasa ďalšie náklady. Preto by som sa na tvojom nieste nepýtal čím zatepliť ale ako zatepliť a túto otázku ti najlepšie zodpovie projektant keď mu dáš všetky informácie čo bude potrebovať.
@pepe16 Každý projektant TZB by mal byť schopný vypočítať a navrhnúť čo potrebuješ.
@pepe16 aby som nerobil reklamu použi vyhľadávač, naskočí ti hneď niekoľko stránok čo to robia, alebo ti určite niekoho poradia projektanti, niektorí to aj sami robia.
@0kubo0 rozdiel je v difúznom odpore, objemovej hmotnosti, zanedbateľne v súčiniteli tepelnej vodivosti a hlavne v cene.
@0kubo0 trocha rozvediem tú moju prvú radu, aby sa ti ľahšie rozhodovalo. Nechcem nikoho vyššie uraziť, ale nemáš veľmi čo počítať. Ak má teraz stena hrúbku 50 cm, tak pri 20 cm zateplení by už bola riadne hrubá. Pri hrúbke zateplenia pod 8 cm hrozí, že bude rosný bod v murive. Preto je na túto stenu vhodné zateplenie 10-15 cm aj bez tepelno-technického posudku. Ak vieš dať na všetky 4 špalety okolo okien a dverí aspoň 5 cm izolant, vieš dobre zatepliť základy aspoň pol metra do zeme, dom je podpivničený, takže vieš na strop pivnice nalepiť aspoň 10-15 cm izolácie a podkrovie je zateplené aspoň 30 cm hrubou izoláciou, potom by som steny zateplil 15 cm hrubou izoláciou. Ak na špalety vieš dať len 2 cm izolácie, okolo domu máš betónové podstienky, ktoré kvôli zatepľovaniu nebudeš rozbíjať, nevieš zatepliť podlahy a podkrovie je zateplené izoláciou v hrúbke menšej ako 25 cm, potom by som steny zateplil 10 cm hrubou izoláciou. A čo sa týka rozhodovania vata-polystyrén, tak vata je drahšia a je vhodnejšia na nie celkom suché murivo. Polystyrén je lacnejší, ale pre jeho aplikáciu je nutné mať úplne suché a dokonale vodotesne odizolované múry od základov/platne.
Súhlasím.
Inak pri zateplení je jednoduchá "sedliacka rada" - čím viac, tým lepšie - s ohľadom na finančné možnosti.
Polystyrén je dovolený do výšky 18 metrov požiarnymi predpismi a je lacnejší. S niektorými akoževýhodami vaty sa nestotožňujem. Riešili sme to na činžiaku - 3 poschodia, okolo okien niekde vyšiel sotva centimeter...polystyrén desinu no na starý brizolit a skrz nerovnosti šiel na hrubšie "rámiky". Niekde na zhodných domoch dávajú 15, videl som už aj 20.
Zateplili sme stropy pivníc, povalu, balkóny - výsledok teda rozdiel v (s)potrebe kúrenia vysoko nad očakávanie.
Ten rosný bod, spomenutý vyššie je najdôležitejšia vec zo všetkého, teda radšej o 5cm viac, než o jediný menej. NIKDY sa nesmie dostať do steny.
Primurované hrubé betónové podstienky má aj náš dom - zateplenie je centimeter-tri nad nimi a je.
Ad hrúbka - nik ma nepresvedčí, že vata izoluje lepšie voči polystyrénu (odhliadnuc od ďalších problémov, čo s ňou bývajú a ceny). Múry na našom dome isto neboli celkom suché - zatepľovalo sa hodne neskoro na jeseň. My osobne máme jednu izbu v rohu a nič nevlhne. Má plastové okná, dcéra tam má kvety, občs sušíme na troch sušiakoch prádlo v nej, nekúrime v nej. Predtým vlhlo každoročne a hodne. Akurát dvere má trvale dokorán.
Som v dome jeden rok, zatiaľ nič nevlho, ani náznak. Znamená to že môžem dať polystyrén? Inak je nepodpivničený a na špalety dám tak max 2 cm. Čo je to podstienka, je to to medzi zemou a múrom, viď foto, ten pás?
Rosný bod je podvod. X krát som demontoval 2 cm polystyrén zo špaliet, tento rok aj jednu budovu čo bola celá zateplená 3 cm polystyrénom ,žiadne ani najmenšie náznaky poškodenia vlhnutím a strašením tzv rosným bodom.Pritom z exteriéru bola celá povrchová úprava napadnutá plesňami machmi a lišajníkmi.
Sklenná vata stráca pri 2% navlhnutí 50% zo svojich tepelnoizolačných vlastností. Pričom štandardná vlhkosť v zimných mesiacoch v zateplení sklennou vatou sa pohybuje cca 4-8°%. Polystyrén stráca pri navlhnutí 5% ,50% zo svojej účinnosti.Max nasiakavosť polystyrénu je do 5%. Sklenná vata vhodná len do priestorov alebo konštrukcií kde nedovolujú normy použiť polystyrén. Je totálny podvod a nezmysel to ,že sklenná vata môže ísť na vlhké zle hydroizolované múry. Nech vám na to firmy vyrabajúce sklennú vatu a šíriace tento podvod dajú doživotnú záruku.
Zateplenie v našich klimatických podmienkach na obvodové murivo 10-max 15 cm fasádneho polystyrénu Pričom jediná ,ako tak slušná firma ktorá tu vyrába polystyrén je austrotherm. Všetci ostatný na miestny trh vozia a predávajú len odpad z výroby pokrútené šikmé tabule z recyklátu.
@0kubo0 preco to chces zaplacat polystyrenom? Az na tie cuda pod oknami je to pekna a osobita fasada, ktora asi celkom slusne hraje s okolim. Ten co tam naplacal ten brizolit tomu moc nepomohol, ale aspon sa snazil zachovat povodnu myslienku stavitela
@0kubo0 takyto dom by som nezateploval vobec.
Uspora ak kuris peletkami do kotla bude minimalna. Naklady na dobre zateplenie v nenavratne. Skor by som vyhodil tie skarede okna a dal tam kvalitne kastlove okna. Do stropu by som dal co najviac izolacie a spokojne si byval.
K vymene okien by som doprial aspon pre celo peknu fasadnu omietku.
@pistikus keď bude robiť novú fasádnu omietku a teda bude platiť dovoz materiálu, lešenie, murárov, lepidlo, sieťku, omietku, tak už tých 10 cm polystyrénu ho ozaj nezruinuje. Mne tiež vychádzala návratnosť zateplenia veľmi dlhá, ale začal mi opadávať brizolit, menili a zamurovávali sa okná, tak už bolo treba spraviť celú fasádu, nech to nejako vyzerá. Tak som to dal hneď aj zatepliť...
@0kubo0 My sme ties minuly rok zateplovali 12cm sivym polystyrenom a ties mame 40cm hruby obvod a je z tehly.Ale tak sme mali v projekte a to sme prerabali starsi dom.Tak snat bude stacit ta 12cm.
Po nejakej dobe som si všimol túto tému a vidím že to bola milá náhoda, lebo som sa dobre pobavil na čítaní tích výmyslov a hneď mám lepší deň :-D Aby som aspoň tie najväčšie hlúposti uviedol na pravú mieru.
V prvom rade chcem pozdraviť starého dobrého trola rada z popradu ako @realny k jeho termínu nepremrzava hrúbka síce nemám čo dodať lebo nič také ani nič podobné neexistuje ale som rád že aj dnes si založil nový účet aby mohol byť zasa zmazaný, tento rok to bude už druhý krát, na to že je len tretieho januára to bude aj rekord.
@mesarosanton Samozrejme že rosný bod nieje podvod lebo vzdušná vlhkosť môže v murive kludne kondezovať a nedegradovať pri tom konštrukciu za predpokladu že ročná bilancia skondenzovanej vodnej pary v konštrukcii je menšia ako ročná bilancia odparenej vodnej pary z konštrukcie. Čo sa týka tých vlastností tepelnoizolačných materiálov zo zvyšujúcou sa vlhkosťou predpokladám že to je len váš predpoklad alebo k nemu máte aj niečo čo potvrdí vaše domnienky, priznám sa že chvíľu som to hľadal na internete ale nič čo by podporovalo vaše tvrdenia som nenašiel.
@zita19 Objekt sa dá zatepliť aj tak že výsledná fasáda bude zodpovedať tejto súčasnej alebo pôvodnej, zateplenie nieje len bezhlavé nacápanie tabúľ izolantu ktoré sa prekryjú tou najlacnejšou fasádnou omietkou vymaľovanou nejakou úplne nehodiacou sa farbou, ideálne žltou alebo ranžovou, len to treba chcieť dobre urobiť a to je už o inom :-) .
@jakino Tiež nechcem uraziť ale tie rady od vás sú ako nechať si radiť pri oprave auta od krajčíra, možno má tiež auto na ktorom si niečo opravil ale to neznamená že to teraz vie opraviť na všetkých typoch áut ani to že on sám to má opravené dobre. Konkrétne hrúbka izolácie sa neurčuje podľa toho či by stena po zeteplení bola už riadne hrubá alebo podľa toho koľko izolácie vieš dať na špalety. Čo sa týka toho rosného bodu ten sa samozrejme počíta lebo na jeho umiestnenie v konštrukcii vplýva viac faktorov od vonkajšej a vnútornej výpočtovej teploty a vlhkosti, cez hrúbku a typu materiálu pravdaže nieje jedno či je ten 500 mm hrubý múr zo skál, nepálených tehál, plných pálených tehál, dierovaných pálených tehál, alebo zo škvárovích tvárnic ( vám to samozrejme je jedno ), skoro som zabudol najhoršie nieje keď vlhkosť kondenzuje v murive ale v tepelnej izolácii preto je ideálne zvoliť a prepočítať skladbu tak aby vlhkosť nekondenzovala v konštrukcii vôbec. Ešte na záver si spomínam že ste písali že min. vlna sa hodí na vlhké murivo čo je samozrejme úplne naopak. Ak sa neurazíte poradil by som vám radšej na toto fórum prispievať fotkami zubných kefiek, vrchnákov zo šampanského a zbieranie lajkov to vám ide, ako radiť niekomu v problematike v ktorej sa neorientujete môžete spôsobiť viac škody ako osohu.
@0kubo0 Ak ste sa rozhodli pustiť do toho zateplenia a investovať do toho niekoľko tisíc, dúfam že som vás prehovoril na navštívenie nejakého profesionála a že k tomuto problému zvolíte profesionálnejší prístup ako len nechať si radiť neznámymi ľuďmi z internetu aby ste sa vyhli možným budúcim problémom. Ešte na čo si dať pozor, steny je potrebné zatepliť aj pod terén cca meter a vodorovnú izoláciu stien treba prepojiť s izoláciiou podkrovia čiže nie len po podbytie strechy.
No poriadne dlhý príspevok ale budem rád ak ma označíte v odpovediach ak nejaké budú možno sa zasa pobavím alebo možno niekomu zasa vysvetlím niečo v čom sa moc neorientuje.
@martosko Prosím, ak si nájdete čas, skúste napísať svoj názor na moju pôvodnú otázku, čím zatepliť a akú hrúbku zvoliť. Chcem to robiť svojpomocne, bez firmy a profesionálov, nikdy som to nerobil, asi to nikoho neprekvapí, ale chcem veľa muziky na za málo peňazí. Profesionál bude tiež len neznámy človek, navyše každý profesionál iný názor.
@0kubo0 budes robit fasadu tak ci tak, tam uz cena izolacie zas az taka prevratna polozka nie je. Ale nepociaj s tym, ze sa ti naklady na zateplenie (vratane fasady) vratia na uctoch za kurenie (pokial ceny energii nevyskocia o desiatky percent) za par rokov. Pri 50 cm muroch pocitaj s navratnostou v desiatkach rokov. Je otazka, ci pri takej dlhej navratnosti ma cenu robit zateplenie amatersky (aj ked ani s profesionalom to nie vzdy je vyhra) a pritom riskovat, ze sa nieco stane co budes odstranovat dalsimi investiciami (hlavne vlhkost bez ohladu na jej povod). Nie, nie som ani mierne informovany jedinec v danej problematike ale analyza rizik a prinosob a projektovy manazmet, kde sa tiez rataju naklady, uspory, navratnost mi v takychto pripadoch pridu ako dost uzitocne nastroje v rozhodovani. Nie ze by si to mal hned prepocitavat do detailov, ale pouzi uplne najobycajnejsi kus papiera kde na jednu stranu budes pisat plusy a na druhu rizika toho co ides robit a potom spocitat pre a proti. A ked ho otocis tak si na opacnej strane mozes pravit jednoduchy vypacet predpokladane naklady vydelis predpokladanymi rocnymi usporami a vyjde to pocet rokov, za ktore sa ti to vrati.
@0kubo0
Mohol by si si dať urobiť termoviziu domu aby si prípadne nedostatky alebo poruchy odstránil skôr ako o začneš robiť akékoľvek úpravy. Možno zistíš že nebude treba ani zatepľovať. Máte naozaj vysoké náklady na kúrenie? Máte v dome zimu? Akú mate skladbu podlahy na prízemí? Tehla má dobre akumulačne schopnosti a dokáže ak sa nemylim dobre regulovať vlhkosť v dome.
@0kubo0 to som práve hovoril už na začiatku že na určenie hrúbky zateplenia a s toho vychádzajúcej úspory sa nedá urobiť takto z hlavy bez potrebných informácií odporúčam navštíviť nejakého projektanta, alebo rovno projektanta TZB a nechať si to spočítať odborníkom ktorý navrhnú konštrukcie a hneď aj budú vedieť koľko energie sa zateplením ušetrí a hneť môžu navrhnúť aj niekoľko riešení, myslím že to za tích 150-200 eur stoji a ak sa odhodláte pre svojpomoc aspoň budete mať istotu že nieje chyba v skladbe ak sa nejaká objaví bude to chyba len pri zhotovení.
@jblaze Ale práve tá dostatočná vlhkosť tam byť môže kvôli difúzii vodných pár. Aby to nevyzeralo že som moc múdri zacitujem knihu tepelná ochrana budov. Ak oddelíme dve prostredia s rôznym čiastočným tlakom vodných pár pórovitou látkou a ak sú póry tejto látky väčšie ako stredná voľná dráha molekuly vodnej pary, vzniká difúzia vodných pár. Príčinou difúzie vodných pár je gradient čiastočného tlaku vodných pár. Dej ktorým sa vyrovnáva čiastočný tlak vodnej pary vzájomným pôsobením molekúl, sa nazýva difúzia vodnej pary. Difundujúce vodné pary sa pohybujú z miesta vyššieho tlaku smerom k nižšiemu tlaku. Čiže v podstate na difúziu vodných pár má vplyv priebeh teploty ( práve ten ovplivňuje hrúbka zateplenia ), priebeh čiastočného tlaku vodnej pary a priebeh tlaku nasýtenej vodnej pary.
@martosko viem co je difuzia, len myslis ze za stenou je para v izolacii tak koncetrovana ze dokaze skondenzovat? ak by to tak bolo bolo by to dost naprd, ale nastastie tam nic nekondenzuje ;)
@jblaze Keď k zle zvolenej hrúbke izolácie použiješ ešte aj zlú fasádnu omietku z vysokým difúznym odporom napríklad akrylátovú tak kondenzácia nieje problém. Ale ak tomu neveríš kľudne nepoužívaj parozábranu napríklad pri iných typoch konštrukcií keď v tepelnej izolácii nemôže vodná para tak koncentrovaná aby tam vznikla kondenzácia.
@martosko kolega byva v dome v novostavbe, byva tam 5 rokov, lenze nedokoncil celu skladbu strechy a tak mu chyba parozabrana na celom krove ,, ma tam len mineralnu vlnu na spagatikoch, to ze sa mu to trusi do polievky je dalsia vec, ale je to tak , vykuruje si veselo na 25 stupnov, vetranie asi nie moc pravidelne , skor netesnostami domu,, a nema ziadny problem co sa tyka vlhkosti alebo kondenzacie,, naopak keby urobil parozabranu a nechal v nej dierku, a aj zvysok konstrukcie by bol robeny ako parotesny tak cez tu dierku by sa chcela vsetka para dostat von a vyrovnat sa tak s okolitym prostredim,, lenze ked ide o velke plochy, tak ta koncentracia pari v konstruckii je bezvyznamna .
ak vies o tom viac alebo si to videl alebo nejaky priklad, napis, to je podla mna tak ,, ale dava to logiku,, vzorce neviem na takyto vypocet, ze kolko vody moze ta para preniest pri takom a takom tlaku a takom a takom difuznom odpore a hrubke,, ale ked vies fakt ma to zaujima, no myslim si ze v praxi pri beznych podmienkach nenastane taka situacia aby sa v izolacii tvoril kondenz,, samozrejme ak je konstukcia dobre spravena a nefuci tamadial